C CA L’ARENAS
Ca l’Arenas és sens dubte el fiasco més gran entre els projectes culturals / artístics de la darreres èpoques a la ciutat de Mataró.
Ca l’Arenas és sens dubte el fiasco més gran entre els projectes culturals / artístics de la darreres èpoques a la ciutat de Mataró.
El cert és que
la història començà malament i ha seguit de mal en pitjor fins ara mateix. La
donació testamentaria de Jordi Arenas del edifici en el que vivia per a ser
convertit en un espai dedicat a l’art i els artistes mataronins , no
deixava de ser un regal enverinat ja que evidentment el consistori no podia
rebutjar de cap de les maneres la donació si no volia que fos qualificat com un
ajuntament anticultural , però la reconversió d’un edifici familiar com aquell
en un centre artístic era enormement difícil quan calia alhora mantenir el seu esperit
i per tant conservar els elements nobles de la casa, com eren l’enrajolat hidràulic , vidrieres,
portes, esgrafiats, alhora que calia adequar-se a les estrictes normatives de seguretat
d’un edifici públic.
Sortosament, i
després de moltes dificultats , el projecte es convertí en una brillant
realitat ja que el treball artístic arquitectònic que es va fer en el vell
casalot del carrera Argentona va ser simplement magnífic i espectacular.
No ho va ser en
canvi el projecte d’usos que es va plantejar des de Cultura. El més fàcil , i
alhora útil, hauria estat associar Ca l’Arenas
administrativament al Museu i nominar-ne un cap que gestionés la
programació artístic cultural de l’indret, sota uns coneixements suficients de
la història i realitat de l’art mataroní.
Però no va ser
així, i es va decidir que es convertís en la secció d’art del Museu, un ens que
portava anys i panys, menystenint i barrant el pas a qualsevol manifestació
artística. Combinat això amb l’habitual acció genocida de la plàstica duta a
terme per Cultura Mataró, va generar una aberrant programació amb cicles
temàtics d’un any de durada , conformats per una mostra coral conformada amb
els paupèrrims fons del Museu i un seguit de exposicions que ocupaven les petites
sales de la planta baixa en les que la presència d’autor mataronins va ser
simplement testimonial.
Una programació
amb exposicions molt poc interessants i lluïdes alhora que aquesta absència de
l’art local que restava proscrit malgrat la disposició testamentaria, combinat
amb l’absència total de qualsevol activitat complementaria, uns horaris
maldestres que amb el temps han anat minvant fins a restar en quasi testimonials,
ha fet que la gent hagi oblidat el lloc i el nombre de visitants és cada vegada
més petit , esdevenint actualment en ridícul, com si l’interès fos que aquesta
ridícula assistència de visitants servís
per excusa per a un tancament de l’indret.
De fa un parell
de temporades i sense cap mena d’avís es substituí el projecte d’aquest cicle
anyal per un discontinu en l’expositiu, sense que en cap moment s’hagi explicat
quin és el projecte del Museu envers el que és la seva seu del seu centre d’art
. Inclòs en els darrers temps ha corregut intensament el rumor de que s’havia
intentat cedir la gestió organitzativa a la gent del sant Lluc sense que aquests
acceptessin la proposta.
Ha arribat l’hora
de girar el mitjó i retornar a la realitat de la intenció testamentaria i
convertir certament a Ca L’Arenas en un centre d’Art viu i actiu. I per això
caldria un consens entre administració i els artistes mataronins. Ca L’Arenas
hauria de ser el sancta santorum de l’art mataroní, i acollir exposicions dels
artistes locals consagrats que no exposen habitualment a la ciutat per manca d’espais,
i alhora ser la porta dels artistes joves, recuperant l’esperit del Museu. Recordem
que quasi la totalitat d’artistes que tenen més e 50 anys la seva primera exposició
es va realitzar en el vell Museu de Mataró. I alhora alternar amb exposicions importants
d’artistes foranis, així com aprofitar les mostres itinerants de Generalitat,
Diputació i les més diverses Fundacions.
Igualment
podria ser espai expositiu del Fons d’Art d’artistes locals. Fons avui per avui
inexistent però que tard o d’hora s’haurà de plantejar activar ja que és una
vergonya que en una ciutat artísticament potent com la nostra, sigui impossible
veure obra dels seus artistes importants , vius o morts. I evidentment ‘han d’activar
les activitats complementaries, que no poden limitar-se a la conferència
mensual dels Amics de ca l’Arenas. El pati dona moltes possibilitats en període
de bon temps com per oblidar-ho com s’ha fet fina ara.
Ca l’Arenas s’ha
de recuperar per que es pot i la ciutat i l’art local ho necessita. I té
recepta senzilla: retornar a l’ideari testamentari, fer bones exposicions amb
predomini d’artistes locals, amb eclecticisme total i amb durades racionals,
com pe ex. dos mesos, correctament
publicitades. Si hi afegim una racionalització d’horaris i la programació d’activitats
complementaries, alhora que fem visible l’equipament, tant en el físic, com en
el teixit cultural, és més que probable que ca l’Arenas , reneixi qual Au Fènix
de les seves cendres.
Però, serà possible?.
Crec sincerament que no, ja que la postura de Cultura segueix essent contraria
a la plàstica , a al que considera inútil, antiga i desfasada. I encara que la
regidora pugui pensar el contrari, tots sabem que el seu poder en el
departament és més aviat escàs i la seva influència en el Govern, nul·la.
Malgrat això crec
que l’obligat canvi s’hauria d’intentar i seria bo que els artistes es mullessin
en la defensa de ca l’Arenas. però no he conegut mesells més grans que els
artistes mataronins incapaços d’alçar la veu davant les mil i una malifetes que
pateixen.
Ca L’Arenas un
error a esmenar i cal fer-ho ja.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada