Fa un parell de temporades Catherine Lorton tot presentant “Les
veus perdudes” a la sala de la Presó ens
copejava marcant espais i deixant ben clar que allà sens trobàvem davant d’una
veu artística potent que tenia molt a dir.
Aquella exposició, que espero recordin els bons afeccionats
, va marcar una intersecció creativa sense marxa enrere. En el passat quedava
aquella autora , enderiada per l’art ,que havia començat Belles Arts i que per raons
professionals i familiars havia hagut de deixar. Que una vegada estabilitzada
la seva vida hi havia retornat a travers de l’ensenyament amb diferents mestres
mataronins ( Duran, Alís , Caamaño) i que havia fer un reduccionisme creatiu en
el mimetisme amb resultats que havien merescut clatellots importants del que
això signa, com el que va rebre en l’exposició “Quatre” una experiència dedicada
a quatre artistes joves que oferia la Fundació Caixa Laietana i en la que l’aparició
d’un figuració gens integrada, va merèixer parlar per la meva part dels sticks
stacks, aquelles enganxines dedicades a les criatures per que dipositades sobre
un fons de llibre per poder estructurar les seves aventures. Una definició que
li va causar ampolles i per la que em va odiar plenament durant un temps.
Eren un crítiques dures , per que per a qualsevol analista ,
diseccionar el treball de Lorton , provocava veure una potencialitat amagada
que s’escolava en la simplicitat d’una pintura decorativa i sense pretensions.
En Pepe Novellas, el gran i mai oblidat Pepe, va ser qui primer va rescabalar a
Catherine de la mediocritat. I ho va fer a l’estil de Cruyff,: “pinta i
disfruta”. La desaparició de Pepe Novellas i la solitud que comportà li va
provocar una forta reflexió que la portà a un decisió difícil i molt valent ,
com va ser matricular-se als cursos reglats de la Pau Gargallo. Allà començava
de nou i a més a més amb gent que podien
ser els seus fills. Els imputs tan tècnics
i formals que va rebre la van transformar i capgirar el seu interior artístic
fins arribar a l’exposició de la que parlàvem en començar.
Ara , Catherine Lorton , lliure de tot i llençada al galop,
expressió que se li escau perfectament., vol expressar-se amagada rere un
objecte al que vol donar protagonisme.
Amagada rere un botó, com exemple d’element
humil però alhora imprescindible, el converteix en protagonista en una sèrie de
treballs, subtils i alhora enormement intensos en els que l’equilibri
estructurat i en certa manera silent de fons i forma, generen una conductivitat
intensa que generada des de la l’atractiu visual del treball, arriba amb
generositat a l’espectador que no tan sols es veu subjugat , ans té un cert
sentit d’abducció davant el sentiment plàstic i reflexiu d que li presenta l’artista.
Catherine Lorton ha trobat en el camp del gravat l’element essencial
per a la seva expressió. En ell pot dominar la impaciència i com si un dels seus
estimats cavalls es tractés, pot estirar de la brida per dominar el seu esperit
calent i calmar-lo per fer-ne veritable passes de ballet cartoixà.
Ara a l’espai capgròs ens en dona perfecte lliçó. Presidit
per una potent pintura de color groguenc en la que estableix signes i senyals
en un concert de textures i sensibilitats, Lorton desgrana el seu “botonisme”
en un entramat rítmic i simfònic de
ratlles entrelligades que conformen una xarxa
mental en la que , amb l’ajut d’uns cromatismes bell i subtils, genera un univers especial en el que fàcil és
enganxar-se per fruir el màxim de la seva sensibilitat.
Una exposició magnífica , que no us hauria de perdre i de la
que un, Íntimament està molt satisfet. És obvi que de res del presentat en tinc
cap culpa ni influença, però segueixo pensant que en pocs cassos com aquest ,
en el fons es denota la importància de la crítica. Si un hagués estat
acomodatici i hagués lloat allò que veia quan en realitat era molt fluix,
potser ara ens trobaríem davant d’un paisatgisme acomodatici en comptes de l’agosarament
d’aquesta aposta.
És clar però que per que la crítica tingui transcendència ,
ha de ser rebuda per una ànima artística que s’interrogui constantment. Aquest
és el cas de Catherine Lorton i d’aquest magnífica resposta en forma d’esplèndida
exposició.
Felicitats i repeteixo el consell. No us la perdeu.
(imatges extretes de la xarxa, la majoria amb signatura de Joan Safont)
(imatges extretes de la xarxa, la majoria amb signatura de Joan Safont)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada