Fa ja unes quantes setmanes que La
Vanguardia segueix en el camí que molts dels afeccionats a l’art habituals a la
xarxa, anàvem desgranant després de cada exposició important que s’anunciava a
la resta de l’estat mentre que l’activitat al nostre país era escassa i alhora
molt poc subjugant.
Amb algunes editorials pel mig ,
per ex. avui, La Vanguardia ja porta dies intentant debatre al voltant del
model cultural de Barcelona. Un debat que arriba avui al clímax màxim al que
pertoca a l’art amb les respostes de Josep Mª Minguet , president de l’Associació
catalana de crítics d’Art i molt especialment amb l’entrevista realitzada amb
Miguel Zugaza , l’actual director del Prado que ha aconseguit en certa manera
la quadratura del cèrcol, ja que ha aconseguit augmentar exponencialment els
visitants , augmentar el seu grau d’autofinançament, potenciar la col·lecció
recuperant obres mal considerades com a menors ( per ex. l’exposició d’obra de
petit format que podem veure al caixafòrum) i presentar exposicions de primera
línia corresponent a espais dels que el Prado en té mancances.
Parla Zugaza de tot el que cal
parlar; D’identitats, subvencions, diners, importànca, col·leccions...
De tota l’entrevista amb quedo amb les següents frases:
De tota l’entrevista amb quedo amb les següents frases:
“El MNAC es un Museo con una
personalidad enorme. Es un museo al que le falta, y creo que lo estan haciendo
ahora, descubrir otra vez la colección, que ha estado secuestrada por l’arquitectura
de Gae Aulenti. Su propuesta museogràfica no deja ver lo mejor de la colección”....
Yo me ahorraria la franquicia de
ese ( Hermitage) o de cualquier otro museo y lo que haria es apoyar a los
museos existente, les daria más capacidad de actuación. No creo que Barcelona
necesite incoporar la marca de otro museo teniendo centros tan importantes como
el MNAC, el Picasso, la Miró, el MACBA, etc. Hay que apostar en el tejido
institucional y cultural que tiene la ciudad....
Yo lo criticaria sinceramente si lo
pusieran en Madrid ....
Hay que acostumbrar al público que
viene al Museo a que encuentre en el programa de exposiciones una manera de profundizar
en el valor que tiene la historia del Arte...
Lo cierto es que no hemos
convencido a la sociedad de la importancia que tienen los museos desde un punto
de vista público. Yo no he visto una manifestación reclamando el dinero para la
cultura o para los museos. No hemos sabido transmitirle que es imprescindible...
Eso lo perciben rápidamente los
políticos y por eso el recorte a la
cultura ha sido salvaje, porque además los presupuestos de base ya eran los más
bajos..
No hemos sabido llevar a la agenda
política esa prioridad de la cultura en un país donde una de las riquezas y uno
de los sectores por los que , no me cabe ninguna duda, saldremos de la crisis
es el sector cultural...”
Un extracte que penso dona prou per
a profundes reflexions.
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