dijous, de desembre 11, 2025

LA MORT DE L’ART EXPOSITIU A MATARÓ



Estem quasi a cap de setmana i el cert és que des de mitjans de novembre , sols han merescut comentari crític, dues exposicions: la de Núria Guinovart a Argentona i la de Josep Madaula a La Múndia. Un fet de tanta escassesa que demostra palpablement l’estat de deteriorament absolut en que es troba l’art mataroní en l’expositiu, i al que no dona ajut la col·lectiva de salvament de La Destil·leria , un epai que sembla ja definitivament perdut com espai expositiu.

Ara fa 50 anys, l’obertura de la Galeria Tertre  al carrer dels Alamos , iniciava l’explosió  expositiva i en conseqüència artística a Mataró. En un parell d’anys la ciutat es convertia en un batibull d’exposicions que va arribar a permetre que el diàri “Mataró”, atorgués una plana cada setmana a la crítica d’art, amb la sempre enyorada “Página de Arte” i que arribés tenir un premis d’art, que atorgava la crítica local, els premis PIC

A Mataró hi varen arribar a existir els següents Espais expositius, entre els anys 1975 i 1980: Tertre, L’Abast ( amb dos espais) Galeria Fuset, Studium 48, Anticus, Caixa Laietana, Museu Municipal, Foment Mataroní, Casal, L’hort del rector ( Sta Maria ), Banc Mercantil de Manresa, Caixa Catalunya, Banc de Bilbao, Ràdio Nyala, V&A, Club Nàutic, C. Atlètic Laietània . Espero no haver-me’n deixat cap.

Amb tot aquest batibull d’espais la ciutat assolí un nivell expositiu altament interessant ja que conformà un brou de cultiu ben especial. Per un costat hi havia la pintura tradicional, amb professionals i un bon nombre d’artistes locals, al costat els quals apareixien un ventall d’artistes afeccionats i l joves locals i forans de tota mena, que practicaven un espai divers,  generós en estil, tendències i resultats . I per acabar els pocs espais professionalitzats oferien unes exposicions variades però de cert nivell, en la varietat de tendències del moment.

Això és el que em bullia pel cap a l’hora de decidir-me per escriure-ho. Els anys 50 i poc , Mataró ja va ser la segona ciutat expositiva del país , ja que en el seu Museu hi varen debutar expositivament, o va ser lloc d’una de les seves primeres exposicions, noms tan importants com Hernàndez Pijuan, Tàpies, Cuixart, Tharrats i tota la sèrie de gran artistes del país, - recordem els orígens artístics mataronins de Villèlia,  mentre que a la Biblioteca Popular  eren Lloveras, tot el grup de la Punyalada i del Passeig de Gràcia, els que presentaven la pintura més tradicional però alhora avançada.

Vint-i-cinc anys més tard es repetia  la història amb  Tertre i  la Caixa Laietana, on podíem gaudir d’artistes més novedosos a Tertre, mentre que a la Laietana apareixien les patums de Miró, Subirachs, Hernández PIjuan , Equipo Crònica i altres.

No succeí el mateix al començar el segle, i molt menys ara mateix en la que Mataró és un desert expositiu total, i no sols parlo d’artistes mataronins, ans no hi ha cap professional de mitjana alçada que vulgui presentar el seu art a la ciutat, mentre en canvi si accepta fer-ho a Llavaneres , Argentona o el museu Monjo de Vilassar.

Una vegada desaparegut el comerç artístic local, no hi ha ningú de l’oficialitat que faci una petjada. Amb un consistori amb la regidora més inútil que ha tingut cultura en democràcia, amb una directora del Museu que ni sap ni coneix la ciutat i el seu mon artístic, amb una Fundació Iluro amb una responsable que la supera en desconeixement del que hi ha  en l’àmbit artístic local, i amb poc desig de presentar una expo com la que l’espai mereix. Amb aquests vímets el millor és fotre el camp , tant per els artistes com per els visitants.

Per això avui és obligat el consell. Aquest diumenge inaugura el Museu Monjo una gran i important exposició de la mataronina Francesca Poza, una autora amb èxit europeu amb les seves obres amb paper i que la temporada passada vaig tenir el gran plaer de que exposés al Museu del Càntir d’Argentona. Per a quan a algun responsable dels que parlàvem en el paràgraf anterior se li ocorrerà demanar-li per que exposi a Mataró, la seva ciutat natal i en la que no ha fet mai una exposició important?.

Però mentre no hi ha art, la gent perd el cul ,- ja ho veuen en l’anunci, a tota plana de La Vanguardia i en color- més de 50000 visitants per veure l’infumable muntatge visual “Leonardo vs Michelangelo”. Certament l’Art està morint-se a gran velocitat i sols quedem quatre primmirats que seguim cercant-lo per tots els camins possibles.

Quina llàstima.