| Obra de R. Jordà .De la meva col·lecció |
Corria la primavera del 1976 quan et vaig fer la meva
primera crítica a un mitjà públic. Era a “Crónica de Mataró” i va ser degut a l’exposició
que vas fer a Tantra,- per qui no ho recordi , el nom original de la que despès va ser Tertre, la galeria
del carrer dels Alamos. D’ençà aquell primer moment, n’han estat moltes les
crítiques, presentacions orals i escrites per catàlegs d’exposicions, i moltes
mes les converses i xerrades que es van accentuar després de la meva jubilació.
Amb tú hem parlat de tot i de res , però principalment ho
hem fet d’Art i de la vida, per que per a tu l’art era la translació plàstica
de la teva vida, de la real i de la imaginaria, de la que feies i de la que t’hauria
agradat fer i principalment la mirada plàstica als esdeveniments importants que
t’afectaven i als que responies amb la
teva mirada crítica, amb el teu realisme tan real com imaginari, amb la teva pulcritud
tècnica i el domini perfecte d’espais i materials que convertien les teves
obres en una petita simfonia social en la que calia deturar-se atentament per
cercar i trobar-hi les mil i una lectures crítiques que ens volies oferir.
El teu sempre terrible terrabastall personal. Que difícil és
conjugar alhora art i passió sexual. Les teves anades i vingudes, quan no
fugides, en la recerca d’una estabilitat personal per a poder crear. Però ni
amb aquestes. Els teus punts crucials de creació van sempre acompanyats d’uns
moments de tranquil·litat, per a no dir de sedació acceptada.
Però tu, sempre amb el somriure als llavis i amb l’abraçada
i els dos petons a punt, per abraçar-te aquí
estimaves sabent-se alhora estimat. Per que tu Ricard que tant has estimat, a
vegades a contracorrent, sempre has sabut fer-te estimar i es nota ara en que
moltes persones alienes al món de l’art se m’acosten i m’expressen la pena que
els hi ha causat la teva desaparició i m’expliquen
mil una anècdotes i en canvi no em parlen quasi d’art, ja que el personatge és
potser més important que la persona, que és simplement un gran artista.
I un, com que et coneix molt, però principalment et coneix
com artista, s’esgargamella per explicar el teu rerefons pictòric. La creació juntament
amb l’Eduard Alcoy , en Josep Mª Rovira Brull i en Pepe Novellas i la
col·laboració de Perecoll per gestar allò que un va batejar com “ L’Escola de Mataró.
L’escola que mai va existir”, que mitjançant el realisme fantàstic vàreu saber
crear un món particular i peculiar en el que es van escriure històries
meravelloses, i que quan els altres companys van abandonar el vaixell per
evolució dels seus idearis, tu vares saber mantenir-te en aquesta figuració
fantàstica en la que vas crear moltes obres que varen seduir a tots aquells que
fixaven en elles la seva mirada.
A partir d’això varen aparèixer moltes obres que varen anar
evolucionant, deixant de costat uns protagonismes amb fons oníricament plans,
per anar a la caça i captura d’uns treballs molt més intensos, amb detalls pulcrament creats que conformaven un segon
pla al que calia seguir llegint ja que eren el contrapunt perfecte a la
història que ens explicaves.
I les teves giragonses amb imatges més de caire surreal, en
les que apareixien insectes o altres
animals que assolien paper principal. I l’afegitó de petits animalons morts que
juntament amb deixalles varies confegien un nou abecedari personal quan la salut
visual minvava i pintar t’era difícil ja que l’ull no responia com calia.
I el que hauria sigut mortal en la intel·lectualitat d’un
artista , assoleix en la capacitat creadora del mateix, una nova font d’inspiració
creant uns collages inesgotables en els
que apareixen tots els mostres que has
domesticat en el teu cap i que has convertit en elements dòcils per seguir
neguitejant ments i pensaments d’acomodaticis ciutadans que es perden subjugats en el teu mon, per
dir-te que tens raó i que l’art és la gran possibilitat per aconseguir que només
aquells que son capaços de veure l’invisible, siguin capaços de fer l’impossible.
Potser per això, avui quan tan sols te’n has acabes de
marxar mar enllà , ja t’enyorem apassionadament, i necessitem el teu somriure,
els teus petons i aquella mirada neta que ens perdonava tots els nostres
pecats.
Per això, i per molt més ,que queda entre nosaltres, gràcies
Ricard per la teva lliçó d’art i de vida que esperem ens permeti assolir el nivell
d’estimació que tu has aconseguit.
Fins aviat, encara que esperem que sigui el més tard
possible. I mentre dones records i petons a tots aquells amb qui vàrem
compartir el mon de l’art i que ens esperen per fer una nova xerrada , aquest
cop, sense fi.
Un petó
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada