SUSPESA LA RETROSPECTIVA
COMMEMORATIVA DE 50 ANYS D’ACTIVITAT EXPOSITIVA DE
RICARD JORDÀ
Si dijous parlàvem de l’èxit de
públic i “autoritats” en el començament de la temporada artística , - èxit que es
repetia divendres a Llavaneres amb l’Antoni Lleonart de protagonista -, el
mateix divendres al migdia rebíem la primera plantofada forta de la temporada amb
la confirmació de que l’exposició retrospectiva de Ricard Jordà , que s’havia
de celebrar a finals d’any i que havia de commemorar els cinquanta anys de la
seva activitat expositiva iniciada al museu de Mataró, quedava definitivament
suspesa.
Encara que existia un clar temor
de que així fos, - de fet ja en parlàvem en un post poc abans de vacances -, manteníem
l’esperança de que el seny de ciutat existís i que Ricard Jordà podria dur a
terme aquest retrobament artístic amb
tota la seva trajectòria creativa i que de retruc els mataronins podríem gaudir
tot repassant el treball d’un autor , que d’una o altra manera , ha estat
sempre en els llocs capdavanters de la creació artística mataronina. Però no ha
estat així.
Feia ja temps que en Ricard
treballava en el projecte. Ben bé jo diria que quasi tres anys. En aquest temps
ha anat recopilant dades de les seves obres , llocs en les que es troben,
fotografies de les mateixes, etc , en un afany de realitzar una retrospectiva
digna i coherent , en el desig de ser fidel reflex del seu fer i que no succeís
de cap de les maneres com el cas de la molt malaurada expo de Pepe Novellas. Ara
, sols li queda l’autosatisfacció d’una
trajectòria , emmarcada en el lògic emprenyament de qui li costa entendre les raons d’una
negativa.
Primer va ser Carles Marfà qui
li va dir que “ de lo dicho nada , monada” i que ho sentia molt ( quina poca
vergonya) però que res de res , que ni espai , ni col·laboració, ni diners. Que
l’exposició de Jordà no entrava en els plans de l’IMAC , - després d’existir
compromís municipal en ferm -, i que bon vent i barca nova.
Ara ha estat la Caixa Laietana qui
de manera menys dràstica i amb formes més amables li ha dit quasi el mateix. Li
ha ofert l’espai , - ja es veuria amb quina amplitud - , però per realitzar una
exposició , diguem-ne que normal, però que no era possible el projecte inicial
de retrospectiva amb catàleg , ja que la situació actual de l’entitat no permet
dispendis extraordinaris. Un parell de fulls “extres” al tríptic habitual, era
el màxim que se li podia oferir.
I així tenim al bon amic Ricard
, prenent-se les coses amb filosofia i decidint que vist el que hi ha, millor
deixar el projecte en el calaix. Que qui dies passa anys empeny , però
expressant clarament que potser ja n’hi ha prou d’actituds mesquines com
aquesta que fan que l’oficialitat regui amb diners projectes sense retruc ( Can
Xalant n’és l’evidència) i en canvi sigui incapaç d’honorar a qui durant 50
anys , que no és dir quatre dies , ha sigut creador important en el camp
artístic i cultural de la ciutat.
La mort del projecte és evident
i no creiem que varií molt en l’entrevista que l’alcalde Mora ha de mantenir
dintre d’uns dies amb un important col·lectiu d’artistes de la ciutat , de la
que ja hi ha data i hora fixada. Encara que no estaria malament que al menys produís
una reflexió i provoqués una esperança de futur en el complex mon de l’art
local, i més davant les retallades actuals i quan començada ja la temporada hom
desconeix quin és el projecte i quines son les activitats acordades.
Ara a tots ens queda estar a l’espera,
i a més una espera encuriosida dons pot succeir un cas tan divertit com que qui
llençava fa ben poc un atac despietat i molt ben reflexionat cap a Can Xalant pugui tenir a les seves mans
el poder de Cultura, si s’acompleix el rumor que està en boca de tot el món
cultural.
Potser llavors podem pensar en
una acurada retrospectiva de Ricard Jordà, encara que amb una mica de retard ,
fet que no seria res més que realitzar un acte de justícia cultural.
Sigui com sigui penso que cal
fer reflexions generals més profundes al respecte de quin ha de ser el paper de
les entitats públiques i privades al respecte de la gent de casa. No crec que
el precís sigui una postura de proteccionisme , ans al contrari , però sí que
ha d’existir un criteri clar i contundent al respecte del recolzament que mereix
l’activitat cultural dels ciutadans , i més quan és de qualitat i representa
una trajectòria llarga i meritòria.
Però potser el soroll de les tisores
no permet concentrar-se per pensar adequadament. El que és una llàstima.
Ps.- Malgrat tot, Ricard Jordà podrà gaudir de l'homenatge dels amics mitjançant l'exposició que realitzarà a l'espai capgròs. El que volia ser un complement íntim , - com en el cas de Pepe Novellas-, arà esdevindrà exposició cabdal que caldrà visitar.
Cambian las siglas y las personas, pero no el sistema, la actitud hacia la cultura es la misma...les importa un bledo.
ResponEliminaPero lo de la Laietana, (mejor dicho Bankia), es más imperdonable, ya se sabe, ahora los fondos destinados a cultura son pocos y hay que aprovecharlos para financiar los proyectos "Madrileños".
Eso sí el 11 de septiembre, a pasearse con la bandera de Catalunya.