Ja fa uns quants anys que els Cellers de Mataró aposten per
el vi nou de l’any i ho fan amb una acurada tria vinícola i una també ben
acurada tria artística , en forma d’etiqueta que encarreguen a un destacat
artista local. Enguany la tria ha estat un vi del Montsant i una obra de Pal .
I a fe que m’ha complagut i molt aquest maridatge.
Amant com soc de vins
potents i amb cos, els de Montsant s’adiuen perfectament al meu gust i paladar.
I que dir del “negrito” del parc a quí saludo
diàriament cada vegada que de casa vaig cap el centre o a algun altre indret
que em permeti passar per el Parc Central aquesta joia de la que disposem els mataronins. El meu bon
dia a la seva figura, fanalet en mà, damunt de l’estilístic brollador no falta.
I finalment per que qui ha conjugat tot això és aquest gran artista,
lamentablement massa desconegut que és en Pal.
Amb l’Artur Palomer “Pal” som bons amics. No d’aquells d’anar
a sopar, gresca o vacances, i si de coincidir i fer una llarga i interminable
xerrada , en la que cultural i artísticament coincidim molt, o a vegades del tot.
En Pal ha estat un home important en l’art mataroní, i més
ho hagués pogut ser si no hagués tingut aquest punt d’artista dicotòmic de la plàstica i la música , en el que la
darrera sembla haver-li donat més plaers personals que no pas la primera.
En Pal és la baula perduda de l’escola de Mataró, aquella
que mai va existir, però a qui va batejar així un crític boig a qui em sembla conèixer. Amic
de l’ànima de Pepe Novellas, - la història artística de Mataró es podria escriure
gràficament amb els tovallons dibuixats que s’intercanviaven en les trobades
del Llimoner o semblants-, en Pal va estudiar Belles Arts i va ser el gran impulsor
del Batxillerat Artístic del Satorras, fet que per si sol ja mereix un ample
reconeixement.
Artísticament parlant, la seva amistat amb en Pepe el va
apropar a Rovira Brull i Alcoy i el va fer combregar d’una línia artística social i crítica que en la plàstica s’acostava
a una estètica de Bacon. Una excepcional expo a la Tertre va demostrar
amplament la seva vàlua
Però a Pal se li feia difícil centrar-se en la plàstica com
a eix del seu creixement comunicatiu. D’aquí
els seus moviments cap el còmic i el dibuix. La Pipa d’en Roc i El cementiri son
exemple fefaents de la seva capacitat compositiva, assolint el màxim en aquell Història
Ilurostrada ( 1991)que al costat de R. Salicrú va exhibir en còmic la història
més propera i nostrada.
En els darrers anys sols hem pogut gaudir del bon fer d’en
Pal en molt comptades ocasions, en algunes de manera espectacular com amb l’obra
“El buit” en homenatge a Pepe Novellas, la música ha estat més atractiva i
satisfactòria per ell que el desnortat horitzó artístic local, per això aquesta
espurna amb l’etiqueta del vi novell m’omple de satisfacció, i alhora de bon
art.
I és que sempre he pensat que l‘únic artista mataroní que ha
donat la volta al món i l’ha pogut gaudir des del més alt ( li va tocar fer la
mili al Juan Sebastián Elcano) no pot fer-se fonedís de qualsevol manera.
Molt em plauria que les satisfaccions obtingudes amb aquest retorn plàstic, que espero no sigui sols anecdòtic, serveixi per recuperar el
gran artista que és ,ja que segueixo pensant
que a Mataró ens fa falta gent amb l’obertura de mires i les capacitats de les
que disposa el bon amic i millor artista, Artur Palomer “PAL”.
Brindem doncs amb vi novell jo, i amb aigua ell, abstemi
impenitent com és, per aquesta magnífica conjunció que ens ofereixen enguany
els Cellers Mataronins
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada