Temps i treball acostumen a donar
bons fruits a molts àmbits de la vida i l’art no n’és excepció. Si fa uns anys
ens trobàvem amb un artista que cercava de manera incipient una nova relació
estable entre la tècnica i la forma d’expressió per aconseguir un resultat que
fos comunicatiu en el llenguatge actual, i en aquesta cerca cohabitaven
evidents encerts però encara quedaven en l’aire molts dels elements d’aquesta pretesa
fusió , ara la mirada és molt més clara i neta.
Ortega era fa un parell de
temporades especialment un mosaïcista , és a dir un gran coneixedor d’aquesta
ancestral tècnica però amb evidents mancances creatives. Ara en canvi, i
sortosament per a tots, el concepte ha variat. Ara Miquel Ortega és
essencialment un creador que cerca i aconsegueix l’art en el desig d’expressar
una mirada interna que cada vegada més defuig del realisme o la imatge
descriptiva , per anar per uns camins més abstractius i conceptuals en el que
conjuga el mestissatge de la seva causa
i raó, - el mosaic-, amb altres elements plàstics com ho pugui ser la pintura i
molt especialment el concepte del volum i moviment.
I això es nota en aquesta exposició
a l’espai capgròs. Les seves obres, justes en mida i ubicació, pretenen crear
un ambient apetible i seductor que les converteixi en iman i a fe que un
aconsegueix en bona part. Una seducció formal a la que ajuda una certa poètica
i una bellesa tranquil·la que mou a la curiositat i a acostar-se a aquesta
amalgama de plans i volums recolzats en una acurada melodia cromàtica en un concepte
d’art teòricament silenciós però que arriba.
Visitar de manera analítica aquesta
exposició ens indica clarament que estem en bon camí, però també ens indica
alhora que hi ha certs aspectes que cal millorar i molt, i principalment que
cal començar a marcar idioma propi rebutjant obres que si bé tenen el seu atractiu
comercial, responen a una manera d’entendre l’art i el mosaic que hauria de
quedar definitivament en segon pla.
En la resta el que manca és treball
i treball. Assolit ara el concepte comença el més difícil que és la depuració.
Hi ha treball intensos, però molt enfarfegats que demanen a crits uns aires de
llibertat. Hi ha també uns conceptes dinàmics que marquen uns futurs cinètics
altament interessants.
Hi ha en essència un bon pòsit creatiu que juntament amb
el gran nivell de domini tècnic, permeten albirar un futur prou vàlid per
aquest artista , treballador incansable que intenta recuperar el mosaic com a
forma d’expressió plàstica habitual. De moment hem de dir que mereix respecte i
atenció i com no, una detinguda visita a aquesta exposició que li permet
començar a fer el salt de l’artesania a l’art.
(Les fotografies han estan extretes de la xarxa i pertanyen a Isabel Biete)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada