De fa més de vint anys ,- amb Manuel Mas d’alcalde -, he reclamat a cada consistori que s’identifiquessin les escultures públiques existents a la ciutat amb una petita placa en la que hauria de constar com a mínim :autoria, títol de l’obra, material de la mateixa i any de realització. D’aquest fet en poden donar constància alcaldes i regidors de cultura, així com l’hemeroteca escrita i la visual de TVM, així com alguna que altre instància.
Les meves demandes
han tingut algun accent més agut, com per exemple quan l’agenda cultural el PMC
va usar algunes escultures públiques com a portada, a voltes sense nomenar els
autors de les mateixes, a voltes amb greus errors com per ex quan van
considerar autors de les escultures de “El rapte d’Europa” (Pça Itàlia) als
arquitectes de la plaça i no pas a l’artista Àngel Heredero Bravo que n’era l’autor.
L’excusa davant l’oportuna reclamació del protagonista era que ho havien copiat la
fitxa municipal.
De totes elles sempre vaig obtenir bones paraules d’alcaldes
i regidors de Cultura i cap fet. Sols una explicació que em donà el regidor Quico
Melero explicant-me que les escultures públiques de la ciutat no eren considerades
bens culturals i per tant adscrites a Cultura, ans eren considerades com
mobiliari urbà, exactament igual que un banc o una farola. Això feia que
Cultura no pogués pressupostar res en l’aspecte identificatiu, i que la regidoria responsable d’aquets bens mobles no tingués cap interès en gastar del seu pressupost
per fer identificacions especifiques.
En les darrers eleccions , i amb gran sorpresa per part meva, vaig veure que el tema apareixia en el programa electoral del PSC. Havent passat ja la meitat del mandat creia que havia estat una promesa electoral més, quan sorprenentment el passat divendres veig en xarxes socials que l’alcalde Bote havia inaugurat la primera placa identificativa , essent l’afortunada l’ homenatge a Machado amb l’escultura “Ligero de equipaje” realitzada per Pepe Novellas i que es troba en la plaça amb el nom del poeta en el barri de Cirera.
A l’alegria de la que evidentment era una bona notícia va
seguir immediatament la indignació per el tractament del fet en sí. Per la
clandestinitat del mateix, l’elecció del dia i de l’obra com a cap de projecte,
i per la no explicació del full de ruta a seguir.
Anem a pams. Em pregunto la raó de que un acte com aquest no
va ser convenientment publicitat en especial en el món artístic. Sols es va
avisar a família i gent del dimarts del Llimoner, a la resta que ens donin. Exigeixo
disculpes oficials per la manca de convocatòria pública. A mi personalment m’ha
dolgut molt, i en conec a d’altres que els hi passa igual.
En segon lloc, per que el divendres 16, i no el dimecres 14
( dia de la república) o el dijous 15 ( dia mundial de l’Art que per cert, no
va tenir cap acte cultural artístic a la ciutat)?, dies molt més escaients. La resposta que s’acut és
per que l’única cosa que importava de l’acte era la foto publicitària de l’Alcalde
i aquest era el dia que millor l’hi anava. I si estic errat que algú em retopi.
I per què començar amb aquesta escultura?. Segons el discurs
de l’alcalde per que aquesta és una escultura emblemàtica de la ciutat. Declaracions
que demostren que o menteix o desconeix la realitat de la ciutat. L’escultura
de Machado, lamentablement és desconeguda, a bon segur per la seva ubicació
fora rondes, per més de la meitat de ciutadans de Mataró, i evidentment de
símbol de la ciutat res de res. Si volem parlar d’escultures emblemàtiques hauríem de parlar de Laia l’arquera
o de la Matarona. I si volem estirar més la de Sant Sebastià a la capella del
portal de Barcelona.
I per acabar d’adobar-ho a la placa identificativa de l’escultura hi ha més informació de Machado que de la pròpia escultura, de la que sols surt títol, autor i data,
oblidant-se d’un detall fonamental com és la tècnica i el material de la
mateixa, en aquest cas, bronze. Espero que en facin correcció a la renovació de la placa , dons tal com està jo no li dono més de quinze dies de vida.
I ara que?. Com seguirem?. Quin serà l’ordre? Per antiguitat, alfabètic de l’autor, alfabètic del nom de l’escultura? Fent torns per barris?. Quina serà la periodicitat? Els propers actes seran públics o clandestins com aquets inicial?. Respostes que es resumeixen en una resposta, quan convingui a Alcaldia i seguint la paramètrica que els hi surti dels c...
Aprofitant l’avinentesa Cultura ha inaugurat una pàgina web dedicada a les escultures públiques de la ciutat. Una pàgina que cal reconèixer és visualment atractiva i que disposa d’un ample ventall fotogràfic adient amb la signatura de Pere Masramon.
Però lamentablement la informació
que ens ofereix torna a ser la burocràtica de la fitxa tècnica municipal,
perfecte per el web d’urbanisme, però inadequada del tot per una web de
cultura. Sense cap mena d’anàlisi artístic i amb el menysteniment dels autors
que sols son nominats però sense cap mena de detall del seu fer , esdevé una pàgina
buida de veritable contingut.
I a més amb oblits. A vol ras
trobem a faltar l’escultura de Les Santes que es troba al carrer d’en Pujol i
amb autoria de Manuel Cuscahs. I mentre sí apareixen els relleus escultòric de
Terri ( carrer Ibran) o Jordà ( dedicat a Machado) no ho fa el relleu esportiu
d’Alcoy al palau Josep Mora.
Com podeu observar, això de
capgrossos és ben adient. És difícil errar més ,en un fet tan simple com
identificar unes escultures i fer un web de les mateixes amb tots els ets i
uts.
Però està clar parlem de Cultura Mataró i amb Cultura hemos topado.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada