Estava tot observant l’exposició
que Tano Pisano presenta al Col·legi d’Aparelladors quan vaig coincidir amb un
bon amic que a més és , al meu entendre , una de les persones que més sap d’art
actual a Mataró i que a més a més té un especial olfacte per flairar allò que
de bo hi ha a una exposició. En preguntar-li que li semblava l’exposició va ser
ben explícit: “Tot mirant-la, peça a peça, m’anava dient això està bé, això
també , però quan he arribat al final he vist que no trempava. Que res m’havia
fet trempar , el que vol dir que res de res , que tot és foc d’encenalls”. Vaig
acabar la passejada i vaig veure que tenia tota la raó.
Tano Pisano és un veritable
artesà de l’art . Té una capacitat creativa i tècnica absolutament envejable,
el que li fa sortir airós , en l’aparença, de qualsevol teòric repte que es
plantegi , però ha de quedar ben clar que l’art està un pas més enllà. Que la
bellesa , l’estètica , el truc de l’amabilitat decorativa està molt bé, però
que la veritable vibració artística està en la creació d’una comunicació
establerta en la sorpresa , en el misteri, en la provocació vers l’espectador
per que aquest sigui capaç d’anar una mica més enllà de l’aparença i sigui
capaç de submergir-se en els intimitats emocionals del creador. Allà i sols
allà brollarà l’art en estat pur.
Però Pisano no vol arribar-hi.
Estic convençut de la seva capacitat i que algun dia deixarà aquesta crosta de
l’amabilitat comercial i decorativa que bons rèdits li està donant , per
deslliurar-se de tot i ser el veritable artista que avui resta amagat.
I dic això ja que en passejar-se
per la mostra es nota que hi ha capacitat . Bons gravats , atractives
composicions geomètriques , afinades ceràmiques, aquarel·les de bon traç ... El
suficient per sortir-ne captivat , però tot queda en el camí , en l’aparença ,
mancant aquella espurna de la veritable complicitat creativa i artística.
D’aquí que avui el títol sigui
de caire entre sicalíptic i festiu. Tots sabem de que es tracta quan parlem de
la trempera matinera . Magnífica en l’aparença però nul·la en l’efectivitat.
Com ella, un resultat fals fruit d’un fet exterior i no pas interior i mental,
tal i com ha de ser. Ni més ni menys que la magnífica aparença del treball de
Pisano que en escatar , i mai tant ben dit , un veu que sols és ofici i no hi
ha el benefici exigible a tot bon artista.
1 comentari:
Ets un demagog, Pere. Deixa ja de parlar d'en Tano, Cal Arenas, i de retruc de la gestió del Sant Lluch. Dir-ho un cop está bé, però ara ja cansa, deixa el tema.
Agafa tot el segon paràgraf, canvia el nom d'en Tano per el de Jordi Diaz Alamà, i trobaràs una veritat com una casa. Et vas deixar colar un gol amb aquest pintor defensant-lo airadament en el concurs Torres Garcia, i no es més que fum, virtuosisme pur. Em sembla que no saps tant com dius...! O es que potser les teves critiques reiterades envers algú tenen algún propòsit?
Miriam Torrent
Publica un comentari a l'entrada