El passat divendres i en les converses al voltant de la
inauguració de l’exposició a ca l’Antiga, va sortir la notícia , desconeguda
per a tots, de que l’Ajuntament de Mataró havia convocat un concurs per al
disseny i execució d’una proposta artística de caràcter escultural a l’espai
públic com a memorial feminista contra la violència de gènere.
L’idea, absolutament correcte , sorprenia a priori en la
conversa, quan es veia que constava la data del 12 de Maig com a data final per al
lliurament del projecte, - és a dir, tan sols quinze dies-, i explicava que l’obra
guanyadora estaria situada a la plaça de les Tereses amb l’objectiu que sigui
un projecte escultural de reflexió, de dol i d’esperança que combini llibertat
creativa amb un fort missatge de resiliència i força comunitària. Entre les propostes presentades el jurat
valorarà, entre d’altres, l’ús de materials sostenibles i la representació de
la diversitat d’identitats i experiències de gènere. Adjuntava que el cost del
projecte és de 45.000 € dels quals 40.500 € són per la proposta guanyadora i
4.500€ per a les propostes finalistes.
Pel general sorprenia a tothom el silenci general en el món
artístic de l’existència de la proposta,-
cap dels artistes presents en tenia la més mínima idea-,i sorprèn encara més
quan ens hem deturat en la proposta pública del mateix concurs explicitat en
el PLEC DE BASES REGULADORES DEL CONCURS D’IDEES PER A LA SELECCIÓ D’UNA PROPOSTA
PER A LA REALITZACIÓ D’UN PROJECTE ARTÍSTIC ESCULTÒRIC A L’ESPAI PÚBLIC COM A
MEMORIAL FEMINISTA CONTRA LA VIOLÈNCIA MASCLISTA.
Així, tracten el
concurs d’idees escultòriques de la mateixa manera que si es tractes del
concurs d’autobusos urbans o de l’asfalt dels més importants carrers de la
ciutat. El concurs s’allunya absolutament del fet artístic ja que existeix una
fase prèvia en la que es valora la presència en altres actes públics similars,
el que elimina qualsevol artista novell
o qualsevol artista que estigui fora dels àmbits de concursos públics.
En la fase 2 que correspon al primer esbós de la idea, es
valoraran 7 punts diferents , que cap d’ells és artístic, i passaran a la Fase
3 de concurs les persones o equips candidats que obtinguin la major puntuació
en funció dels criteris descrits anteriorment, amb un màxim de 3 finalistes.
La fase final del concurs és purament tècnica i no entra en
cap moment en la valoració artística que sols obté en relació tangencial amb l’art 30 punts per la valoració i la coherència amb els valors del Memorial
Feminista, així com la capacitat de la proposta per transmetre un missatge
significatiu de reflexió, dol, esperança i resiliència. Puntuació que s’arrodoneix amb altres valors absolutament
tangencials amb el món de l’art i de la comunicació.
Per acabar d’arrodonir-ho tot, el jurat estarà conformat per
:
Presidenta
- Sra. Marta Moya Molina, Regidora de Diversitat Ciutadana i
Igualtat: Polítiques de gènere, feminismes i LGTBI+.
Vice-presidenta
- Sra. Margarita Riera Bordas, membre del Teixit de Dones de
Mataró
Secretari/a (que actuarà amb veu però sense vot)
- Sra. Anna Molist Bordàs, jurista de l’Àrea de Serveis a la
Ciutadania (algú de compres?) ( no s’estranyin, així consta en el document
oficial públic)
Vocals:
Sr. Lluís Gibert i
Fortuny, Cap d’Àrea d’Ecologia Urbana de l’Ajuntament de Mataró o persona en
qui delegui
- Sra. Mariona Gallifa i Rosanas, Cap de Secció de Paisatge
i Patrimoni, de l’Àrea de Desenvolupament Urbà i Econòmic de l’Ajuntament de
Mataró
- Sra. Gisel Noè Rodríguez, Cap d’Acció Cultural de la
Direcció de Cultura de l’Ajuntament de Mataró, responsable del projecte i
centre d’art M l A l C (Mataró Art Contemporani)
- Sra. Ester Merino Tarafa, Cap d’Àrea de Serveis a la
Ciutadania de l’Ajuntament de Mataró
- Sra. Clara A. Rodríguez, Directora de Polítiques
d’Igualtat d’Oportunitats de l’Àrea de Serveis a la Ciutadania, de l’Ajuntament
de Mataró
- Sra. Montserrat Balaguer Bruguera, Cap del Servei
d’Igualtat i Diversitat Ciutadana de l’Ajuntament de Mataró
- Sra. Isabel Bermúdez Moreno, tècnica del Servei d’Igualtat
i Diversitat Ciutadana de l’Ajuntament deMataró
- Sra. Pilar Zarza Pérez, membre de la Vocalia de Dones de
Rocafonda, i membre de Dones Reporteres i Teixit de Dones, de Mataró.
- Sra. Ana García García, membre de la Vocalia de Dones de
Pla d’en Boet de Mataró.
Un jurat de 12 membres, amb un sol home que alhora és l'únic que pot ser substituit
Vist tot el vist i les condicions infames de temps en que s’ha
presentat el concurs (quinze dies hàbils, fins el 12 de maig ) , fàcil és
pensar que tot és un poti poti manegat amb una obra guanyadora ja predestinada
que servirà per lluir i donar nom a un amiguet a qui se li deu un favor, o de
qui se’n espera un.
De nou l’Ajuntament mataroní es cobreix de glòria amb aquest
trampós concurs, potser per intentar rentar-se la cara en relació a l’única
escultura pública que ha col·locat a la ciutat que no és altre que la infame
obra dedicada a les víctimes del Covid, obra absolutament indigne i que no respón en absolut al nivell de l’autor
que la realitzà, en Pere Casanovas.
Estaria bé que s’expliquessin clarament les raons del concurs
i de les seves bases que responen més a uns criteris de concurs industrial que
no pas a les d’un d’artístic ja que això és el d’una escultura pública, alhora
que es fes raonament de la falta de coneixements artístics que tenen la quasi absoluta majoria
de membres del jurat del concurs .
Tindrem alguna resposta oficial a les nostres preguntes?. Ja
sabem que no, però la gent de l’art que ens
tenen oblidats i menystinguts, no callarem davant les constants injustícies que
realitza el consistori actual en l’apartat artístic i cultural.
Enllaços a seguir :
En aquesta plana cliqueu l’enllaç que es troba al final de
la plana (bases completes) i en la plana que surt cliqueu sobre el PDF Proposta
de Bases i allà trobareu tota la documentació.
No en treure res de profit però us fareu un fart de riure
amb la demostració de la manca de respecte
cultural, per la realització d’un concurs d’aquets tipus.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada