Sortosament els entorns de Mataró mantenen una activa
producció expositiva. Avui fem repàs de les seves darrers exposicions
LLAVANERES.- IIV CONCURS DE PINTURA I ESCULTURA
Amb un èxit de participació exponencial, el Museu Arxiu de
Llavaneres ha fallat el seu IV Concurs de Pintura i escultura , amanit amb un
premi monetari de 1500 euros i amb l’afegitó d’una col·lectiva just d’aquí un
any de tots els premiats i d’aquí dos una individual de l’artista guanyador.
Aquest esquer ha estat prou cridaner per que hagin resposta
a la mateixa un centenar de participants d’arreu de Catalunya amb un nivell de
qualitat prou estimable que ha dificultat al jurat, composat per Núria Poch,
directora de la col·lecció Bassat, la historiadora d’art Isabel Coll, especialista
en Casas i d’un mateix que van seleccionar prop d’una trentena d’obres , entre
pintures i escultures, per a conformar l’exposició.
D’elles i després de llargues discussions, en va sortir guanyadora l’obra d’Anna Guerra de Sant Cugat del Vallés, essent segon el treball de l’igualadí Josep Millas Chia i essent terceres exaequo les professores mataronines Anna de Jaime i Mònica Vilert.
Quatre obres d’alt nivell fidel imatge i resum d’un concurs que sembla haver arrelat ja i amb una qualitat in crescendo a bon segur degut a la excel·lent tasca que està duent a terme la gent del Museu Arxiu.
Poc podem afegir al que hem dir de Rafael Romero darrerament,
en les seves exposicions a l’espai capgròs i el Museu del Càntir.
Ara al museu Monjo que sembla vol recuperar velles glòries, ens
demostra un estat de forma artística
envejable. La seva capacitat comunicativa s’accelera amb l’accent cromàtic al
que ha donat a les seves peces que aprofiten el màxim la distribució queixalada
que li permet l’espai expositiu.
Les seves escenografies que van molt més enllà de l’aparença
cerquen aquest estímul d’interrogar a l’espectador per que profunditzi més allà
de la bellesa aparent per trobar motius d’interna reflexió
.
.
Encara que ell defuig del concepte “contemporani” del que s’han
apropiat aquells que sols es fonamenten
en la idea i defugen la manera plàstica de plasmar-la, en realitat és
absolutament “contemporani” en el que té la seva pintura de domini veritable
del concepte per damunt de l’aparença plàstica.
Una exposició espectacular per el perfecte equilibri entre
la bellesa de la idea i de la forma, i amb una orgia cromàtica que posa l’accent
i enfoca tota l’obra cap a al cridòria.
Lluny de la ingenuïtat l’obra de Romero és profundament
filosòfica i reflexiva i davant del seu crit l’espectador no pot quedar inert.
Una gran exposició d’aconsellable visita.
A La Casa Gòtica i sota l’empenta de l’activista cultural
Joan Pannón, Argentona fa mirada cap els seus pintors del segle passat amb una
expo en que recorda Jaume Clavell, Joan Grau, Ramon Glanadell, Domingo Creizet
i Alfons Güell. Una exposició interessant, i més en l’àmbit local , en la
que cal fer-hi mirada artística però alhora sociològica.
Artísticament Jaume Clavell era un afinat escultor de caire primitivista amb
obres de veritable nivell. La seva no dedicació professional va impedir que el
seu treball no fos reconegut, però tan sols fer ullada a les tres obres
públiques que hi ha per Argentona li donen aval i vàlua al seu fer.
Excel·lent la figura de la Santa Missió que es troba en el pati
rectoral i en la mateixa línia ,molt
interesant les figures de la creu de terme de Sant Sebastià conservades actualment just a la casa Gòtica ( les que es troben a la creu son còpies realitzades
per Miquel Arnau) i és especialment remarcable el monòlit dedicada a Joan
Maragall en el que representa alguns dels seus poemes més emblemàtics.
Joan Grau va ser el gran renovador del paisatgisme maresmenc
als finals dels 50.La seva obra
fonamentada en al pintura d’Olot a la que va afegir el concepte paisatgístic de Martí
Alsina i el tècnica de la vibració de petites pinzellades espatulades va ser revolucionaria en el seu moment i va
tenir un èxit públic espectacular. Aquí per exemple podem veure una peça de l’any
30 que és sorprenentment actual i que demostrar la seva saviesa artístics.
Güell, Glanadell i Creizet van tenir una carrera més
modesta, més d”afeccionats” però amb un
nivell prou remarcable com es fa patent a la mostra.
Però potser l’important d’aquest autores, com la dels
pintors d’altres pobles, és el fet sociològic de que gràcies a ells i a la
teòrica modèstia de les seves obres va arribar l’art a unes cases en les que
les làmines de calendari eren l’única mirada artística que dormia en les seves
parets.
Aquets efecte d’introductors artístics és un llegat que
mereix guardar en el record i per tant fa del tot lloable aquesf homenatge que
un va tenir el plaer de presentar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada