Després de l’anàlisi global del
conjunt del presentat bo és fer mirada detinguda i individual, tal i com he fet
en moltes ocasions. Una lectura crítica establerta en dues coordenades
inseparables , la del valor absolut i la del relatiu en el que fa referència a la
trajectòria personal de l’artista.
MÀXIMO ALMEIDA .- Després d’uns
anys en que existia una certa indefinició del seu fer el que convertia els seus
treballs més en una mirada de fer del passat que no pas d’unes vibracions
actuals, avui retrobem a un Almeida vibrant i comunicador. Recolzat en la seva
perfecció tècnica recobra el seu caràcter simbolista amb detalls i
interpretacions que generen un bon feeling comunicatiu en una bona peça que cal
remarcar. S’escau una individual per veure la seva realitat actual.
LAIA ARNAU.- Plenament assentada en
la seva professionalitat Arnau ens presenta una obra ben identificativa
d’aquesta línia que podríem definir com de realisme humà o vital, per el que té
de plasmació del que és l’exercici de viure cada dia. Ben interpretada
tècnicament l’artista incideix en la seva línia actual en una obra més que
correcta però que queda lluny d’altres peces seves molt més assolides en el
creatiu i el comunicatiu.
GLÒRIA BADOSA està en un punt
d’absoluta maduresa. Aquesta veterana artista que ha conreat en la seva carrera
diversitat d’estilístiques ha trobat en l’abstracció un punt de rencontre
anímic entre la seva capacitat introspectiva , la seva passió cromàtica i el
seu amor per l’ofici. La seva obra , ben estructurada en el cànon però gaudint
de la suficient llibertat , esdevé un treball ben estructurat que comunica en
la seva teòrica simplesa i que sedueix en una mirada més aprofundida. Com en
cas d’Almeida és obligada una individual per veure la realitat estructural del
seu art.
SUSANA BALDÍS.- La figura i el
retrat precisen d’unes característiques creatives especials en les que
conjuguin perfectament un cert perfeccionisme pictòric i una capacitat
psicològica de captació de l’interior del personatge. Una conjunció a la que
sols s’acosta Baldís amb un treball que sembla superar-la.
IMMA BENET.- De manera constant,
esforçada i dedicada Banet ha passat d’una pintura elemental a una obra més
treballada i estructurada en aquest paisatgisme que podríem anomenar de saló.
Una obra, la que presenta, clarament influenciada per qui li ha fet mestratge a
la que mimetitza perdent personalitat , un element imprescindible per a
qualsevol artista que es senti com a tal.
MANEL BARNADA.- Formalisme en estat
pur i l’art precisa sempre vibració. Concepte vist i repetit en una obra
esdevinguda impersonal amb alguna llacuna tècnica que cal solucionar.
MARTA BASSA.- Interessant aquest
geometrisme de ressemblances constructives en les que l’abstracció sorgeix des
d’un fonament figuratiu que estructura el concepte general de l’obra. Un
treball però aquest amb un cert desequilibri cromàtic que subordina plans
creatius rebaixant la tensió del treball final.
ISABEL BIETE.- Res millor per
definir el presentat que dir que l'obra presentada és l’autora en estat pur. El seu sentit
figuratiu il·lustratiu que alguns confonen amb un naïf mal entès assoleix aquí
una perfecta definició. Llàstima que aquesta obra no fa tant ha estat exposada
a la ciutat, el que la fa desmerèixer per la seva repetició.
BALDRICH BONJAN.- Es bo que les mal
denominades “arts aplicades” tinguin presència en col·lectives com aquesta . I
és bo que veiem que el mosaic sembla reviscolar del seu estat de quasi
desaparició. Però justament per ser aquestes arts un equilibri precís entre el
concepte i la tècnica , quan falla algun d’aquests elements , el resultat final
es ressenteix i molt. Aquest és el cas
de Bonjan interessant en el concepte formal però molt fluix en l’apartat tècnic, amb una
realització formal que precisa de millores substancials.
FRANCISCO CABANILLAS.- Que dir que
no haguem dit any rere any del seu fer. Ofici en estat pur. Tècnica superlativa
per aconseguir allò que vulgui aconseguir. Però tots tenim ben clar que art és
quelcom més. L’ofici precisa sempre d’un “benefici” artístic que aconsegueixi
una comunicació que vagi més allà del “que ben fet” que expressen tots els
visitants.
MARIANO CABELLOS. A bon segur una
de les sorpreses positives de la mostra. I parlar de sorpresa davant d’un
professional fet i refet pot semblar quasi impossible, però és que Cabellos
està en un moment de transformació del seu concepte creatiu que pot deixar ben
enterrat tota una trajectòria de paisatgisme tradicional de caire
impressionista per esdevenir un artista de mirada i vers lliure.
Si a Llavaneres ens oferia una
línia escultòrica plenament actual amb l’ús de plàstics, elements de refús i d’altres naturals, i en els punts de
llibres trencava motlles amb els seus treballs tridimensional d’aquestes
característiques, ara aquesta mixta sobre paper estructurada amb un Cadaqués
tradicional ens ofereix un nou camí al que indefectiblement convidem a seguir.
ANTONI CALAFELL. Afició, beceroles
i aprenentatge, per tant pintor a seques. Sant Lluc és el patró dels artistes,
no dels pintors. Un concepte diferencial que ni organitzadors ni artistes
llastimosament tenen clar.
(Les fotografies han estat manllevades del web de l'Associació Sant Lluc)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada