El Museu del Càntir en aquesta vibrant temporada artística que ens està oferint a la seva sala d’exposicions presenta ara, per acabar l’any, la interessant exposició que sota el títol de “Bitumen, geometria casual. De la pintura al tridimensional” amb el protagonisme de Julio César Ortega , ens ofereix una nova visió del concepte escultòric mitjançant l’ús d’un element pel general aliè a la creació artística com és el Bitumen, és a dir l’asfalt.
Vaig conèixer a l’autor fa uns anys, de la mà de Rafel Romero,
professor com ell de Belles Arts. Després he pogut seguir el seu caminar artístic
i creatiu i fins i tot he tingut ocasió de fer una conferència col·loqui a les
seves classes , com ho han pogut fer també els artistes mataronins Perecoll i
Miquel Ortega , que també han col·laborat amb ell a la Universitat.
Tots hem trobat amb Julio C. Ortega l’exemple de l’artista que
cerca el seu camí i que mitjançant les seves reflexions, juntament amb les que escolta
d’altre gent de l’art, va confegint mica en mica el seu caminar artístic que ha
anat variant amb el temps fins assolir ara mateix, i al meu entendre, la seva
realitat més absoluta.
Hem de considerar que Ortega es movia fa pocs anys per
altres paràmetres dels que ara ens mostra a Argentona. I aquest moviment
explosiu i alhora personalitzat li ha permés abandonar un art repetitiu i en
certa manera molt vist, per anar a la cerca de la seva personal i pròpia
personalitat. I a fe que ho ha aconseguit, com queda clar en aquesta exposició del
Museu del Càntir .
En ella, per una part tenim les seves pintures, geometries
pures, realitzades amb bitumen (asfalt) durant la pandèmia i que amb el seu geometrisme
fonamental li serveixen d’estructura a les obres volumètriques que son la raó i
causa de l’exposició.
Unes obres que estan encapçalades i dominades per aquella mena d’arxipèlag
variat , conformat per diverses peces que
semblant executar una dansa permanent, ens presenten un organicisme ,
conceptual i material, que essent cridòria esdevé bàlsam per conjuntar el
global, al que segueixen les pintures i
escultures, donant un to conjunt a una mostra que essent diversa podria esdevenir
dispersa i per tant perdre tot el seu interès.
Es allà on ens trobem amb els exercicis que semblant
matemàtics, en unes estructures essencialment geomètriques, esdevenen petites
juguesques que ens mostren la filosofia pensativa de l’autor, que partint de l’equilibri
i fugint de la disbauxa, ens diu, ens parla i ens mostra i demostra, que tot és
possible i que la gran xarxa de comunicació és fluctuant i es transforma constantment.
L’obra de Julio Ortega queda ben clar que va més enllà de la
seva aposta visual, que és molt bona i enormement atractiva , i que la seva
recerca camina, com ell mateix diu en el catàleg de l’exposició , vers “ noves retòriques,
modelats constructius, que es vesteixen de la disfressa escultòrica”.
I en aquesta dualitat , entre l’escultura i allò que sense
ser-ho en essència, ens enganya per participar en el joc , Julio César Ortega, converteix el tridimensional
en una aparent aposta , de la que emergeixen efluvis artístics , tan importants que converteixen la seva exposició en un quelcom més que una
mostra, en una lliçó filosòfica de la creació
artística.
D’aconsellable visita
Bitumen. Geometria Casual. De la pintura al tetradimensional.
Julio César Ortega
Museu del Càntir. Argentona
Del 17 de Novembre de 2023 al 7 de gener de 2024
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada