dilluns, de febrer 19, 2024

RECULL HISTÒRIC DE L'ART A MATARÓ . ANY 1977. ( IV)

 En el que pertoca a les exposicions de caire col·lectiu també van ser tan valuoses com interesants.

El Museu ens oferí una interesant mostra d’Artistes austríacs actuals. Una mirada peculiar al desconegut art d’aquest país centre europeu amb alguna que altre interesant sorpresa en un global conceptual ben diferent a l’habitual del nostre país.

La sala Fuset ens presentava la seva segona cara , la més oculta d’antiquari i col·leccionista, amb dues exposicions més que bones.  amb títols tan suggestius com 100 anys de Pintura catalanaoPintura de l’escola d’Olot”.

No essent menys, l’Abast oferí una acurada selecció d’obra gràfica en l’exposició “ Gravats de 24 artistes contemporanis” . I finalment la sala de la Caixa Laietana presentà la multitudinària exposició amb presència d’artistes de tots els estils i tendències amb un cert pedigrí de país a  Gravats homenatge al 100 anys de la Unió excursionista de Catalunya  i acabava l’any amb una molt millorable exposició de títol confós com era  “100 anys de nus en l’art” quan bona part no eren “nusos” (obra d’art protagonitzada per una figura despullada) i sí obres amb nusos ( com element complementari), el que evidentment no és el mateix.

 

A 1977 també es celebrà el Concurs de Pintura Ràpida que amb el canvi d’orientació de la sala de la Caixa Laietana finiquitava aquí la seva trajectòria. El jurat E: Alcoy, R. Buscà, T. Mayol, J. Mach i M. Cusachs  va atorgar al triomf a Pau Rodríguez ( que repetia) i Alícia Serra. El d’artista jove va ser per a J.M. Puig Ovejero. I el premi d’artista local va tenir com a guanyador a Jordi Cuyàs i com segon classificat a Rosa Codina-Esteve. Per ambdós  un fet curiós en el seu currículum professional vist el desenvolupament de la seva carrera artística.

La U.R. Laru reincidia en la convocatòria de concurs de ràpida , repetint jurat amb el canvi de Jordi Arenas per J. Torrent. El guanyador va ser J.M: Jubany, i el premi local va ser per Rosa Codina Esteve.

Igualment es va intentar realitzar una fira de Dibuix a l’entorn de la Fira. El desastre va ser total. L’organitzador ( cultura municipal) es va oblidar de reservar stand i muntar infraestructura. I quan es van presentar els artistes amb desig de participar no havia res preparat. S’improvisà una solució d’emergència però el desgavell ho va matar tot. Mai més es va intentar fer quelcom igual.

Però queda clar que la col·lectiva mataronina per excel·lència és la de Sant Lluc. Vist el nombre de participants l’organització va repetir localització a la sala de la Caixa Laietana. Però la nova direcció, gens defensora de la mostra,  la va relegar en el temps fins finals de novembre. 70 autors ompliren amb 125 obres la convocatòria, en una edició que mantenia la importància de les absències ( en aquesta ni hi participà Jordi Arenas, un dels fundadors) i en la que al respecte de l’edició anterior hi havia 25 novetats i 24 absències.

El nivell qualitatiu de la col·lectiva va ser mig, destacant les obres de Jaume Arenas, Teresa Boix, Cusachs, S.Estrany, J. Novellas i Emília de Torres, al costat d’alguns joves que comencen a despuntar. L’exposició va servir per fer homenatge a Tayo Mayol que es jubilava de la seva tasca de direcció de la sala d’exposicions de la Biblioteca Popular.

La crítica de l’exposició  a Página de Arte del Crónica de Mataró, va ser amb qualificació numèrica , artista per artista, el que va provocar un gran rebombori, amb l’esclat final d’una carta al director de l’artista Guerau Calabia peculiar artista polifacètic del moment, que es movia practicant encàustica. Artista amb ínfules de ser superior per els premis guanyats en una trama de concursos internacionals molt obscurs que va voler implantar al Maresme, sortosament sense èxit.

Reflexionava l’autor que si ell que era reconegut internacionalment i estava a l’alçada dels més grans i reconeguts artistes com podia demostrar documentalment (sic), estava igualat en puntuació amb 24 artistes i el superaven 13, això volia dir que Mataró era equiparable artísticament parlant amb les grans ciutats que dominaven el mercat artístic  del món. Curiós silogisme  evidenciat en la falsedat per la lògica i en el que ell pertoca  per el pas del temps i el nivell i fama assolida

 Crítica que també adquiria rellevància ja que els premis Pic es materialitzaven en un trofeu , un “pic” ,realitzat per Terri . Els premis es van lliurar el 3 de desembre a la galeria Tertre , en un acte social i culturalment ben lluït, amb una més que nombrosa concurrència.

Ell seu palmarès va ser:

Millor exposició: Manuel Cusachs

Millor exposició d’artista local: Eduard Alcoy

Millor exposició d’artista jove: Teresa Boix

Millor galeria d’art : Tertre

Millor exposició d’arts no pictòriques: Perecoll

Premi extraordinari per a una carrera artística: Jaume Arenas

Premi extraordinari per a la millor i continuada tasca en pro de l’art: Claudi “Tayo” Mayol

 

Una crítica que eixamplava la seva activitat ocupant-se de la informació artística a Radio Mataró que s’inaugurava el 15 de desembre. Des del primer dia en els serveis informatius s’informava de l’agenda d’exposicions i de qualsevol notícia que generés l’art o els artistes mataronins.  Va ser a la primavera del 78 quan l’art tingué espai específic en la programació amb “Ismes, revista d’art”, que va arribar a  ser el programà més longeu dedicat a la informació artística de tot l’estat. Programa que vaig tenir el plaer i honor de dirigir i presentar.

 

Entre altres fets a destacar encara que sigui sols com apunts:

Terri va ser nomenat mataroní de l’any

El cartell de Fires va seguir essent dissenyat per Joan Safont , mentre que el de Santes corria a càrrec del mateix Safont i de Montse Ferrer.

En el decurs de l’any dimitia el Sr. J. Herrero Ponent (regidor) de Cultura i era substituït per el Sr. Carles Muns Estrada

 

En el camp patrimonial les notícies varen ser escasses i en general negatives. I això que començava bé l’any ja que en el ple del mes de gener s’aprovava la confecció d’un catàleg de totes les edificacions que per el seu valor arqueològic, històric o artístic mereixessin especial consideració. En ell hi estava treballant ja la Secció Arqueològica del Museu de Mataró.

Però a finals d’any arribava la noticia de la negativa de la Direcció General d’Arquitectura d’incloure en el pressupost de l’any vinent de les quantitats adients per els treballs de consolidació i conservació de les restes arqueològiques de Torre Llauder.la xifra pressupostada per la consolidació del mur era de 46 milions de pessetes que corresponien com a compensació per la realització del Polígon Espartero ( ara Pla d’en Boet). La recentment formada comissió de partits polítics va debatre el tema i va considerar que de cap de les maners es podia abandonar aquets patrimoni de tant valor immaterial i històric de la ciutat.

No eren millors les notícies que arribaven del Museu de Mataró. En començar setembre, Santiago Estrany , responsable d’exposicions es queixava amargament de que malgrat que en els comptes municipals existia la quantitat pressupostada  d’un milió de pessetes per el Museu Municipal, havent passat ja bona part de l’exercici no havia arribat ni un ral a l’estament cultural i que no disposaven de quantitat alguna ni per tasques tan elementals com neteja i conservació. Una queixa que repetia a final d’any , amb amenaça de dimissió, degut a que la buidor seguia dominant a la caixa i no podien disposar ni de la més mínima calefacció per falta de fondos.

Tot això succeïa quan des del mes d’Abril s’havia regularitzat la situació del patronat del Museu que definitivament estava format per  S.Estrany, J.Llovet, N.Majó, R.Manent, E. Martí Coll, J.Rectoret, M. Reniu; S. Soler Vicens i A. Fábregas, i com a  membre d’honor Marià Ribas. Si amb aquest llistat de prohoms el Museu estava en la més absoluta misèria, fàcil és dictaminar la poca importància que en aquells moments tenia la institució en la vida artística i cultural de la ciutat. Res de nou a ulls d’ara mateix.

A la tardor era presentat el “Manifiesto sobre el patrimonio històrico, artístico y arqueológico de Mataró”, un interessant document que establia les bases de la realitat patrimonial de la ciutat.