Quan encara la xafogor , més que el
sol, ens entronca amb l’estiu. Quan encara els vius records de les vacances no
han estat emmagatzemats en el disc dur dels nostres records i sentim les olors
i els colors de les mateixes, que a Mataró i com un petard perdut de les festes
majors ha esclatat del tot i amb intensitat plena , la nova temporada artística.
Així, si el dijous era l'espai capgròs que
ens oferia el treballs de Toni Calafell, el divendres era Llucià González qui
ens convidava a viatjar per l’espai al col·legi d’aparelladors , mentre que a
Llavaneres feien l’exposició “grossa” de la temporada amb una magnífica mirada
en el record amb l’obra de l’il·lustrador Joan Vila “D’Ivori” , tot esperant
aquest dissabte en la que la mirada històrica del tricentenari esclatava alhora
al Museu i a l’Ateneu Fundació Iluro. Tot això per anar fent boca a Yago
Vilamanyà que inaugura divendres a la Presó, tot a l’espera del Sant Lluc i de
la nova entrega de la Col·lecció Bassat
que inauguren el mateix dia, -capgrossada havenus -, arrodonint un
esplendorós començament.
I com que cal començar d'aguna manera bo és fer-ho amb la mostra que Llucià González ens presenta al Col·legi d'Aparelladors sota el títol de "Viatjant per l'espai".
Llucià González és un escultor que
de fa uns anys està cercant un nou idioma plàstic. Avesat com estava a l’obra
pública i per tant de grans dimensions, les circumstàncies de la crisi que han
provocat l’absoluta desaparició d’aquest tipus d’obres l’ha obligat a fer un
gir en la seva concepció artística per dirigir el seu fer vers uns altres
camins més dúctils en el que pertoca a mides i en allò que podríem dir “pes” de
les seves obres. I en aquest lluita segueix l’artista tal i com ens mostra en
aquesta exposició.
Ara , en aquesta mostra del
Col·legi d’aparelladors , Llucià aposta per unes formes arrodonides com en la
recerca d’un nou equilibri. He d’afirmar que a priori l’obra que presenta en el
targetó de la mostra em va cridar fortament l’atenció ja que em va semblar una
aposta per la lleugeresa i el ritme, en una peça que certament semblava un
penjoll equilibrat , dúctil i d’una sensible bellesa, però el cert és que la
mirada en directe , així com la del resta de la mostra, ha estat decebedor, no
en el sentit d’una mala exposició i sí en el sentit de l’oportunitat perduda
doncs queda clar que l’autor no ha volgut apostar per el concepte més pur i
incisiu , i s’ha deixat anar per uns camins dulcificats i decoratius que en res
l’afavoreixen.
El gran dilema de Llucià està en la
contraposició pes / lleugeresa. Llucià és un artista d’ànima pesant. La força
del seu ofici el porta quasi sense voler a unes obres que siguin aclaparadores
en el físic, però el cert és que curiosament els millors resultats estan quan
limita la seva tendència natural i aprofita el seu altíssim nivell tècnic per
aconseguit unes obres més lleugeres,
mòbils quasi, en les que el contrast genera unes sensacions rítmiques
enormement atractives.
Però ara Llucià està com aquells
autors figuratius que intenten “modernitzar” les seves obres i de cop i volta
s’espanten de si mateixos i acaben afegint un detall plenament figuratiu que
recordi les seves arrels. I queda a tots ben clar que aquest poti-poti acaba
essent del tot negatiu per el creador.
Dic això ja que les peces lleugeres
que tan bon pòsit havien deixat en les seves darreres intervencions ara pugen
de talla i ho fan amb uns detalls tècnics que li afegeixen densitat tant per
els acabats en forma de reflex i brunyits , tot donant-lis pes, al que cal
afegir unes peanyes fosques que accentuen aquest sentit de densitat i trenquen
del tot el criteri eteri que hauria de ser eix del concepte creatiu de l’autor.
Ens trobem doncs davant d’una
exposició d’interludi per el de dubtes que crea , en l’artista i en
l’espectador. Conceptualment , i com queda clar en els dibuixos, l’aire i la
llibertat semblen voler predominar , però alhora en la realitat es sotmeten a
un concepte més feixuc que les distorsiona.
Cal doncs, definir-se de nou. Per a
mi no hi ha dubtes , la llibertat i el ritme han de marcar el futur. Els
dibuixos així ho pregonen,. Ara sols fa falta ser-ne fidel. I en aquest cas
sols l’autor en té la paraula.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada