No fa pas massa que parlàvem ben
elogiosament del treball que Josep Maria Jodar presentava al Museu Arxiu de
Llavaneres amb aquesta la seva particular i personal visió del paisatge que ens
és més proper. Ara prossegueix en el seu camí, oferint-nos els seus darrers
treballs a la sala del Col·legi d’Aparelladors, en la que és la seva primera
exposició important a la seva ciutat.
Seriem del tot injustos si diguéssim
que no és aquesta una bona exposició, però ho seriem igual si l’avaluéssim amb
una nota alta. I en aquest cas és on potser agafa un xic de protagonisme el crític
ja que essent aquesta una exposició que demostra el bon nivell del creador (
nota alta en un concepte absolut ) , qualsevol coneixedor de la seva obra haurà
d’acceptar que l’exposat no assoleix aquell nivell del que gaudíem no fa tant (
nota negativa en un concepte relatiu).
Josep Maria Jodar ens ofereix ara un canvi de registre que no és baladí. La seva aposta per una pintura freda i asèptica , mirada rere un prisma que oferia un apassionant contrast en la contradicció de l’aparença , vibrant i lluminosa , i una lectura despersonalitzada en la que els sers humans eren presents per l’absència, contrasta ara per una revitalització de la figura que es presenta , no tan sols en l’evidència pictòrica ans també en el protagonisme que agafa la seva obra.
Jodar fa dons un gir de volant ,
que hem de dir estem convençuts el portarà al mateix nivell de qualitat del seu
pas anterior, però que com qualsevol variació en el concepte pictòric , ha d’acabar
de depurar-se.
Ara la pintura de Jodar agafa un
moviment que no tenia. Les figures , vives i palpitants , donen moviment a les
seves estructures paisatgístiques , renovades amb un color més pur i intens que
reflecteix aquesta , la seva aposta per una puntura beach , que encara que
siguin cosins germans , poc té a veure amb el concepte de “marina” , tal i com
s’entén en les nostres contrades.
Una exposició , la que avui ens
presenta Jodar , que hem de qualificar d’interludi en la seva evolució. Aposta
per una nova variació i ha d’aprofundir en ella, especialment en el que pertoca
a les mides de les obres , ja que les reduïdes dimensions de les obres que avui
presenta, demanen , - a voltes a crits -, una ampliació de l’espai per respirar
amplament i guanyar protagonisme plàstic.
Amb tot això Jodar demostra en
aquesta exposició el seu nivell, la seva capacitat i el seu registre,- tots
ells prou interessants -, alhora que també la seva inquietud per no quedar-se
quiet davant el que podia ser un adotzenament del seu fer. Una exposició ,
millor per a ell que no pas per el públic , que ens obliga a esperar amb
candeletes , cap on tira el nou camí ara encetat.
Exposició de la que amb tots els
pros i contres , recomanem la seva visita , i a més a més recomanem no rebutjar
la bona ocasió d’uns preus molt populars
, que demostren que sempre hi ha ocasions d’adquirir bon art a uns preus més
que raonables.
(La fotografia de Jodar amb Antonio López i la seva esposa correspon a un curs realitzat el passat any a Àvila)
Maresme. CA NEXT EXIT
Col·legi d’Aparelladors. Del 9 de setembre al 8 d’Octubre
PICASSO, EL GUERNICA, ALCAINE i “ADIÓS
A LAS ARMAS”
Us recomano el molt atractiu
article que publicava la passada setmana el diari “El Pais” on José Luis
Alcaine , el gran director de fotografia , situa al film “Adiós a las armas”
com a font d’inspiració per a la creació del Guernica.
Per llegir-lo amb intensitat i
com diu ell mateix: Si non è vero, è ben trovato.
http://www.elpais.com/articulo/cultura/enigma/cinematografico/Guernica/
Picasso/elpepicul/20110909elpepicul_1/Tes
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada