Gravat de Goya que va desaparèixer de la col·lecció del Museu de Mataró |
El dia 26 de maig, és a dir justament fa vint dies, vaig
adreçar un mail al regidor de Cultura a la seva direcció corporativa del web de
l’Ajuntament, demanant explicacions del fet de que no estigués programada una
exposició dels gravats de Goya en aquest any en que se celebren els 275 anys
del seu naixement, carta que vaig fer pública a ales xarxes socials i que de
nou reprodueixo aquí.
Sr. Xesco Gomar
Regidor de Cultura de Mataró
Em dirigeixo a vostè per què m’expliqui la raó per la que
aquest any en que se celebra el 275 aniversari del naixement de Francisco Goya,
el Museu de Mataró no exposa públicament els seus gravats que de forma completa
( menys un ) disposa en el seu fons.
No sols seria una exposició que col·locaria en el mapa al
museu de Mataró, ans també és una necessitat de servei cultural a la seva
ciutadania.
Fa 25 anys , justament en el 250 aniversari de Goya, que van
ser exposats aquests gravats per darrera vegada. I va ser una exposició
amb tal èxit que va convertir-se en exposició itinerant per Catalunya i
fins i tot es van desplaçar a Mèxic per a ser exposats.
Per tant tots els menors de 45 anys i aquells nouvinguts a
la ciutat en aquest període de temps, no han pogut gaudir del privilegi de
visionar aquest tresor artístic de la ciutat.
M'agradaria conèixer les raons d’aquest greu error artístic
i ciutadà, que s'afegeix als habituals en el que pertoca al Museu de la ciutat.
i en la difusió de les arts plàstiques.
Atentament
Pere Pascual i Martí
Han passat tres setmanes i com diuen Ebre enllà, hem tingut “la
callada por respuesta”, cosa de la que un n’estava fermament convençut ja que tampoc
mai han respost a les meves queixes reclamant el pagament del que em deuen pels
meus escrits en el catàleg de l’exposició d’artistes mataronins a Nova York, en
les condicions que vàrem pactar amb Núria Moreno, per un llavors regidora de
Cultura que m’efectua l’encàrrec.
No hi ha hagut escrit oficial de resposta però sí m’han fet arribar per un
interlocutor del sottogoverno, les noticies que no pateixi , que hi haurà
exposició dels gravats de Goya, que serà al novembre i a Ca l’Arenas com a seu
de la secció d’Art del Museu, que no tindrà una estructura convencional i sí
més aviat contemporània ja que l’eix central serà l’únic gravat que manca ( va
ser robat ) i que és una exposició que s’està preparant de fa més de dos anys.
Donant com a certa la major, ja que confio abastament amb la
persona que m’ho va comunicar , crec que a més de felicitar-nos per l'important que és que per damunt de tot l'exposició sigui una realitat, cal puntualitzar algunes coses amb les
que discrepo en gran manera.
En primer lloc l’espai expositiu previst. Les obres de Goya
han de ser exposades en la seu central del Museu a Can Serra i de cap
manera s’han d’exposar a Ca l’Arenas. I hauria
de ser per tres raons: Institucionals, tècniques i de difusió.
Institucionalment per que la seu central és el lloc adequat per
a tan honorable exposició, a més el seu reclam hauria de posar en valor a la
resta del Museu , de manera que amb un petit
esquer, com per exemple exposar una capítol dels gravats en la planta primera, aconseguiríem
dirigir als espectadors vers la resta del Museu que és ben desconegut e infra visitat.
Tècnicament per que les sales del Museu permeten una millor
visió i disposició de l’exposat
que no els petits habitacles de Ca l’Arenas que compartimentaria en demesia el
conjunt. A més si empréssim les sales del vestíbul de la primera planta , ens
permetria un esponjament magnífic per a la visió de tota la col·lecció.
De difusió, ja que l’horari del Museu és molt més ampli que
el de Ca l’Arenas . El Museu obre cada dia menys els dilluns, mentre que Ca l’Arenas
sols ho fa dijous, divendres, dissabtes i diumenge al matí.
A més el Museu té per la seva situació una dinàmica de
visites peculiar en el que s’inclouen els passavolants, circumstància que de
cap manera té Ca l’Arenas, un casalot mort en vida amb un nivell de visites
ridícul i risible. I més tenint en compte la nul·la difusió publicitària que es
fa de les activitats que en ella es realitzen, fet que l’ha convertit en quasi
invisible als ciutadans, fora dels arts ferits.
I no em val això de que Ca l’Arenas és la seu de la secció d’arts
del Museu. Actualment a can Serra i durant més de sis mesos hi ha una exposició
amb un sol protagonista, un quadre de Martí Alsina. Si realment fos el que
pregona l’oficialitat, aquesta obra hauria d’haver estat exposada a ca l’Arenas.
O sigui que menys milongas identitàries. I cada expo al seu lloc.
Cartell de la primera exposició dels gravats de Goya al Museu de Mataró |
Em sembla una mala pensada realitzar l’expo de gravats de Goya,
que recordem no han vist com a mínim la meitat del mataronins, en forma de
treball contemporani, al voltant del gravat robat. Evidentment l’obra de Goya pont dialogar amb
qualsevol obra contemporània, i sortir-ne guanyadora. Però crec que és un greu
error desvirtuar la globalitat dels gravats, que ja per se estan distribuïts en
diversos conceptes, per jugar amb una peça que pertanys als Desastres i per
tant absolutament descontextualitzada de la resta.
Finalment no crec ni un borrall que faci més de dos anys que
s’hi treballa. En aquest temps no s’ha dit ni una paraula al respecte d’aquesta
exposició. He adreçat la meva queixa a diverses autoritats municipals, inclòs l’alcalde i sempre m’han
escoltat amb cara de no saber de que els parlava. A més, si fos cert, el més
fàcil és contestar d ‘immediat, tot dient, no es preocupi Sr. Pascual que tot
està en marxa, i no aquest silenci captiu que sembla allargat per a decidir com
ho muntem per a dir que sí es farà l’expo però sense que sembli que és per pressió,
i sí com a conseqüència d’un treball ja prefixat i guardat gelosament en
secret.
A veure. Espero que el regidor de Cultura en ares de la
transparència de la que fa gala el seu govern, em remetrà la corresponent
resposta a la meva pregunta i a les reflexions afegides en aquest post.
Els mantindré informats
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada