El proper dijous, 19 de juny, l’Ateneu Centre Cultural en el seu espai Escena i Pensament acollirà
un acte de reconeixement al treball dut a terme en el decurs de la seva vida, a
Joan Parés i Gomis , gran artista mataroní que des de fa ja forces dècades
signa les seves obres com “Parés de Mataró”.
Fa ja molts anys que s’ha intentat dur a terme una exposició
antològica del seu treball, però l’artista sempre s’hi ha negat per raons
personals. Ara però, la seva avançada edat (85 anys) i el seu estat de salut, ha mogut a un grup d’amics a generar aquest homenatge per que pugui
sentir la força de l’estimació de l’art, dels artistes i de la ciutat mateixa,
al seu fer, realitzat durant tota la seva vida.
Per això aquest dijous, a les 18.30 hores i a l’espai Escena
i Pensament de la Fundació Iluro, un
grup d’amics amb el suport dels Amics de la ciutat de Mataró ,realitzarem un
acte de reconeixement a la seva tasca artística i cultural en el que sota la presentació
de la periodista Laura Cera hi intervindran l’amic Francesc Masriera, el pintor
Mariano Cabellos i jo mateix, que
intentarem confegir a trets les característiques personals i artístiques que
han fet d’ell l’artista més estimat de la ciutat. L’acte comptarà a més a més
amb el pianista Carlos Lozano que amanirà musicalment el mateix.
Un acte de justícia artística i ciutadana al que hi hauria d’assistir
la totalitat de l’art local per agrair a l’artista no sols la seva tasca
artística, ans també la seva passió per l’art i la ciutat, i el seu respecte
permanent envers tots aquells que el practiquen.
Nascut a Mataró l’any 1939 va realitzar estudis a Arts i
oficis (1948-1950 ) per continuar amb Marcos Zaragoza (1950-1953) i posteriorment
amb Jordi Arenas (1953-1963), Per altre costat va estudiar com a Pèrit de
teixits de Punt a l’escola de Canet, i es va graduar en Arts Aplicades i Oficis
Artístics a Barcelona, pertanyent molts
anys al Col·legi de Decoradors de Catalunya.
Encara que havia començat de ben jove els seus estudis, no
realitzà la seva primera presència pública fins l’any 1962, participant a la
col·lectiva “Art al carrer” que es realitzà a la Riera mataronina. La seva
primera exposició individual no fou fins l’any 1971 amb l’espectacular mostra “Homenatge a la Plaça Gran” que ocupà amb 70
pintures el Museu Municipal. A partir d’aquell moment començà un ritme expositiu
de al menys una exposició a l’any amb presència a diferents poblacions
catalanes , entre elles Barcelona, on exposà a la sala Bargalló. D’entre les
seves exposicions varen destacar les de
la Biblioteca Popular (any 1972), Sala Fuset (979) i Galeria Tertre (1981). A partir
d’aquell moment les seves exposicions van ser cada vegada més escadusseres ja
que els encàrrecs el dominaven i no trobava temps per estructurar l’ideari precís
per a una nova exposició. D’aquí que el seu currículum expositiu sigui ben escàs.
Parés va arribar a l’art de la mà d’una habilitat convertida
en afició. L’ensenyament general i els seus estudis professionals el decanten clarament cap uns indrets en els
que el dibuix i l’entorn decoratiu en son els amos i senyors. No és doncs d’estranyar
que les primeres obres de l’artista es moguin per camins tan efectistes com ho
puguin ser els de la Plaça gran o els llaminers paisatges italians. I el cert
és que no quedaven gens malament aquelles visions primerenques i menys si tenim
en compte el que s’estilava per aquells temps en els que la repetició quasi permanent
dels mateixos esquemes varen convertir a
moltes obres i artistes, en un refugi d’habilitats tècniques en els que ben poc
d’art veritable hi havia.
Però sortosament el tarannà viatger i d’aprenentatge perpetu
del que ha gaudit sempre l’artista, li
va fer entendre que aquell no era el seu camí i capgirà el seu desenvolupament cap
una línia molt més pròpia, personal i intimista , en la que sempre s’hi ha
trobat molt a gust , ans també en la que ha pogut desenvolupar a la perfecció
les seves habilitats tècniques.
Parés de Mataró es converteix així en “el poeta del quotidià”,
com el vaig definir en una crítica i ell va convertir en el segell de marca del
seu fer. Així, els elements habituals, els racons més insospitats, els estris d’ús
més diari, recobren noves perspectives i personalitat en les mans de l’artista.
És en aquest treball en el que la comunicació entre l’artista
i la seva pròpia obra s’aconsegueix de manera més adient, fet del que en surt
beneficiat l’espectador que poc ha de
posar de part seva per completar el cercle perfecte.
Per aconseguir el seu fi , l’artista es mou amb
habilitat amb l’inestimable ajut del
dibuix del que sempre n’ha estat un fervent defensor. Els seus pastells, acrílics
, olis, esgrafiats o pintures a l’ou han estat solventades sempre amb una certa
facilitat per aquell que ha tingut sempre en el domini de l’ofici, - tan
poc respectat ara -, una de les seves millors qualitats.
Joan Parés ha estat un pintor d’altíssima qualitat i ben
necessari en el seu temps i jo diria que ho seria avui mateix. Sempre hi ha hagut
persones que sobre totes les coses han estimat les petites coses de cada dia,
elevant-les des de la seva humilitat i donant-les el to que creiem mereixen. Parés n’ha estat un d’aquests i en un temps en
el que la deshumanització ens fa més
estanys amb nosaltres mateixos, bo és recuperar aquest entorn, que ha estat
sempre el de Parés de Mataró, el poeta del quotidià.
D’aquí el nostre agraïment.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada