Porto uns dies empantanegat fins a
dalt del tot , amb importants quantitats d’enrenou laboral, professional,
familiar etc , sense cap fet d’importància vital però amb entrebancs constants el
que ha fet que , com rarament passa , hagi estat deu dies sense acostar-me per
aquest blog. I com que a més han passat coses que cal remarcar, serà qüestió d’anar
posant fil a l’agulla i retomar el pols de l’actualitat.
Potser la més important ha estat la
presentació del catàleg de la temporada de Ca l’Arenas: “Art a Mataró 1942-1958,
els anys de la represa”. Un catàleg que s’ha de qualificar com esplèndid i per
el que cal felicitar com s’escau a tots aquells que hi ha pres part, amb èmfasi
especial al comissari Mitrani que aquí sí ha complert amb escreix i a Jordi
Cuyàs que ha realitzat un disseny molt acurat i amb gran elegància , al nivell que és en ell habitual , que
afavoreix la lectura i la mirada.
Un catàleg de dues-centes planes
que consta de dues parts clarament definides: la corresponent a l’apartat
expositiu i la corresponent a l’apartat pròpiament històric.
Un apartat expositiu en el que a més de repetir els escrits presents en els
diversos opuscles que es lliuraven a cada exposició estan reproduïdes totes les
obres que han conformat la temporada tant en el que pertoca a les mostres
temporals com a les obres de l’exposició mare , en aquest cas amb la
corresponent fitxa explicativa de cadascuna d’elles. Un resum que permet fer oportú anàlisi del
nivell i importància de l’obra exposada, alhora que ens permet fer una mirada
global impossible de fer en la fragmentació expositiva.
Però la part veritablement
important està en els escrits documentals que per primera vegada donen pas a
una bibliografia en la que es pot ensumar la realitat de la vida artística
mataronina d’aquell temps.
Un apartat
documental que també es divideix en dos parts. Per una part el comissari Mitrani
ens presenta la seva mirada d’aquells temps alhora que per l’altre és fa repàs
cronològic a les exposicions celebrades a Mataró que en aquells moments
quedaven reduïdes als espais del Museu i de la Biblioteca Popular. Un llistat
exhaustiu que ens permet veure qui era qui en l’àmbit artístic local mitjançant
les seves presències expositives.
En el que
pertoca a l’escrit de Mitrani , aquest ens ofereix una mirada historiogràfica
fonamentada essencialment en la premsa escrita i es nota ja que essent
certament complert , el seu desconeixement dels àmbits artístics de la ciutat i
els propis artistes la converteix en asèptica i no aconsegueix mostrar de
manera viva el batec creatiu, alhora que existeixen alguns elements d’apreciació
personal que poden ser molt discutibles. Malgrat això, repeteixo és un escrit molt
interessant que ens permet endinsar-nos per una història sense documentació
bibliogràfica alguna.
Un escrit en el
que per el que a mi pertoca m’emociona, ja que en ell apareix la figura del meu
pare , Pere Pascual i Clopés “PIC”, una figura que mai he entès que no aparegués
en cap moment en l’exposició duta a terme. Certament les òbvies venjances
personals de pringadillos amb poder no aguanten mai la força de la veritat dels
fets.
Però , sense
voler afegir aigua al vi de la importància del catàleg , aquest demostra encara
més l’erroni del plantejament de l’exposició. Una exposició que segons s’explicà
en la prèvia havia de servir per entendre Mataró , els seus artistes i l’art
del moment, i no ha estat així. Aquesta exposició traient els molt escassos
apunts locals podria haver estat exposada en qualsevol indret. I la
personalització localista ha estat minsa. Mal triada i amb errades de moment,
temps i època.
S’ha perdut així
l’ocasió de recuperar per a les noves generacions noms com els de Miquel Massot,
Lluís i Oriol Muntané, Zaragoza, Boix, Torres Bachs, Ayné, Solà i altres , que
sense ser artistes de primer nivell si van assolir el seu reconeixement local i
han de ser reivindicats en l’àmbit propi, tasca que sens dubte és
responsabilitat del Museu local. Però tots sabem el desconeixement i l’al·lèrgia
absoluta dels seus ineptes dirigents envers tot allò que porti el qualificatiu
de plàstica i més encara si afegeix el sentit de proximitat.
Ara , recomanant
una vegada més que es facin a mans aquest catàleg que obligatòriament ha d’estar en la
llibreria de tot afeccionat a l’art de Mataró, a esperar el que ens depararà el
següent capítol. Una segona fase de la que res s’ha fet públic encara que un ocellet
ens hagi dit que Pilar Parcerisas en serà la comissaria.
Una segona fase
que no s’inaugurarà fins el proper novembre, el que vol dir que Ca l’Arenas
romandrà tancat durant tot el mes de novembre. Sort que l’exposició està
prevista des de fa més d’un any, el que fa incomprensible aquest desmesurat
retard que faria rodar caps en qualsevol lloc on existís un manaire amb criteri
de responsabilitat. Però com que a Cultura no hi és , així anem.
Esperem al
menys que l’espera pagui la pena.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada