Abans de que acabi la tongada
nadalenca i comenci el nou cicle inaugural
amb el que s’enceti l’any, bo es també fer apunt de dues exposicions
celebrades en els nostres contrades que posseeixen , cadascuna d’elles en el
seu camp, una dignitat estimable. Es tracta de Oriol de la Hoz que presenta els
seus “Papers” a la sala de la Presó i de l’artista murcià Semitiel Segura que
ens ofereix la seva visió de la Toscana en els salons de Can Baladia.
SEMITIEL SEGURA. TOSCANA
No acostumo a visitar les exposicions que es celebren en bars , restaurants o similars. Ho vaig fer en aquesta ocasió encuriosit per veure una mica més d’un artista , Semitiel Segura , del que havia vist un parell de peces que em van semblar destrament creades en un concepte comercial àgil però digne, i la meva visita a la mostra de Can Baladia va confirmar la prèvia.
Semitiel Segura és un
paisatgista murcià amb molta mili a les seves esquenes. Tècnicament ben dotat
és d’aquells creadors que han sabut trobar el sempre difícil punt de realitzar
un paisatgisme que sense ser clarament identificable, ni caure en els conceptes
més habituals d’aquesta temàtica, obtingui un to d’agilitat i “modernor” que
converteixi el sentir de sempre, però actualitzat a un concepte més d’avui.
Semitiel presenta un seguit de paisatges de la Toscana, encara que la ubicació és en aquest cas anecdòtica . Uns paisatges efectuats amb pinzellada àgil i gestual, empastada amb la suficient densitat per donar-li cos i amb bona potència cromàtica per reforçar el seu efecte lumínic. Unes peces visualment agradables , en una estilística que salvant les distàncies que dona el temps, ens recorda aquelles modernors passades que tant bon resultats van donar a Cruañas, Benet Sarsanedas i altres.
Unes peces descaradament
comercials però amb el suficient nivell com per que aquesta intenció no pesi el
suficient com per desvaloritzar les mateixes. Unes obres que guanyen com més
llibertat li dona l’autor, destacant per damunt de totes unes peces
allargassades en les que Semitiel mostra el seu pic de qualitat.
Una exposició aquesta
demostrativa de per on van els trets de la pintura paisatgística comercial en
el nostre país. Uns trets afermats en uns conceptes més actualitzats dels que
encara estan ben lluny el bon nombre de pintors figuratius que es mouen en les
nostres contrades , tot aspirant a assolir la
professionalitat.
ORIOL DE LA HOZ. PAPERS
Fa molt de temps que Oriol de la Hoz em va seduir amb els seus treballs. Ho va fer-ho de tal manera que va ser un dels artistes escollits per estar entre els 28 creadors que havien d’inaugurar la ja desapareguda sala “Espai 28”. El cert però és que per part de l’autor no hi va haver-hi gaire interès presentant un treball tant nimi que no podia ser acceptat de cap de les maneres i va acabant essent substituït per un altra creador.
Ara després de molts anys en que
la seva obra i la meva mirada no confluïen , la seva presència al Sant Lluc va
se com un toc d’avís , que s’ha concretat amb la seva mostra “Papers” que ha
ocupat aquests dies la sala de la Presó. Una exposició que malgrat la seva
disparitat de conceptes , nivells, qualitat i intencions , sembla que per
primera vegada estableix uns criteris fonamentals per esbrinar el fet artístic
de tan difús creador.
Oriol de la Hoz és un creador plàstic de conceptes. Uns conceptes interioritzats que surten plàsticament a la llum mitjançant petits treballs que es mouen des d’una plàstica fregadissa amb el que podríem dir poesia visual, fins una expressió molt més conceptualitzada passejant-se pels verals que , salvant les distàncies que son moltes , conrea Perejaume.
És en aquest camí de la idea
simple,que no simplista , on l’autor es mou amb habilitat però encara amb una
certa manca de definició en el trasllat visual del concepte , el que fa que el
conjunt de la mostra esdevingui tou i no assoleixi la comunicació que seria
desitjable.
Avui, en aquest première de l’Oriol
de la Hoz hem pogut veure que hi ha potents fonaments , ara sols queda bastir l’edifici
, per el que cal una major intencionalitat ideològica i una plasmació visual més
intensa i menys descuidada de la que ofereix en aquesta ocasió.
Una exposició aquesta que hauria
de servir de punt de partida d’una trajectòria ben positiva , en un camp , el
seu, molt poc conreat en les nostres contrades.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada