Demà a Ca l’Arenas s’inaugura una exposició que sigui com sigui serà molt important. El seu títol “Aire i terra” i els seus protagonistes uns joves Antoni Tàpies i Moisès Villèlia. Una exposició que crec paga la pena recomanar de bell antuvi.
Els que em segueixen al fb saben que hem fet un
seguiment de la magre difusió que Cultura ha fet de l’event ja que mentre de fa
dies està amplament publicitada l’exposició de David Bestué que forma part de
la taxa noeística d’obligat compliment a disposició dels mals anomenats
artistes contemporanis, sols des d’ahir ( i ja era hora ) el web de Cultura
mantén en portada l’exposició de Tàpies i Villèlia.
Una exposició que encara que segons fa preveure la
noticia serà una mostra minsa i escarransida ( sols ocupen la sala 1 i la
galeria ) mereixeria una explicació molt millor que no pas la confusa i en bona
part errònia que s’explicita. Un desenvolupament de la notícia trist, llastimós
i impropi per a un cicle que pretén ser un recordatori històric de l’art
esdevingut a la ciutat.
Expliquen que “ ...Villèlia
i la seva dona, la també artista Magda Bolumar, estaven vinculats amb els
Estrany, juntament amb el grup d’amics d’Artual que junts van ser fonamentals
en l’impuls de l’art modern a Mataró. ..”
(afirmació difícil d’acceptar i compartir ) i el lliguen amb l’exposició de
Tàpies i el desideràtum que aquesta va muntar a la ciutat.
No menteixen però la
realitat i la història no és aquesta ni de bon tros, ja que la relació de
Villèlia amb Mataró no ve per Estrany i cal recordar que Magda Bolumar apareix
, per lògica d’edat , molt a posteriori. ( El seu casament és a 1958 ).
Villèlia
que va néixer a Barcelona el 1928, es trasllada a Mataró el 1940 ( amb 12 anys
d’edat) ja que el seu pare, reputat fuster , és nomenat director d’una
ebenisteria. Dos anys més tard deixa l’escola per anar a treballar amb el seu
pare amb el qui munten taller propi el 1946. En ell es dediquen a l’ebenisteria
artística i reben l’encàrrec de fer els retaules per el presbiteri de la
basílica de Santa María i la totalitat d’una capella de l’església de Sta Anna.
El Sant
Lluc de 1950 és la mostra que acull les seves primeres obres (talles) i en
aquest camí realitza la seva primera exposició al Museu de Mataró el 1954 on
comença el seu trencament amb la figuració. Una ruptura que vista la seva
transcendència els anys posteriors (saló d’Octubre , Club 49 ) fa que decideixi
dedicar-se professionalment a l’art.
Les seves
primeres canyes es presenten a la sala Gaspar a l’any 1958 i és a l’any 1959
quan en la seva nova exposició al Museu de Mataró, repetint i mantenint el camí
iniciat, aconsegueix que aquesta mostra
rebi el més gran i important nucli d’artistes que a bon segur han
trepitjat mai la ciutat: Joan Miró, James Johnson Sweeney, Pierre Matisse,
Jacques Dupin, Frank O’Hara ...).
Però és
clar , tot això ja no hauria de correspondre al cicle actual de Ca l’Arenas que
per raons difícils d’entendre va fixar el final d’aquest període en 1958. I dic difícil d’entendre ja que a bon segur
és data aprofitada ja que en aquest any és quan mor Rafael Estrany , però
tenint en compte que la seva mort és el 17 de gener , el més correcte hauria
estat acabar en 1957 , però....
Sigui com
sigui, la potència de Villèlia està fora de lloc en aquest cicle. Entenem que
s’hagi colat de transcantó després de que el comissari Mitriani fos foragitat
escales avall de la casa familiar de Rovira Brull per apropiació indeguda de
documentació gràfica sense cap mena d’autorització , fet que ha provocat que
tal i com calia i era obligar , Josep Mª Rovira Brull no tingués la seva
exposició en aquest cicle, i que com a conseqüència puguem ara admirar el
treball de Villèlia .
Però si volem ser curosos en el
desenvolupament històric queda ben clar que aquí hi ha un fora de joc evident .
( Com existeix també en altres fets del cicle com per ex. presentar obres de
Rafael Estrany dels anys 20 ,d'Alfred Opisso quan aquest encara no havia
trepitjat mai Mataró etc ...).
Sigui com
sigui fecilicitem-nos tots del bon art que podem gaudir, i fem-ho així. encara
que sigui deixant de cantó les importants errades històric-documentals pròpies
del desconeixement de la història i la realitat artística de la ciutat en
aquells moments per part de, jo diria que de quasi tots aquells que maneguen aquest
malaurat cicle.
PS.-Les
imatges d’aquest post corresponen a la portada del catàleg de la mostra de
Moisès Villèlia que de la mà de Manuel Cuyàs va ser exposada a Can Xammar , per
un llavors sala d’exposicions municipal, a la temporada 1983-84.
I a la
peça de Moisès Villèlia , nacarada per la seva dona Magda Bolumar , que va ser
regal personal de l’artista al meu pare just en aquells temps i que pertany a la col·lecció familiar.
Peça que vaig oferir per ser exposada per la seva peculiaritat i que no va ser
del seu interès.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada