dijous, de juny 26, 2014

DICCIONARI D’UNA IMPOSTURA







Aquest és el titular d’un article amb el que la crítica mexicana Avelina Lésper de nou es llença a la jugular d’aquest món especial que conforma allò que per a uns quants es defineix com art contemporani.

Hem parlat altres vegades d’Avelina Léspe ren aquest blog. El cert és que les seves reflexions son incisives i contundents per atacar de manera frontal tot l’entramat d’aquesta contemporaneïtat que cada vegada entén i comprèn menys gent però que segueix mantenen un estatus de pseudo intel·lectualitat que sembla intocable per a molts a bon segur per por de ser titllats , per aquestos mateixos contemporanis, de desinformat, carca o pagesot.




Encara que és una mica llarg us aconsello el llegiu amb tota atenció per que paga la pena i a bon segur coincidireu en molts dels conceptes i moltes de les definicions que amb bisturí afilat li serveixen a l’autora per rebentar la coartada d’aquets creadors.

I per engrescar-vos a fer-ho us deixo com aperitiu dos definicions que marquen la tendència del que hi podeu trobar:



Entender.— “Si no te gusta es que no entiendes”. Confunden creer con entender. Cuestionar a la obra es no entender. No piden que se entienda, piden que se crea que eso es arte. En el momento en que dejen de creer que eso es arte dejará de serlo. Si no crees en el milagro, el milagro no existe. Esta actitud elitista: “Tú no entiendes”, margina al público, lo expulsa de los museos y le quita al artista la responsabilidad de las consecuencias de la obra. Si el público no ve en la obra lo que el concepto y el significado dictan es que es ignorante. El artista es infalible, nunca se equivoca. La sensibilidad del espectador es inoperante, el artista es intocable.

Museo.— Anunciaron y clamaron hace cien años la muerte del museo y hoy se dan cuenta de que sin este contexto la obra no puede demostrarse como arte. Por eso a los artistas del anti-arte les urge entrar al museo, porque sólo parasitando el contexto del museo legitiman sus obras como arte y les dan trascendencia y valor en el mercado. Fuera del museo estas obras —cadenas de bicicleta, urinarios, bloques de concreto, agua sucia— no existen, regresan a su situación original de objetos sin valor y no son arte.

De veritat , no us ho perdeu