Esperava il·lusionat l’exposició de Laia Arnau a la Destil·leria
a ja que creia que essent aquesta la seva exposició més seriosa de les que ha
celebrat a la seva ciutat seria aquesta una explosió total del seu concepte
artístic , I més quan Laia Arnau ja ah entrat en petita escala en el circuit
professional de les galeries .
Entenia que aquest
pas li hauria servit per afirmar-se de manera absoluta en el seu estil
il·lustratiu , pròdig en propostes imaginàries i imaginatives , moltes vegades
observades des del distanciament però sempre càlides i personals.
En canvi en visitar l’exposició m’he trobat amb una autora més
dispersa i dubitativa. En realitat de la Laia que coneixem sols hi ha una obra de
bona mida en la sala interior, que és sens dubte i a distància la millor de tot
el conjunt. En canvi la Laia ens sorprèn apostant per aquesta figuració freda
que domina aquesta temporada a les sales de la Destil·leria i que tot i intentar donar-li una mica la volta amb l’afegitó
d’algun detall de l’onirisme habitual de l’autora, els resultats esdevenen unes
obres que no comuniquen de cap de les
maneres ,amb un total hieratisme i immobilitat .
Qualsevol estil és bo per a expressar l’art , però el millor
per a cada artista és emprar aquell que és més proper a la seva sensibilitat i
capacitat tècnica, i un personalment creu que no és aquest en el cas d’Arnau. Les
figures son encartronades , inertes , no trameten res i a més apareixen uns
greus problemes tècnics ja que l’exigència de la perfecció realista ha des ser
molt més alta de la assolida per l’artista. I inclòs petits trucs tècnics com
poden ser el de la reduplicació de les mans resulten falsos i frustrats ( no
cal ni fer cruels comparances amb els mateix truc usat tantes i tantes vegades
per Pepe Novellas). Per això es molt millor l'obra de la sala interior referènciad més al passat que no pas l'intent novedós de la sala principal.
Desorientant com estava en la visita he acudit a l’escrit de
presentació de l’expo ( deformació professional) i allà he acabat entent-ho
tot, però sense entendre res alhora. Allà he llegit: Troba referents i
influències en Rembrandt, Matisse, Lucian Freud, Hopper, Vanessa Bell, Paula
Rego, Andrew Wyeth entre altres. Antonio López, de qui ha estat deixeble, li va
dir en una ocasió: «No et preocupis pel que pintis, si ho fas millor o pitjor, perquè
el que fas és explicar històries i les expliques molt bé, hi ha sinceritat».
Si tenim aquestes referències tan contradictòries i
antagòniques en alguns cas, és lògic aqueta manca de concepte d’idioma
artístic. I per una vegada i espero que no serveixi de precedent discrepo del
tot del gran mestre Antonio López, magistral pintor d’atmosferes comunicatives
i rei del realisme mitjançant apostes tècniques allunyades del mateix. Per a mi
queda ben clar que quan un és pintor s’ha de preocupar sempre per fer-ho
millor, i preocupar-se encara més quan ho fa pitjor. La història més ben explicada
i pitjor pintada és i serà sempre un mala obra.
I en això està ara Laia Arnau. En una certa pèrdua d’identitat
creativa i en la recerca d’una manera diferent d’explicar històries, que és el
seu, i aquí si encerta Antonio López, ho fa molt bé. És doncs moments de reflexió
en la recerca ,en la seguretat de que
trobarem la sortida. Les qualitats de Laia Arnau segur que trobaran el camí i
ens oferiran en la propera ocasió una exposició molt més poderosa, comunicativa
i personal que aquesta massa freda i buida que ara presenta a La destil·leria.
Potser per això pensem que
el títol de l’actual és premonitori. El recorden?. Doncs és “Preàmbuls”.
PS.- Imatges extretes de laes xarxes socials
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada