dimarts, de juliol 11, 2017

GLÒRIA BADOSA. ESPAIS EN COLOR



Qualsevol persona que faci seguiment de la trajectòria de Glòria Badosa, un autora massa desconeguda per els anys que porta en la lluita per la seva veritat plàstica, obtindrà com nexe unitiu en la seva trajectòria al color. Un element amb el que ha treballat i formalitzat de sempre la seva aposta plàstica , començada i mantinguda durant molts anys en al figuració i que d’un temps ençà i en una constant evolució l’ha anat portant mica en mica a l’actual abstracció que ara practica amb enorme sinceritat.




Les seves darreres exposicions , en especial la del Casal, deixaven ben clar que la seva aposta no era un deriva anecdòtica i sí en canvi un afermament en els principis i en els conceptes. Una obra que nosaltres comparaven a l’estil de Staël, en aquest concepte d’una certa base figurativa en la seva obra , eliminada en l’anècdota per ser establerta tan sols mitjançant una volumètrica cromàtica, que convertia la figuració en abstracció però amb una certa mantinença del transfons figuratiu que li servia per bastir l’estructura del treball.



Ara Glòria Badosa ens sorprèn a l’espai capgròs amb una salt endavant  trencant punts d’ancoratge, i apostant per una abstracció volumètrica , definida per ella mateixa com “color, to i textures per crear espais i formes”.





J.F.Ivars  ens explica que “l’obra d’art és des de qualsevol punt de vista una metàfora que amb prou feines coalla un moment de la realitat. Una realitat que es percep com a dinàmica i només pot captar-se en l’equilibri entre contraris, en aquest espai de contrast que és la tela nua. El real pictòric es defineix en l’obra mateixa. Amb molt poc o res a veure amb la realitat natural o convencional de la percepció quotidiana. El referent figuratiu  resulta essencialment modificat i sotmès a l’autonomia de la visió que el dilueix en el registre d’estímuls visuals” J.F. Ivars. “Virutas de color. Notas de arte).


No serem nosaltres que contradirem al mestre, en uns paraules que amb tota profunditat ens ofereixen la reflexió al voltant d’aquesta construcció espaial que fonamentada en el color i estructurada en l’espai , amb l’ajut imprescindible de la tècnica de l’espatulat, conforma aquesta nova realitat creativa de la Glòria Badosa.



Una realitat que, a més a més , és ben aconseguida i visualment atractiva ,degut a l’equilibri tant espaial com cromàtic que es converteix ara en l’element clau de tot el seu treball plàstic. Tot conjugant un equilibri  rítmic , a voltes musical i a voltes poètic , amb el que confegeix les seves aconseguides estructures .




Ara sols cal afermar aquests conceptes que ara es veuen com plenament assolits  a l’espera del darrer salt  que hauria de ser el d’un enduriment general de concepte i realització,. Però per això encara falta temps, que ara cal gaudir del moment i del gran estat creatiu de l’autora com es mostra en aquesta exposició que és fàcil recomanar.