Pressuposo que en els articles que conformen aquest monogràfic de “Valors” reflexionant al voltant del concepte de la perfecció s’hauran desenvolupat les mil i una teories filosòfiques en relació a ella, la seva existència o justament del contrari.
Em toca però a mi, modest crític d’art de comarques, elucubrar a l’entorn del concepte perfecció en
el que correspon al camps de l’art i l’estètica. Difícil tasca a fe de Déu, ja
que l’art , l’estètica i la creació no s’estableixen en raó d’uns paràmetres
previs, formals i cartesianament estructurats i sí en raó i fonament de les
sensacions i emocions personals.
L’art durant segles no ha estat res més que un producte que
ha cercat establir el plaer estètic a gust i mida dels poders imperants, ja
siguin religiosos , polítics o socials. No cercava ni pretenia cap pensament o
lectura fora de crear la il·lusió del fet que representava, ja fos mitològic,
militar, religiós o social. En aquells moments la perfecció de l’obra
s’establia únicament en la realització i per tant en la tècnica. Realisme,
llum, color, moviment agafen protagonismes desmesurats. Tots hem quedat alguna
vegada bocabadats davant el prodigi d’algunes pintures o escultures que
semblaven disposades a agafar vida pròpia en qualsevol moment.
L’arribada de l’art modern, amb Goya com a pivot inicial,
l’impressionisme, el surrealisme, i la diversitat d’ismes, i l’eclosió de l’abstracció
i molt espacialment de l’art conceptual, capgiren del tot el concepte d’art i
d’ aquella perfecció monolítica limitada
als paràmetres tècnics es passa a la del difícil assemblatge entre fons i
forma, concepte i realització i principalment en l’acurada comunicació entre
creador i receptor, artista i espectador.
L’art deixa en part de ser un sentiment formal, que també, esdevenint
en essència un sentiment íntimament emocional, tant en el que pertoca al creador
com a l’espectador. Per tant el concepte de perfecció agafarà aquesta
ambivalència que el filòsof, esteta i gran crític d’art Arnau Puig,
malauradament desaparegut no fa pas massa , estructurava en “la necessitat
de separar el concepte de l’obra, superant l’estricte estadi emocional per
penetrar en els camps de la sensibilitat estètica. En l’obra d’art la forma i
el concepte es troben perfectament units i, tanmateix, son destriables”. S’obre
pas així a la possibilitat d’una doble paramètrica d’anàlisi de la perfecció en
l’art, el del concepte i el de la realització, que en la seva unió poden
assolir la perfecció màxima, si és que aquesta existeix.
En l’art actual la tècnica esdevé mitjà i mai finalitat . La
tècnica queda massa vegades del tot menysvalorada ja que va associada al
concepte d’ofici, concepte artesanal i per tant d’element que es pot aprendre
fins arribar als màxims nivells, fet que no succeeix amb el veritable concepte
artístic (la creació) que sols es pot assolir mitjançant el creixement personal
i intel·lectual. L’artista neix i després es fa. La tècnica sols es capaç de
crear la “il·lusió” , mai generarà per se una obra d’art.
Malevitx ho resumeix molt bé tot dient “Si es vol jutjar
una obra d’art per el virtuosisme de la representació objectiva, o sigui, per
la vivantor de la il·lusió, mai es podrà arribar al plaer de fondre’s en el
veritable contingut de l’obra d’art”.
Haurem doncs de convenir que la perfecció d’una obra d’art,
si és possible arribar a aquest qualificatiu, no correspondrà a un judici únic
i sí s’assolirà de manera diferent en la multiplicitat de persones a qui
sadolli la mateixa.
Defensa Arnau Puig , i com ell molts, que tota obra d’art ha
de manifestar el misteri , el que provoca una solució del mateix que és individual
i diferent en cada espectador segons el seu saber i entendre.
Qui assoleix més alt grau de perfecció?. Els paisatges
d’Antonio López a la recerca de fixar la llum exacte d’un dia de primavera o potser
les seves escultures humanes d’un realisme aclaparador que esfereeixen els
sentits provocant la sensació de que en qualsevol moment poden agafar vida. O
potser l’abstracció equilibrada en forma i sentiments de Rothko, o el dinamisme
de Pollock amb unes obres en que hom té la sensació que podries estirar d’un
fil pe fer caure tot l’entramat. O ves a saber si les estrafetes escultures de
Giacometti que ens eleven a unes profundes reflexions humanistes.?
Totes elles seran “sentides” de manera diferent segons la
personalitat i el grau de sensibilitat i
coneixement de qui les rebi, gaudeixi o admiri, i conseqüentment tindran una
valoració de perfecció que a bon segur serà en molts casos contradictòria.
I és que potser el
que en realitat hauríem de cercar no és la perfecció d’una obra d’art , a bon
segur sempre inabastable, doncs a partir d’ella l’art hauria acabat, i sí cercar i gaudir de la perfecta imperfecció que moltes d’elles
atresoren.
(Article que he escrit per a la revista "Valors", revista de filosofia de l'actualitat, i que apareix en el número d'Octubre de pròxima sortida)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada