No feia falta ser molt espavilat ,
i jo no ho soc , per preveure el que ha passat en aquesta malaurada mini
temporada de “Mar de fons” organitzada per la Sant Lluc, que ha tingut com a
cloenda la mostra “Dues dones i el blau” , amb el protagonisme de Regina Puig i
Margarida March.
Vàrem dir en el seu moment que era
difícil d’entendre aquesta mostra en forma de duet i més encara quan l’excusa
unitiva era un “blau” que no quallava precisament amb l’evolució creativa d’ambdues.
Ara , un cop vista l’exposició , ens hem d’aplaudir a nosaltres mateixos per el
nostre pronòstic ja que ni existeix lligam algun entre les protagonistes , ni
el concepte “blau” que serveix per “unir” la mostra apareix com element essencial
i fins i tot tangencial, i el que és més important , la subordinació de les
autores al concepte unitiu del “ mar de fons” les descol·loca del seu i les
obliga a unes subjeccions formals que desnaturalitza bona part del seu treball,
en especial en el cas de Margarida March.
I cito a Margarida March ja que
ella és qui amb la gran qualitat dels seus esmalts manté del tot el nivell d’una
exposició , que fora d’ells no deixaria de ser una anècdota no mereixedora de
cap manera de ser exposada en un indret com Ca l’Arenas, si és que de veritat
volem que Ca l’Arenas tingui nivell i pes específic , i no com hem vist aquest
any.
March ens presenta en aquesta
mostra les dues cares del seu fer artístic: la de l’Ofici ( els esmalts ) i la
més passional ( el gravat). Certament Margarida March és una gran mestre de l’art
de l’esmalt , i no exagerem si la considerem una de les millors esmaltistes del
país. Aquesta immensa qualitat la ha dipositat en aquesta ocasió en el seguit de
peces que ensenyorejen el menjador de ca l’Arenas , tot i que queda ben palesa
la seva subjecció interior a aquest concepte marí esdevingut d’obligat
compliment.
Però està clar que quan un és un excel·lent
artista , i Margarida March ho és , es té la capacitat de convertit la
limitació en virtut i reconvertir la juguesca en una recerca personal que doni
com a fruit uns resultats reeixits. Així succeeix en aquesta ocasió en la que
la sensibilitat , el concepte creatiu i la capacitat tècnica es donen plenament
la mà per aconseguir uns esmalts resplendents dignes de l’habitual ben fer de l’artista.
Altra nivell però succeeix en el
cas dels gravats. Certament tres gravats simplement gestuals i d’un minimalisme
impactant , criden l’atenció i marquen un elevat nivell, però aquest es
descomposa ràpid en unes peces massa subjectes a la temàtica i en els que l’habilitat
de l’autora poc i pot fer davant de la insubstancialitat del concepte , massa
lligat a un univers figuratiu, arribant a un punt de no tornada , en el cas més
figuratiu de tots (meduses ), que fora del treball tècnic no comporta cap valor
afegit a la línia de l’autora.
El cas de Regina Puig és ben diferent.
Excel·lent dissenyadora , està encara en les beceroles del que podríem
considerar concepte plàstic , i per tant encara està molt lluny de disposar del
mínim de mèrits precisos per exposar al vell casalot del carrer Argentona , si
de veritat volem que es prengui de manera seriosa la seva projecció artística i
cultural.
Sortosament Regina Puig ha estat
llesta i deixant del tot el concepte plàstic ha apostat per el camí que bé
coneix i que de manera ben exitosa conrea , com és el cas del disseny.
Així les
seves obres responen únicament a aquest concepte i fan aposta total per una
mirada visual parella a la que ens podria oferir un cartell publicitari. Així
fàcilment podríem concebre les seves obres com grans plafons publicitaris en els que en un costat aparegués
de manera ben remarcada , el logo d’una cervesa, una beguda refrescant , o
qualsevol altra marca relacionada amb l’ambient de platja.
Algú podrà dir , i a bon segur
tindrà la seva part de raó , que a fi de comptes això és el que feia Warhol per
exemple , però en aquest cas el concepte no és aquest ni de bon tros. L’obra de
Puig té una única raó i aquesta està fonamentada en el disseny i li cal
urgentment , si és que vol seguir per el camp de la plàstica , fer-ne reducció
per establir una nova paramètrica més lliure i personal que l’allunyi d’aquesta
dinàmica intranscendent , que a més bé reforçada per un muntatge visual funcional i identitari que
en aquesta ocasió frega del tot el ridícul , rebaixant la possible força d’un
concepte plàstic que s’ha de revisar de manera urgent.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada