A l’hora de les bruixes del passat dilluns tenia coneixement
per la xarxa de la mort del gran artista barceloní de naixement però
masnoui/teianenc per voluntat i desig , Gerard Rosés. Feia temps que sabíem del
seu complicat estat de salut, però de cap de les maneres n’esperava el fatal
desenllaç, ja que darrerament havien estat moltes les vegades que havíem
interactuat mitjançant la xarxa social ja fos per temes artístics com polítics.
No puc ni vull negar que la noticia amb copeja durament , no
érem allò que es diu amics íntims però si manteníem de fa molt de temps una
relació personal en la que l’art ens lligava i les opinions i converses entre
nosaltres a vegades massa separades en el temps, esdevenien interminables amb
concordances i posicions oposades.
Vaig conèixer a Gerard Rosés l’any 1991, degut a una expo
que va realitzar amb la Lolett ( la seva fidel amiga i marxant a Mataró) allà
el seu espai botiga/sala d’exposicions de la Plaça Gran. Allà ja vaig quedar
més que seduït, jo diria que abduït, per els seus treballs amb el cartró pintat
com a material base, en aquells quadres/escultures, sempre de difícil
encasellament en els que la quotidianitat agafava protagonisme i assolia nivell
de tremp artístic.
El vaig convidar al a tele de Mataró per a una entrevista i
aquell dia en sortir per anar a prendre una copa, vàrem acabar quan la gent del
bar ens va foragitar ja que era moment de tancar. Allà va néixer una estranya
amistat plena de complicitats.
.
En Gerard tenia pinta d’adust i portava un posat com d’emprenyat que de primer moment no convidava a la confidència, però una vegada trencada la
màscara et trobaves a un home amb
sensibilitat a flor de pell, enamorat quasi fins a la follia pel seu treball
amb una passió que li traspuava i que era capaç de trametre a qualsevol que
l’escoltés.
L’any següent vaig visitar una expo que realitzà al museu de
Granollers i dedicada als Jocs Olímpics. Vaig quedar extasiat i vaig entendre
perfectament l’altíssim nivell del seu art , fonamentada en una essència en
aparença senzilla però d’enorme dificultat, com la capacitat de convertir en
art ( comunicació de sentiments i emocions mitjançant la plàstica i l’estètica)
qualsevol cosa de la nostre vida.
Allà em vaig extasiar igualment amb el seu concepte tècnic,
amb la seva capacitat de trencar motlles i dimensions, en aquest domini de la
tridimensionaltat jugant a ser tan sols bidimensional.
A partir de llavors vaig ser-ne un impenitent seguidor. De
les moltes exposicions que li vaig contemplar , em quedo amb una , crec que a
la galeria Matisse, després Carme Espinet, amb una gran peça en que es
representava una orquestra i un ball. Simplement espectacular i que per se
mostrava el gran nivell de l’artista.
Vaig tenir ocasió de presentar-li de manera oral i escrita
diverses exposicions. D’una d’ells va sortir la petita peça que encapçala
aquest post. Em va dir: “Pere, és una peça petita però molt estimada per a mi, i voldria que fos per la teva
col·lecció”. És una imatge que em porta als meus començaments. El nen soc jo,
anant a buscar aigua a la font, amb el
càntir del taller de joieria quan tan sols acabava d’entrar d’aprenent”. Des que
entrà a casa està en lloc preeminent.
Gerard Rosés era un rar espècimen que no entenia l’art com
element per transcendir en la història i sí com element creatiu que servia per
fer reflexionar i essencialment fer feliç a la gent. D’aquí aquesta
especialitat en ser poeta del quotidià, en saber convertir qualsevol cosa del
dia a dia de la nostra vida en imatge fixa que podia esdevenir obra d’art. La seva
ductilitat creativa , l’habilitat compositiva i la creació d’ambients fein que
cada passejada per el seu treball et transportés a fets i costums que
pertanyien a la seva , a la meva, a la nostre vida. Gerard Rosés era en essència
un humanista que defugia de la intel·lectualitat
pedant, per esdevenir home de poble amb coneixements de savi.
La darrera trobada amb llarga xerrada va ser sopant després
de ser jurats del Premi Moldumat, amb en Lluís, en Joan i en Didier Lourenço La
conversa com no va ser artística ,va aparèixer de nou l’etern desencís del poc
reconeixement de l’obra de l’autor. S’emprenyava en Gerard quan recordava que mentre que a Alemanya era molt respectat,
aquí tan sols els art ferits li fèiem confiança, però mai havia assolit el
paper que certament mereixia la seva personalitat i la seva obra. Intentava
aconsellar a Didier que comença ara la seva carrera internacional tot
convidant-lo a esperar sempre el pitjor, per a continuació esclafir en un
optimisme absolut i brindar per l’art, la cultura, els artistes i el país.
Sortosament , com sempre diem, els artistes no ens deixen mai ja que romanen en les seves obres. Estic convençut que Masnou i Teià, pobles als que tant va estimar i es va dedicar, tindran cura de mantenir el seu llegat. Per la meva part jo em quedo amb els records personals de moltes xerrades i amb la frase amb la que em dedicà el seu catàleg llibre:”Contemporeneïtat amb tradició.”: A l’amic Pere Pascual, agraït per l’amor que em professa que és mutu”.
Un petó ben fort Gerard i gràcies per el teu art.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada