|
Josep Novellas |
Segueix la Fundació Iluro, recuperant el seu fons artístic
exposant-lo després d’una oportuna restauració i emmarcació. Així després de les primeres exposicions al
voltant del paisatgisme, la figura i el retrat, les exposicions de l’Ateneu, i el
diàleg amb la Col·lecció Bassat, des de fa tres temporades ha agafat una mirada
més privada i particular que començà amb ”Paisatges” ( any 2021), “Dones” (2022)
per continuar ara mateix amb “El bodegó” en el que presenta l’obra de 25
autors, dels quals sols en queden 6 en vida, i en la que presenta una mirada ample
i divergent , tal i com s’escau en una temàtica com aquesta, i que mostra peces
diverses de la seva col·lecció.
|
David Salvadó |
Deixant de costat la utilització en el títol del castellanisme
“bodegó” en comptes de “natura morta” que és com habitualment s’anomena , la
Fundació Iluro ens presenta una acurada mirada a les peces dels seu fons, amb
la intenció “de parlar del passat però
també per reflexionar sobre el present” , com bé diu en el seu escrit de
presentació del catàleg. |
José Luis Lázaro Ferré |
I ho fa en una agradable exposició en la que es barregen
èpoques, tècniques i estils, oferint a l’espectador una mirada ample del que ha
estat l’art en els darrers quasi cent anys, amb una barreja de noms, èpoques,
tendències i estils , que assoleixen en el seu global una valor prou estimable
i que al meu entendre supera l’assolit i ensenyat en altres exposicions de mirada
semblant, malgrat que a vegades l’obra està allà agafada per els pels per poder
ser introduïda en la col·lectiva i també per la majoritària absència de dades
de realització de l’obra que permetria enquadrar-la en el quefer de l’autor. |
Josep Serrasanta
|
Cal fer esment per començar, de les obres que corresponen a artistes
mataronins i maresmencs, que son en certa manera l’esquer de la mostra. D’entre
ells cal remarcar l’obra de Josep Novellas “Bodegó d’alls tendres” , una esplèndida
peça que mostra la gran qualitat de l’artista i que serveix per entendre en part la seva sempre difícil conjunció
artística entre la figuració i el que hi ha més enllà. Al seu costat cal
remarcar a Jordi Cuyàs de qui es presenta un díptic que retrata perfectament el
seu camí avantguardista en el que mantenia l’arrel figurativa amb la que va
començar. No hem d’oblidar el treball d’Amadeu Casals amb un petit “bodegó” en
el que demostra la seva actualitat , malgrat que l’obra ha de tenir ja uns
vint-i-cinc anys, i la seva evolució aquarel·lística, tècnica de la que va ser
un gran mestre. Igualment cal fixar la mirada en la composició de David Salvadó,
amb una petita obra dels seus començaments en que mostra la seva capacitat compositiva,
cromàtica i creativa. I com no, recordar el nom de José Luís Lázaro Ferré, amb un bodegó curull de concepte, color i
volum , identificatiu de la seva gran qualitat. |
Marta Duran |
|
Jordi Cuyàs, Joaquin Asensio i Amadeu Casals |
Al seu costat no podem oblidar la resta de mataronins i
maresmencs, encapçalats per Manuel Ángeles Ortiz , amb uns gravats florals,
Manuel Cusachs i una pintura de principis, molt en la línia de la que fou companya , mestre i
amiga, Emília de Torres. Marta Durán i el que fou el seu mestre, l’uruguaià
Pablo Mañé, amb dues obres de caire clàssic i tradicional, Alfred Opisso, amb
un bodegó primerenc, en el que mostra la
seva habilitat en la creació d’espais,
Perecoll i el seu “Bodegó casual”, perfectament definit en el títol,
Jordi Prat Pons amb una realització amb botelles, al seu estil de primers anys
de pintor i un bodegó tradicional de Philip Stanton, amb la seva mirada
especial, amb la que ha caracteritzat la seva carrera artística. |
Perecoll |
En la resta de participants, el bon to segueix essent el
predominant començant per un ascètic “Bodegón con miel” de Joaquin Asensio,
artista recuperat per galeristes tan importants com F.Pinós o Fernando Alcolea,
i que aquí mostra el seu bon fer, per no parlar d’A. Clavé, amb un especial “Pez”
en el que mostra bona part de les seves habilitats. Rafel Durancamps , home d’àrdua
i complexa vida , del que se’ns ofereix un bodegó clàssic que cal suposar de la
seva primera època. Del barceloní amb arrels maresmenques, Lluis Masriera posem gaudir d’un àgil bodegó
que ens mostrà el seu gran fer i saviesa artística. |
Antoni Clavé |
Una de les sorpreses de l’exposició és la “Natura Morta” de
l’Oriol Muntané, artista barceloní , fill del mataroní Lluís Muntané, que fou director de l’Escola de Belles Arts. una peça
digne d’estudi en la seva concepció i realització que contrasta mb la
modernitat del treball de Pere Planells, un collage mixta d’alt nivell i interès. Nivell amb el que
coincideix amb el treball d’un classicisme conceptual de Pere Pruna. Un concepte
que vira cap a la modernitat, seguint la seva pauta, la que ofereix l’obra de
Josep Roca Sastre. |
Lluís Masriera |
|
Alfred Opisso |
Francesc Ruestes, artista creador del mural que presideix l’entrada
a l’espai per la zona del carrer Bonaire, es present aquí amb una peça de mida
petita en la que desenvolupa la seva vivència personal amb un treball actual
que contrasta profundament amb la visió totalment tradicional i clàssica de
Josep Serrasanta. I ja per acabar l’exposició apareixen un abstracte de
Tharrats en la seva línia espaial i un bodegó de línia tradicional en el fer
del sabadellenc Vila Arrufat, ple d’harmonia i serenitat.
|
philip Stanton
|
Tota aquesta munió de reconeguts autors de diversos temps, presenten
en el seu conjunt una mirada global de l’art català des de la post guerra fins
a finals del segle passat, amb una acurada col·lecció, en la que és difícil trobar
una obra de caire majestàtic, però en la que quasi totes elles tenen un valor i
un significat demostratiu de l’evolució de l’art en aquest temps. Un concepte
que caldria aplicar al MNAC massa vegades tancat a noms coneguts i reconeguts però
que no assoleixen nivell i qualitat, segons l’administració, per ocupar espai
en les col·leccions oficials del país. |
Francesc Ruestes |
Exposició doncs que obligadament hem de recomanar la visita tot destacant que potser falta un seguit d’actes que siguin
quelcom més que una visita guiada i la conferència
prevista, per donar més lluentor a aquesta exposició, que malgrat la seva
aparent simplicitat és d’obligada visita per a tot bon afeccionat a l’art.
"El bodegó".
Fons d'Art de la Fundació Iluro
Ateneu Centre Cultural. Mataró
del 3 de Febrer al 2 d'abril de 2003
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada