El Palau Martorell ha aconseguit en tan sols els tres anys
que han passat des de la seva inauguració amb una exposició de Sorolla, un pes
específic en l’àmbit de les exposicions que barregen els noms i l’obra de grans
artistes , com per exemple Sorolla, Mucha , Chagall , Botero, o ara mateix
Antoni Clavé.
Forma part d’aquest seguit d’empreses que han trobat en l’art
l’element de negoci, i mentre unes ho fan amb l’ajut de noves tècniques en la recerca d’una immersió dins de l’obra de l’artista, altres ho fan mitjançant exposicions
de caire comercial en el que confegeixen gegantines exposicions amb uns
muntatges que en el cas del Palau Martorell, estan molt lluny de l’excel·lència
per l’apretat i el bigarrat dels mateixos, sabedors però que la qualitat de les obres salvarà
abastament el global de l’exposat.
I això succeeix un cop més amb l’obra d’Antoni Clavé, que en
aquesta ocasió es presenta amb un duet expositiu amb la sala del Reial Cercle
Artístic i la galeria Joan Gaspar. Un conjunt d’alta qualitat que paga la pena d’una
detinguda visita.
Malgrat la importància de l’obra de Clavé no ha estat pas aquest
un dels artistes que s’hagin prodigat més amb exposicions en el nostre país. I
si abans de la seva mort la magnífica exposició de La Pedrera del 1996 ens va
permetre gaudir de l’amplitut del seu treball, el cert és que Clavé segueix
essent a hores d’ara un dels nostres grans artistes més coneguts a priori que
no pas per les seves obres i realitzacions.
En aquesta exposició que acull un centenar d’obres, la
pintures ocupen el Palau Martorell, mentre que en el Reial Cercle Artístic dominen
les escultures i obra més primerenca, per el que caldria recomanar primer la seva visita per poder gaudir de la
seva pintura a posteriori, però el camí
en general és a la inversa.
El Clavé del Reial Cercle Artístic ens ofereix el Clavé més primitivista,
per dir-do d’alguna manera, amb els seus conjunts escultòrics en els que la seva
capacitat artística genera unes peces vibrants i plenament personalitzades en
el seu fer. Obres que van des d’un lirisme intens a uns camins molt més durs i
abruptes.
Els personatges que
crea, representen a la perfecció la varietat humana i donen sentit a la seva
personalitat artística que essent crítica,
dura i punyent genera alhora un generós bri d’esperança com ho son els conjunts
“instrumentals” de compacta bellesa i enorme sensibilitat. Tot ben acompanyat d’una
seguit gravats amb ells relacionats , el que genera un gran preludi expositiu ,
encara que com ja hem dit, per quasi tothom és visita al final de la mostra.
Com es diu en la
presentació de la mostra: “Antoni Clavé és una de les grans figures de l'art
català i espanyol del segle XX, i representa l'arquetip de l'artista total, la
seva empremta és inqüestionable a la història de l'art. La seva curiositat i
talent li van permetre transitar amb el mateix mestratge per disciplines
aparentment dispars, però que, en el seu cas, convergeixen en un univers
plàstic coherent i profundament personal. Des de la seva formació bàsica
adquirida a la seva Barcelona natal, on va aprendre els coneixements de l'ofici
i va absorbir les tensions artístiques de la seva època, fins a la seva
consagració al París de la postguerra i el seu reconeixement global, Clavé va
construir una obra que és alhora testimoni del seu temps i expressió d'una
recerca atemporal.
La seva creativitat va trobar diverses vies d'expressió a
través de l'escenografia, el gravat, els cartells i l'escultura, sense
oblidar mai la pintura com a eix central. La seva producció artística es
caracteritza per una experimentació constant amb la matèria, una
comprensió profunda de l'espai i una capacitat innata per a la síntesi
expressiva”.
I just això és el que se’ns mostrà en la seixantena de peces
que acull el Palau Martorell. En ells hi podem trobar principalment les raons
principals de les seves diverses èpoques com ho puguin ser l’Espanya al cor, Barcelona
i el Barça en la frontera del 80, el renaixement de la influença japonesa després
de la seva tornada el 1986 al país
oriental amb qui gestà un enllaç perfectament extrapolat al seu treball, o la
redescoberta de Nova York l final de la dècada.
Cadascuna d’aquestes èpoques estan brillantment representades
en la mostra, però no assolint quasi mai un paper enormement protagonista per
dues raons: La primera, la foscor pròpia del Palau Martorell que trenca el
dinamisme que genera la pròpia obra i enfonsa
el lumínic de la mateixa que queda extrapolat per la il·luminació artificial i
la segona, l’excés d’obres en cadascuna de les sales que no genera el mínim espai
per admirar-les amb tranquil·litat,
serenor, i el que és més important, individualitat. Fets que provoquen no
puguem captar perfectament el sentit del treball excels d’aquest gran artista
que ha estat sens dubte Antoni Clavé.
Clavé, un magnífic artista que havia caigut en l’oblit i que
ara esperem que després d’aquesta exposició recuperi l’espai que es mereix entre
els millors artistes del nostre país i de la seva generació.
Exposició d’obligadíssima visita per recuperar el treball d’aquest
gran artista
Antoni Clavé amb majúscules.
Palau Martorell / Reial Cercle Artístic
Del 5 de setembre al 16 de Novembre de 2025
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada