L’art és un estat d’ànim. Ho és quan el creador traspassa les seves emocions i les fa visibles plàsticament i ho és quan l’espectador les rep en enfrontar-se visualment a elles. Però aquest estat d’ànim no respon solament a l’instant fugisser del gest creatiu o de la mirada expectant , és conseqüència de tot un passat que marca un pòsit emocional i en ell circumscriu els nous imputs creatius, visual i essencialment emocionals.
Aquesta reflexió , que encara que
sembli rebuscada és ben simple, em va venir a ment en tornar de visitar aquesta
mostra de caire semi-antològic que el museu de Llavaneres presenta Concha
Ibáñez, la gran i veterana artista de Canet,
un veritable exemple d’artista tant en el que pertoca a l’element creatiu com
al seu tarannà personal i professional que ha mantingut en la seva llarga i
fructífera carrera.
El meu primer contacte amb Concha
Ibánez va ser fa quasi quaranta anys quan a molts ens va sorprendre i enamorar
en aquella memorable exposició que realitzà en la feia poc inaugurada Galeria
Tertre. De la mà de Nico del Rio , la seva exposició va ser una veritable
explosió que provocà un terratrèmol important en un del conceptes més bàsics i
alhora tradicionals de l’art com ho és el paisatge. Cal recordar que per un
llavors el paisatgisme d’Olot seguia dominat en el país i el més agosarat eren
les immensitats del banyolí Roura que havien esdevingut tota una revolució.
Front d’aquests concepte Concha
Ibañez s’enfrontava amb una pintura fresca, àgil i cromàtica que defugia la
realitat , la figuració estricte, per que eliminant en ella l’exactitud formal
i decantant-se per l’interior, per l’ànima del paisatge , anar construint unes
mirades que en aparença semblaven simples ( algú l’havia fins i tot qualificat
com pseudo-naïf) per endinsar-se en un paisatge emocional en la seva abstracció
en la que el domini de l’essencial i el rebuig per l’accessori convertien les
seves obres en veritables exercicis de síntesis però als que en cap moment
mancava noi el més petit borrall d’ànima sensible i creativa.
Ara , quasi quaranta anys més tard , Concha Ibáñez segueix fidel al seu prontuari artístic. I ho fa no en un signe d’immobilisme , que no existeix, i sí en el convenciment d’una idea lleugerament retocada segons moments i circumstàncies , per adequar la plàstica a la realitat interior de la seva mirada.
Ara , quasi quaranta anys més tard , Concha Ibáñez segueix fidel al seu prontuari artístic. I ho fa no en un signe d’immobilisme , que no existeix, i sí en el convenciment d’una idea lleugerament retocada segons moments i circumstàncies , per adequar la plàstica a la realitat interior de la seva mirada.
Ara a Can Caralt ens ofereix un resum d’aire antològic. Pintures diverses que ens apropen a les diferents zones del territori que tant bé ha sabut copsar en la seva essència. Colors , línies i elements que composen la plàstica simfonia d’aquesta visió quotidiana d’uns espais personals i propis. Un conjunt que a més bé guarnit per un bon grapat de gravats en els que demostra de nou la seva saviesa plàstica , tècnica i conceptual.
Una mostra doncs d’aquelles que es
veuen amb joia i és gaudeien amb la sensibilitat de l’ànima, aquella que tant
bé sap despertar Concha Ibáñez amb la saviesa personal que sols els grans
artistes aconsegueixen.
Absolutament aconsellable la seva visita.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada