Ja fa dos anys ( gener del 2022) que la Col·lecció Bassat va
presentar a la Nau Gaudí el seu primer capítol dedicat al segle actual. Va ser
aquella una mostra eclèctica en la que hi sojornaven aspectes tan aparentment contradictoris com els
espectaculars abstractes de Jaume Ribas, amb les evanescències de Rosa Codina Esteve,
la potència de força desmesurada de Marc
Prat, o els urbanismes de Ramon Enrich, al costat de les especials mirades de
Pep Carrió o el color desfermat de Charo Castillo que donava contrapunt a l’espiritual
materialisme enfosquit d’Enric Ansesa.
Arriba ara en aquesta primavera de dos anys després, el nou
capítol de pintura d’aquest segle amb una mirada de nou variada des de treballs
gestuals de gran potència com el cas de Josep Serra, fins a subtilitats matèriques
com Josep Mª Codina o a d’altres simplement
cromàtiques, com en el cas de Russel Tyler i la més ample varietat d’opcions que podem trobar , en aquets cas en la pintura
no figurativa d’aquets segle.
Certament no s’escau fer comparances amb exposicions
anteriors en la que era habitual al presència de primeres figures de l’art del
moment, mentre que en aquestes es nota més el gust personal del col·leccionista
que ha anat adquirint les peces primat més per impressions visuals directes que
no pas per el pes dels noms els seus creadors, confegint uns poti poti d’alt
nivell de qualitat que mercès a la gran capacitat de la comissària Núria Poch
que coneix abastament les peces i de la col·lecció i als seus autors, ha
generat aquestes col·lectives d’alt nivell i que continuen amb tota dignitat el
pas i el pes de la Col·lecció Bassat.
En el que avui pertoca crec que cal començar amb els autors locals
que com Carme Garolera, present amb una obra de la sèrie Herbarium, en la que
com sempre juga entre la realitat i l’abstracció a la recerca d’una espiritualitat
existencial, tal i com es diu en el catàleg de la mostra. Garolera transmet amb
el seu treball una imatge de fràgil potència , accentuada per el ventall
cromàtic del seu treball , que dona força vital a la peça presentada i crida l’atenció
en espera d’altres.
Josep Mª Codina ens ofereix tres obres plenament definitòries del seu treball de fa poc més de deu anys. Ens parla de la vida i el seus tràfecs mitjançant la representació de la pell humana i els seus sotracs, incisions i les incidències que hi provoca el pas del temps. Una mirada abstracta a un concepte plenament figuratiu que provoca un diàleg intens amb l’espectador.
Josep Serra , un ds pintors actuals que més plauen a Bassat,
presenta cinc peces que omplen el ventall de de deu anys , del 2005 al 2014. Un
espai de temps on podem observar clarament la seva evolució pictòrica, evolucionant
cap una abstracció gestualista de clara potència tan conceptual com en el seu plantejament
artístic actual.
I al costat d’aquest autors de casa, cal afegir-hi els noms
de dos autors andalusos amb una relació especial amb la nostra terra, com ho
son Ruth Morán que va ser guanyadora d’una
de les darrers edicions de la Biennal Torres García que està present en aquesta
exposició amb tres obres de la sèrie Gravitacions, en les que seguint amb el
seu llenguatge expressat amb temple vinílic i retolador de tinta sobre paper,
estableix les seves estructures que esdevenen
màgiques i volàtils confegint unes obres espirituals que endinsen els esperits.
Igualment passa amb Fernando Daza, artista sevillà amb
parents a Argentona , un espai que ha visitat sovint. I que ens ofereix un
espectacular “Meandre negre sobre fons blanc” una espectacular obra de 5 peces treballades
amb paper trencat a mà i enganxat després al damunt de la tela, generant una
especial simfonia de dolces textures i melodies que impressiona l’ull de l’espectador
alhora que genera una especial simbiosi de bellesa interior altament
gratificant.
I finalment en l’entorn d’aquest Mataró de sempre, cal
remarcar el magnífic treball d’Elvira Fustero, que havia exposat en diverses ocasions
a la galeria Tertre, i que ara en la seva maduresa espectacular, ens sorprèn amb
una magnífica abstracció que frega l’espiritualisme, i que és una perpetua dignificació
del seu concert espiritual que realitza en totes i cadscuna de les seves obres.
1 comentari:
Gràcies Pere.
Publica un comentari a l'entrada