dimecres, de juliol 12, 2023

"LA CERTEZA OCULTA” . MARÍA ORIZA. MUSEU DEL CÀNTIR

 


 


Des de fa anys la Festa del Càntir d’Argentona, junt amb tota la parafernàlia que implica la mateixa, amb la presentació del Càntir de l’any, i tot el seguit d’actes que aquesta festa comporta, ha afegit entre aquests  un llistat d’exposicions ceràmiques de primeríssima qualitat, com sens dubte ho és la d’enguany sota el títol de “La certeza  oculta” i la signatura de María Oriza Pérez. Una exposició que per la seva bellesa , forma i qualitat, és per a mi la millor exposició duta a terme en terres del Maresme en aquesta darrera temporada.

Maria Oriza Pérez ( Aranda de Duero 1964) és la protagonista d’aquesta brillantíssima exposició que es presenta al museu del Càntir d’Argentona, durant tot aquest estiu, i com element essencial de la Fira de Ceràmica “Argillà “ duta a terme aquets dies en l’esmentada població.




Acostumats com estem a veure per aquests verals i en la sala del Museu del Càntir,  a ceramistes de tota mena, estil, tendència i com no , també qualitat, l’arribada aquest any de la pulcre, però alhora detallista i quan vol abrupta, obra de la ceramista castellana Maria Oriza , ens ha deixat a tots perplexes per la qualitat, brillantor, serenor i qualitat del seu treball ceràmic.

Una ceràmica material però que esdevé en puríssima i complexa obra escultòrica que subjuga i atreu de manera total i immediata a hom que s’acosta a la mateixa, com queda i ha quedat en total evidència , davant la respectuosa reflexió del nombrós públic que ha visitat la mostra, que ha esta rebuda amb admiració i el respectuós silenci, esdevingut tancada ovació interior.




Maria Oriza és una autora que comença el seu treball en els anys 90, centrant-se en l’escultura començant a treballar amb diversos materials, com el ferro, el formigó, el polièster o el gres. La seva formació prèvia en el camp de la ceràmica la va derivar cap aquest art que ha conreat de manera brillant , amb peces i investigació demostrativa de la seva capacitat tècnica i qualitat creativa.

Investigadora profunda i tenaç comença a investigar la relació del volum amb la superfície mitjançant el dibuix de línies o retícules que entreteixint-se van obrin un gran camp que li permet investigar plàsticament la relació del volum amb la superfície, investigació amb la que forma i conforma un personal llenguatge volumètric que li permet dibuixar i construir , ja siguin objectes plans amb retícules de tensió  que sedueixen tant per les formes construïdes com per el llenguatge artístic que creen, com peces molt més volumètriques en les que la seva construcció final es completa amb una lectura que ens apropa a les lectures estructurals dels grans edificis religiosos de temps passats.




I ho dic així ja que , al meu entendre, l’obra de Oriza, et crida l’atenció per la configuració i les formes volumètriques que genera sota una teòrica simplicitat, però una vegada enganxat a la xarxa, et subjuga per la complexitat, el dinamisme i la gran esculturalitat del perfecte objecte final concebut, en el que l’equilibri aconseguit no té res de forçat i imposat, ans el contrari, sembla ser el que de forma natural exigeix aquella peça.

En al presentació del catàleg , l’artista burgalés Julián Valle, al costat d’un bell i molt interessant escrit , l’encapçala amb una frase de Brancusi que diu: “la felicitat més gran és el contacte entre la nostra essència i l’essència eterna”. Frase de gran dimensions que defineix perfectament el treball d’Oriza.




L’exposició queda emmarcada amb la peça "Flores del paraiso" que sedueix en la mirada llunyana i enamora profundament en la mirada propera. Ritme, textura, superfícies, volum, generen la dimensionalitat d’una màgica peça central que sols per ella, ja vadria visitar la mostra.

Però és que al seu costat hi ha les peces de tipus gran que subjuguen en la perfecció del seu geometrisme i de les formes i volums que generen per si mateixes I com no, un es sent seduït per “errantes” o “bouquet”, i li agrada perdre’s per les seves peces més planes i silents, mentre que l’ull se n’hi en va cap a la complexitat del meravellós “paisaje del Olvido” o per endinsar-se en la serenor mística de les seves peces de menor tamany, o els seus treballs seriats o els meravellosos treballs cromàtics que generen uns espais rítmics que semblen estar a l’espera per emprendre el vol.





Passejar-se  entre les obres que presenta María Oriza en aquesta exposició és entrar en un mon màgic, plenament creat i realitzat per una artista de primeríssima magnitud, amb una capacitat mental de producció de primeríssim nivell i una capacitat de realització tècnica igual de parella. Una autora que ha aconseguit endur-se l’aplaudiment més personal i tancat de tot aquell que ha visionat l’exposició que mereix el qualificatiu d’excepcional.



Una exposició d’obligadíssima i repetida visita, i que serveix per enlairar l’art de la ceràmica a uns nivells poc habituals entre les exposicions que acostumem a veure per la comarca.

Moltes felicitats per aquesta exposició d’obligada i repetida visita.

 

Maria Oriza Pérez

La certeza oculta

Museu del Càntir. Argentona

Del 7 de juliol al 17 de setembre de 2023