
Difícil és parlar d’un acte com l’organitzat per Capgròs en la seu de l’Ateneu Laietana , amb conversa pública amb Lluís Bassat, quan un hi ha tingut una directa implicació i participació personal. Llavors la lectura sols es pot realitzar sota uns criteris rigorosament subjectius.
Amb aquesta paramètrica pel davant , valgui dir que un va sortir satisfet de l’acte , tant en el global, - que és el que valia - , com en el que podríem dir, la seva “actuació “ personal. Clar que Lluís Bassat és un home que amb la seva saviesa comunicadora ho fa fàcil , alhora que sap copsar de tal manera l’atenció de tothom , que el dos conductors hauríem pogut desaparèixer per darrera i a bon segur que ningú hauria notat la nostra falta.

Però l’important de tota la conversa estava evidentment en tot el tema del Museu, i és aquí on Caprgròs va conseguir un veritable scoop , ja que per primera vegada es va poder veure la realitat d’una petita part de les peces que conformen la col·lecció , però especialment va ser molt important el poder ensenyar , en una absoluta exclusiva , el projecte que Bassat mitjançant l’estudi d’Arquitectura B720 ( autor de projectes tan importants com la Ciutat de la Justícia , l'aeroport de Lleida o el projecte de nova ubicació dels Encants ) ha realitzat per a la seu definitiva del Museu a la Farinera Ylla i Aliberch.
Cal dir ja de vell antuvi que personalment m’agrada molt aquest projecte. Aquell dia 6 de Maig , quan a la sala de maquetes de B720 , ens ensenyaven el projecte i el seu concepte , ( silenciats fins avui per un mateix , això sí mossegant-se les ungles , per l’obligada demanada de confidencialitat per part de Bassat ) , i em varen preguntar el que em semblava , vaig dir sols una paraula: Emocionant. Paraula que ara segueixo repetint.

No m’estic de dir que aquest és un excel·lent projecte que solventa la conservació de les naus bàsiques de la farinera i els seus arcs , amb l’afegitó d’aquesta segona planta a l’aire , recolzada en els dos edificis pilars laterals, que converteixen el conjunt en un cub àgil i en certa manera dinàmic. A més, l’estructura compartimentada de la planta baixa permet la modulació de la col·lecció, mentre que els 1400 m2 de la planta superior, diàfana i amb llum zenital, crea un espai apte per a qualsevol experiència. Tot això conjuntat amb la cirereta final d’una façana de leds , amb les possibilitats cromàtiques i de variació que comporta aquesta capacitat tècnica.
Bassat va ser molt hàbil presentant així de cop i volta el projecte “personal”. Era aquest un projecte que no el podia presentar el Govern ja que cal començar reglamentàriament amb el desenvolupament del Consorci , abans d’endinsar-se pels camins del projecte final. Però Bassat tenia ven clar que aquesta era la seva oportunitat.
Ensenyar un caramel d’aquest tipus és tan llaminer que és impossible de rebutjar , el que condiciona cap ell tota la dinàmica a seguir. Tan sols calia veure la cara de Baron , a qui tenia a poc més d’un metre, que encara que tenia coneixença de les intencions de Bassat , es va adonar massa tard que amb tota la intenció, el publicista li havia passat la patata calenta. “Jo us ofereixo aquest projecte , si no es du a terme , no serà pas per culpa meva”.

Ara dons comença el futur ,que de totes totes ,donarà un alt valor afegit a la ciutat. Una aposta cultural , la primera en tota la democràcia , en la que cal jugar a límits. Mataró en aquest cas no pot fallar. Seria perdre el tren d’un futur en una oportunitat a bon segur irrepetible.
PS.- Aquest matí he rebut un correu de to insultant, d’aquells d’impossible identificació personal, on se m’acusava de voler atacar amb mentides l’acció del Govern , ja que no era cert el que ahir explicàvem del desconeixement per part dels grups de l’oposició de tot el projecte de la Nau Gaudí.
Dons bé , avui en les valoracions de l’oposició , Safont Tria repeteix fil per randa els conceptes que ahir explicitàvem , inclòs l’apart de Baron amb Joan Mora.
Valgui això per dir , que un pot encertar o errar en el tema de les opinions , però quan diem coses amb noms per davant ,vol dir que son fets que estan degudament contrastats. Al menys aquest és i ha estat sempre el nostre camí.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada