No és habitual en la nostra ciutat poder enfrontar-nos cara
a cara amb obres d’artistes tan importants com Oteiza, Chillida, Alfaro, Henry
Moore, Pablo Gargallo, Julio González i un bon seguit de noms importants més.
Ara , i de la mà de la col·lecció Bassat, fan lluir com mai la Nau Gaudí que nua
i resplendent ens ofereix un diàleg atractiu i atrevit entre l’arquitectura de
Gaudí i els diferents estils creatius dels escultors presents.
Si hi ha unes característiques que poden definir la
col·lecció Bassat , aquestes son eclecticisme i qualitat. Unes característiques
que s’evidencien en aqueta excel·lent exposició que es capaç d’acollir simfònicament
obres des del modernisme fins els anys noranta , en la més ample diversitat
d’estils i conceptes , però amb obres sempre atractives i que s’adiuen de
manera adient al nivell i qualitat de l’artista al que representen.
És aquesta una exposició d’ample contingut museístic i que
ens permet fer passada per quasi tota la història de l’escultura del segle passat,
en la seva varietat d ‘estils, tendències, tècniques i materials i en la que tot espectador trobarà aquelles
peces que més s’adiguin al seu gust, però que a bon segur també en trobarà
d’altres que li obriran noves i atractives mirades.
És molt difícil fer separata de destacats , degut a l’altíssima qualitat del presentat, per el
que ens decantarem per començar remarcant aquells artistes amb relació
mataronina i comarcal, com ho son:
EUSEBI ARNAU
Gran escultor modernista
amb gran implicació en l’escultura integrada en els grans edificis. Així
realitza les escultures de la casa Lleó i Morera, casa Ametlller , Palau
de la Música Catalana i hospital de Sant Pau. Gran amic i col·laborador de
Puig i Cadafalch és l’autor de “La Filosa” , escultura emblemàtica de la
mataronina casa Coll i Regàs.
En la col·lecció queda representat per “A la llotja” , una
bellíssima peça de caire modernista que representa a una dona en la llotja d’un
teatre , amb els seus binocles per admirar l’espectacle. És una peça compartida
amb l’arquitecte Tusquets que la tenia com a icona en la seva botiga de BD
Disseny. , en un palauet del carrer Mallorca prop de Lluiria. En desaparèixer
el negoci tornà en exclusiva a les mans
de Bassat i avui serveix coma benvinguda
i presidència de tota l’exposició. és una obra simplement espectacular en la
seva línia i estil.
MARCOS COLL
Encara que sigui un autor ben desconegut de la majoria té un
amplíssim i potent currículum, en el que s’ ha d’incloure presència d’obra seva
en el Prado ( unes escultures de jovencells nus jugant al futbol).Va treballar
amb Rodin i va ser primer escultor en el taller de Benlliure, per el que és més
que possible que siguin seves moltes de les obres signades per l’escultor
valencià. Va viure i treballar molts anys als EEUU on va estar a punt de poder
realitzar el seu monument a la Humanitat , però la mort del seu valedor, el
president Wilson ho va impedir.
La seva relació amb la comarca ve de la poetessa Lina
Casanovas, que es va afincar a Argentona i de la que Coll en va ser tutor. La
seva neta que viu actualment a Mataró , fa uns anys va cedir la seva obra ,
peces i guixos a l’Ajuntament d’Argentona per fer-ne una col·lecció. Davant el
silenci i el menyspreu , va decidir retirar la cessió i fer-ne donació a la Col·lecció Bassat.
En aquesta exposició pudem gaudir de dos bronzes i un marbre , absolutament
figuratius en una estètica d’un classicisme noucentista, de gran bellesa i
perfecció.
XAVIER MEDINA CAMPENY
És besnét de l’escultor mataroní Damià Campeny. Especialista
en un llenguatge en el que el cos humà té especial protagonisme però en la
conjunció del mateix i les formes geomètriques. Una estilística que en ocasions
sembla portar-lo vers uns camins iniciàticament surrealistes. Darrerament ha
explicitat el seu desig de que Mataró aculli els seus treballs de manera
permanent.
En aquest camí es troben les cinc obres de l’autor presents
ara en l’exposició, , entre les que cal destacar “Avon” i “Nefertiti”,
veritables estrelles de la seva línia compositiva.
ENRIC MONJO
Encara que nascut a Vilassar de Mar ,a on en el seu museu
(Gliptoteca Monjo) hi ha la gran col·lecció de les seves obres , Monjo no és
pas un autor gaire reconegut en els nostres contardes. Curiosament va ser
deixeble d’Eusebi Arnau . també ho fou de Llimona alhora que va treballar amb
Clarà. De línia clarament noucentista i força allunyat de l’estilística de
l’època, va tenir en el tema religiós un eix constant de treball, amb l’església
de l’esperit Sant de Terrassa i les obres a la Catedral Nacional de Washington
com a treballs més remarcables.
Una característica, la d’aquest classicisme d’aires
noucentistes queda ben palès en l’obra
Mediterrània que és la que llueix en aquesta exposició.
PERECOLL
És obvi que tots tenim un coneixement prou aprofundit de qui és l’escultor Percoll i de la seva
obra.
Ara i en l’entorn de al col·lecció Bassat presenta una
magnífica escultura ( Bird in Flight), corresponent a les primeres sèries
d’ocells, en la línia de l’obra que té dipositada a Miami. Una obra d’espais
simples perfectament delimitats en una volumetria airosa, plena de ritme,
agilitat i moviment. Una espectacular peça de l’escultor mataroní que no
desmereix en res la brillantor de les obres que l’acompanyen.
MOISÈS VILLÈLIA
La relació de Villèlia amb Mataró és molt intensa. Va arribar a la ciutat amb el seu pare i tota la
família, quan aquell va ser contractat com a ebenista per restaurar tota la
fusteria de santa Maria malmesa en la
guerra civil. La seva primera exposició va ser en la primera part dels cinquanta
al Museu de Mataró. S’explica que la van venir a visitar Joan Miró I Pierre Matisse,
germà i marxant del pintor, i ambdós van adquirí obra. La seva primera època té
clares remembrances mataronines i maresmenques , havent exposat a la ciutat
diverses vegades , la darrere a les sales de Can Xammar de la mà de Manuel Cuyàs
i el PMC. A la ciutat té una escultura pública que certament no l’identifica.
És l’escultura que tapa la torre d’aireació del pàrking de la plaça de la
Brisa.
(...)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada