Diuen que les coses millor començar-les amb bon peu, encara
que altres defensen que el millor és acabar-les bé ( bé està el que bé acaba). Davant
d’aquesta dualitat i en el cas que ens ocupa, la temporada artística
mataronina, no tinc cap dubte que haurem
d’agafar-nos a la darrera i com a ferro roent.
Dic això ja que la temporada ha començat amb una exposició “fantasma”
com ho és la de darreres incorporacions a les col·leccions municipals que es
presenta actualment al Museu de Mataró, a Can Serra,. I dic fantasma ja que es
va inaugurar d’amagatotis, en lloc consta la seva dada de cloenda , no existeix
cap mena d’opuscle de presentació de la mateixa i per adobar-ho tot ni tan sols
figura en l’agenda cultural impresa que realitza el propi departament cultural
del consistori, encara que si apareix en la versió digital.
El que es diu d’ella en aquesta agenda digital és :” Les
donacions són una de les formes d’ingrés més habituals per fer créixer les
col·leccions dels museus i es troben subjectes a la política d’adquisicions de
cada institució, que en regula els criteris d’acceptació segons els objectius
marcats. Al fons d’art del Museu de Mataró algunes obres ens arriben per deixes
testamentàries, donacions de familiars o a través dels propis autors. Totes
comparteixen un denominador comú: ampliar la col·lecció d’art i conèixer millor
la nostra història.
Aquesta sala reuneix una petita selecció de les gairebé
dues-centes donacions rebudes els darrers deu anys. Formen part del nostre fons
perquè nodreixen la representació dels artistes locals i perquè són testimonis
de fets, personatges, formes de vida, idearis estètics i culturals.
Alhora, actuen com a document visual que aporta context a
diferents moments de la nostra història i estableixen vincles amb altres
objectes de la col·lecció del museu que ens permeten abordar i transferir
relats més rics i plurals.”
L’exposició ,d’una pobresa alarmant si el que pretén és reflectir
la filosofia de la que parla la presentació digital, presenta el millor de les
noves adquisicions de la dècada, té com a peces destacades la donació de pintures
i escultures de Ricard Jordà, que conformen quasi una tercera part de la
mateixa. Peces correctes i representatives però cap d’elles entre les
remarcables del seu fer. Interesant obra la d’Eduard Alcoy així com els gravats
de Gómez Cabot, podent afegir amb
benvolença unes abstraccions d’Emília de Torres per la seva peculiaritat, un
retrat realitzat per Rafael Estrany, i
un Micky de caire pop de la col·lecció
del MAC.
La resta dignitat rasa i pelada però sense aquell toc,
aquella espurna, que les faci digne de pertanyer amb honor a una col·lecció
Municipal. En resum un conjunt pobre i desgelat molt inferior al que pot
presentar per exemple el Museu de Llavaneres en el mateix període de temps.
Una exposició però que presenta moltes preguntes que molt
ens agradaria que la nova regidora de Cultura explicites en públic en el moment
en que es digni a presentar-se al col·lectiu d’artistes mataronins per explicar
el seu projecte de govern en el que es refereix a la plàstica
La primera i més important és quina és la realitat actual de
la Col·lecció Municipal, quines peces la conformen, quines son visibles i
quines no i evidentment a on. Quin és el seu llistat i si està previst
col·locar en xarxa aqueta col·lecció per a tal de que els seus propietaris, és
a dir els ciutadans la podem gaudir.
Segona, s’expliqui quina és la normativa al respecte dels
artistes que exposen als espais municipals. No deixa de ser curiós que mentre l’art
contemporani , especialment mitjançant el MAC, monopolitza diversos espais, la
presència entre les donacions escollides és redueix tan sols a una peça. No n’hi
ha més, o és que son de tan poc interès que no han passat el límit de tall de l’exposició.
Evidentment seria bo saber la causa de que l’exposició no
mereixi ni el més mínim opuscle, quan la tendència de la facció dominant a
Cultura és creure que és més important la documentació que no pas la pròpia exposició.
És si més no menystenidor que mentre l’art contemporani mereix faraònics
catàlegs d’alt cost, una exposició com aquesta no mereix ni el més mínim flyer,
ni la més mínima publicitat.
Comencem dons ben malament. Amb una exposició que evidencia
el seu paper de tapar un forat, vestida formalment de gran exposició per acollir
un seguit d’obres d’escàs nivell que qualifiquen de retruc com a lamentable la
col·lecció municipal d’una població que recordem és la 8 de Catalunya i la 52 d’Espanya.
Simplement per plorar.
Esprem ansiosos les respostes de qui ha de dirigir la
Cultura mataronina en els propers quatre anys, en el desig de que la temporada acabi
molt millor del que ha començat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada