Com que diuen que sempre es bo començar amb bon peu, penso que no està gens malament començar l’apartat crític d’aquest blog , en el que pertany a l’any 2014 , fent referència a l’exposició, que de bones a primeres hem de qualificar com magnífica , que inaugurada a finals d’any senyoreja a Can Palauet tot presentant la sorprenent mirada artística de Josefa Tolrà , aquest “personatge” de difícil qualificació que des de la seva masia de Cabrils va sorprendre a l’art més emergent dels cinquanta amb la peculiaritat de la seva obra.
La mostra ha estat comissariada per
Pilar Bonet. Amb Pilar Bonet no aniria ni a prendre cafè ni fins a la
cantonada. Personalment, per una vella i rastrera història en els inicis de TVM
, allà el carrer dels Alamos, que recordem bé per la seva misèria tots aquells
que ens va tocar viure-la de prop. Professionalment, per que la considero
culpable de l'escissió absoluta que pateix l’art mataroní entre els que podríem
anomenar “plàstics” i “contemporanis”, gestada en el poder omnímoda que assolí
amb Carmina Benito , aprofitant la ràbia comú envers Rovira Brull, i que ha
mantingut fins ara en l’ombra.
Però aquesta absoluta animadversió
personal , que penso que no és inversa ja que per a ella ni existeixo ja que soc
sols un mindundi aprofitat , no em fa oblidar-me del reconeixement professional
a la seva tasca. Si algú em preguntés quina ha estat la millor exposició feta en
els darrers trenta anys a Mataró, no dubtaria ni un segon en dir que ha estat “ADLAN
i el circ Frediani”, una mostra que va ocupar ara fa justament setze anys els
mateixos indrets de Can Palauet, amb un catàleg magistral ( anellat i amb tapa
dura ) que és exemple paradigmàtic del que hauria de ser una part de la tasca
pública envers l’art. Una exposició que va portar , amb d’altres , la seva
firma.
Ara Pilar Bonet com a comissaria (
o curadora com es diu actualment) ens presenta el fer de Josefa Tolrà, aquesta
inqualificable artista, -inclòs és difícil qualificar-la com a tal en el
concepte genèric de l’art -, que des de la seva masia de Cabrils va seduir als autors i intel·lectuals més emergents del
moment que acudien a casa seva seduïts per la seva energia psíquica especial en
la que barrejava els seus poders de mèdium i d’artista.
El cert és que fins que Bartomeu Marí
no va recuperar la seva obra , per el MACBA primer i per el CARS a posteriori,
el nom de Josefina Tolrá, era absolutament desconegut per a quasi tots. Un
desconeixement ben evident en la proximitat on sols conec a un gran afeccionat
i col·leccionista (A.V.) que per raons de la seva feina professional a Cabrils disposava d’una gran i magnífica obra ,
regalada per la família i que ell a posteriori va donar sense condicions a l’Ajuntament
de Cabrils i que segons embla va acabar en una subhasta.
Dons bé, ara tenim a l’abast de
tots una mirada fresca i gens mediatitzada al voltant del fer artístic de
Josefa Tolrá, la Pepeta de Cabrils. Estructurada en cinc capítols, a saber:
Narrar el verb (poemes , proses, dites, receptes, jeroglífics ,rúbriques). Per
el silenci (escenes bíbliques, figures de Jesús, apòstols, madones). Teixir els
fils ( sedes, brodats, flors, espirals, figures , misteris). Tancar els ulls (
éssers de llum, mèdiums, fantasies astrals, palnetes, aeròlits) . Obrir els
ulls ( paisatges, llegendes, històries, mites personatges), la mostra ens presenta
la realitat del fer d’aquesta “especial” creadora.
Difícilment el comentari de l’exposició
es pot estructurar en les bases habituals, dons la pròpia autora n’era
llunyana. El seu fer sols es pot entendre com un fet aïllat de personalitat especial
, aquí els psicòlegs i els para psicòlegs hi tenen molt a dir. Però si que paga
la pena enfrontar-se a les seves expressions artístiques com els que son ,
elements purs gens mediatitzats , reflex perfecte de la seva personalitat
anormal, -entenent com cal al normal com el que és d’habitud-, en aquest concepte per ella expressada com a “fuerza
fluídica” que ens parla d’una acció directe “ment – dibuix”, sense cap mena de
filtre , el que la fa absolutament diferent
tant dels artistes surrealistes , com dels “naïfs” dels que en tenia
figura propera en la vilassarenca Carme Rovira.
Una exposició , aquesta de Josefina Tolrà, que cal una deturada mirada. Cal deturar-se en les seves formes , en les peculiars estructures, i com no en els seus escrits. Unes formes evidentment artístiques , encara que siguin disperses vers els conceptes tradicionals de l’art amb el que s’aparella en aquesta expressió íntima i personal de les seves vivències.
Una magnífica exposició que cal
visitar en repetides vegades per amarar-se del fer d’aquesta autora especial
que de la mà de Cultura ens arriba ara en una exposició doctoral absolutament
digne de qualsevol Museu important i que podria passar desapercebuda per la
nul·la publicitat que de la mateixa s’està fent , de modus i manera que mentre
si ha tingut ressò en els principals mitjans de comunicació capitalins , la incidència
pública local ha estat del tot minsa quan no inexistent.
Sigui com sigui , vagi des d’aquí
el nostre consell de detinguda visita. En ells descobriran una autora interior
com poques hi ha en el nostre territori i en els seus moments.
PS.- Em costa d’entendre la nul·la difusió de l’exposició a nivell local. Ja em costa d’entendre que a un que per un cantó exerceix la crítica artística a dos mitjans locals i per l’altre és membre del consorci del Museu d’art Contemporani de Mataró, no li arribi ni cap comunicació ni cap invitació per les exposicions municipals, però com que està vedat a Cultura un ja ho té assumit. Però que els artistes locals no rebin tampoc cap mena de comunicació no tan sols em sembla lamentable , ans em sembla rastrer.
PS II.- Com segueix essent
lamentable la poca cura que té Cultura envers les dades primàries dels actes
artístics. En poc temps cada vegada que actuen la caguen. Podem recordar el
desgavell de la data d’inauguració de la nova temporada de ca l’Arenas. Podem
recordar la greu falta ortogràfica en la inauguració de l’Espai Torres García.
Ara ens trobem que el programa de mà indica horari de dilluns a divendres ,
quan els dilluns està tancat. Així un grup d’afeccionats es va trobar fa ben
poc amb les portes tancades després d’un desplaçament fet expressament. Trist i
de poble.
PS III.- No sé quin ha estat el
cost de l’exposició. A bon segur un cost elevat, però ben gastat. Però el
lamentable està en la comparança. Un curador i quatre documentalistes per
aquesta exposició, mentre que l’entorn de la mostra de Ca l’Arenas està feta
amb un comissari que desconeix el tema i en la resta, res de res. La veritat és
que potser ja n’hi ha prou del menysteniment municipal per tot allò que fa olor a plàstica a la nostre
ciutat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada