divendres, de juny 07, 2024

CARLES CUSCÓ. MIRADES DESENFOCADES

 



No sé pas si correspon a un críic d’art , especialitzat en la plàstica, fer la crítica d’una exposició de fotografia. Crec però que com que en aquest cas, la intenció de l’autor ha estat més en la intenció de plasmar i traslladar una bellesa abstracta en una imatge plàstica , que no pas en la intenció de mostrar l’ús i el domini de l’art fotogràfic mitjançant la demostració tècnica del mateix, crec que l’exposició que s’ofereix en un espai tradicionalment plàstic entra del tot dintre del meu camp crític.

Ja en el tarjetó d’invitació l’artista ens explica:

“Mirades desenfocades pretén ser una exposició amb un cert aire experimental on, a través de fotografies totalment borroses, s’intenta transmetre noves sensacions i altres perspectives de bellesa. Una bellesa inusual, particular i amb certa originalitat, al meu entendre.




Per casualitat, o potser per causalitat, un dia vaig fer una fotografia desenfocada que, en observar-la i enlloc de desestimar-la, em va motivar a fer-ne d’altres, fins a arriscar-me a fer aquesta exposició. Durant el procés d’experimentació he sentit un punt d’unió entre la pintura i la fotografia, fet que ha estat, per mi, una bona descoberta i font de satisfacció.”

Certament haurem de dir allò de “dit i fet”, ja que  l’exposició de Carles Cuscó respon perfectament a un ideari i a unes intencions, i a més ho fa perfectament, ara però ha d’entendre que les decisions d’una exposició son quelcom especials i particulars , i que dominar la matèria a exposar no implica dominar la manera d’ensenyar.




Cuscó ofereix unes obres en les que demostra el seu alt grau de sensibilitat, que arriba en plenitud a l’espectador, però alhora també demostra que no sap com ensenyar-les. L’exposició que és excel·lent en la individualitat de les peces, baixa molt la nota en la globalitat de l’exposat, ja que  l’excés d’obres  presentades l’obliga a uns aparellaments i paral·lelismes que trenquen l’harmonia expositiva i fatiguen a l’espectador que no pot gaudir en plenitud de l’exposat.






Aquesta ha de ser una expo important en el caminar de l’autor. Ho ha de ser ja que demostra la seva qualitat que assoleix l’excel·lent en alguns treballs, però  alhora li mostra que ha de calcular les obres a exposar, les temàtiques i molt especialment saber conjugar-les per que aconsegueixin mostrar-se en plenitud , assolint una perfecta comunicació amb l’espectador.


Cuscó un artista de la fotografia a seguir, esperant solucioni adequadament les lleis mai escrites del mitjà expositiu.

 

Carles Cuscó. Mirades desenfocades.

Del 31 de maig al 30 de juny de 2024

Col·legi d’Aparelladors. Mataró.