dijous, d’abril 16, 2020

ABECEDARI DE L’ART MATARONI EN TEMPS DE CONFINAMENT



G       galeries d’art.



 Com ja dèiem en parlar de La destil·leria, el nombre de galeries comercials de Mataró és tan paupèrrim que es redueix a la unitat, però no volem parlar ara de les galeries comercials si no dels espais expositius es diguin sala d’exposicions, galeries, o com fa uns anys es va posar de moda espais d’art. Aquests segueixen essent molt escassos tant com per la importància de Mataró, capital de comarca, vuitena ciutat de Catalunya i 51 d’Espanya com per el gran nombre de creadors i l’existència d’un pòsit molt important en l’artístic i expositiu a les seves esquenes.

Actualment els espaís expositius existents a Mataró son:

“Can Palauet” vedat des de fa 18 temporades a la plàstica i dedicat únicament a la contemporeneitat de MAC i entitats bessones.

Museu de Mataró ( Can Serra) i Ca l’Arenas ( secció d’art del Museu de Mataró). Sense programació definida ni en línia ni intencions. No estan oberts a cap proposta expositiva provinent d’un artista individual o col·lectiva. Ells son els que marquen què, qui i com ha d’ocupar l’espai. Sense periodicitat , publicitat i propostes tractives dormen en la somnolència més absoluta.

Fundació Iluro ,hereva de l’acció expositiva de la Caixa Laietana. Encara que compta amb tres espais expositius aquests son ocupats generalment per entitats i estaments i rarament es dediquen a les exposicions plàstiques. Darrerament sols La sant Lluc ( anyalment) i la Biennal Torres García ocupen artísticament els seus espais.

Sala del col·legi d’Aparelladors , gestionada per l’Associació Sant Lluc per l’art Mataró, ofereix de fa anys unes temporades complertes que amb un criteri eclèctic  reparteix  entre artistes locals i forans, en ample ventall de tècniques i estilístiques. Amb una qualitat prou acceptable s’ha convertit en el millor espai expositiu lliure de la ciutat, encara que presenta un inconvenient important com és el seu horari d’obertura.

Sala del Casal Aliança , gestionada també per l’associació Sant Lluc serveix per realitzar exposicions de to menor, especialment entre artistes afeccionats o amb nivells qualitatius inferiors.

L’espai capgròs amb quinze anys d’existència i dues centes exposicions en el seu historial, és un espai atípic ja que no respon a les condicions tècniques d’una galeria expositiva però si en canvi ofereix un resó públic important  el que l’ha convertit en un espai cobejat tant per artistes amb pedegree per realitzar-hi experiències que no podria dur a terme en espais expositius convencionals com per artistes en el pas d’afeccionats a un nivell una mica superior.

La Destil·leria , ens remetim a la lletra D d’aquest abecedari.
Nau Gaudí que ocuparà la lletra N del nostre abecedari.

Fora d’aquests espais , n’apareixen altres com centres cívics, Can Marfà, Moldumat o alguns espais de restauració que esporàdicament  també duent a terme activitats expositives.

Res a veure amb altre temps . En començar els anys vuitanta a Mataró mantenien activitat expositiva permanent  els següents espais expositius:
Caixa d’Estalvis Laietana ( Biblioteca Popular) ,Galeria Tertre (C.Alamos),,  L’Abast ( C. Sant Bru ) , Sala Fuset ( C. Sant Francesc) , Museu de Mataró ( Plaça Ajuntament),  Studium 48 (c. Sant Josep) ,Tot Art ( C. Torrent), galeria Anticus ( C. Unió . Pla d’en Boet), Submari groc ( Torrent ),  Banc de Bilbao ( Camí Ral), Caixa de Catalunya ( Riera) ,Banc Mercantil de Manresa ( C Barcelona) Club Naútic de Mataró ( platja del Callao) , C.A. Laietania ( La cornisa) ,Foment Mataroní i U.E.C. (ambdues  al carrer Nou) , casal Aliança ( c. Bonaire), Casa del llimoner ( c. Massevà), la Biga Blava ( c. Sant Antoni).  Totes aquestes de forma més o menys coetània.

En èpoques posteriors s’hi afegí una saleta municipal a l’entrada de l’Ajuntament que va desaparèixer en inaugurar-se Can Palauet , Fundació Mare Nostra (Riera ) , radio Nyala (baixada escaletes) , Anteprima (plaça santa Maria), galeria Minerva ( c. Barcelona) i finalment ja en aquest segle Espai 28 (carrer sant Francesc),  enBlanc (c.lepanto)i Gal-Art ( Rda O’Donell) Igualment cal considerar que la sala de la caixa Laietana passà la Riera i a posteriori a la Fundació de l’entitat al carrer Bonaire, mentre que durant unes poques temporades també s’habilità espai expositiu  en l’antic espai de la Bilbioteca ( Primer pis Plaça Sta Anna)

Com podem observar una davallada expositiva a la que caldria trobar raons que a bon segur son sociològiques i econòmiques. Per un costat d’una mala gestió empresarial i per l’altre una mirada de poble, d’artistes i compradors amb costums poc professionals com la compra al taller i no a les galeries, o l’adquisició d’obres a Barcelona, molt en el concepte de Mataró sota teulada aquell excel·lent llibre de Manuel Cuyàs amb fotografies de Ramon Manent.

Sigui com sigui, crec que ni tant ni tan poc. Mataró com a ciutat de serveis en que sembla vol especialitzar-se precisa d’un teixit d’artistes i compradors el suficient potent com per exercir aquesta funció i la de capitalitat comarcal.  I un comerç cultural de qualitat és signe de riquesa formal i intel·lectual d’un poble.