dimarts, de novembre 28, 2023

RECULL HISTÒRIC DE L’ART MATARONÍ (1975-2025)

  A partir d’avui i amb l’intent de poder publicar un parell d’articles al mes, oferiré la meva mirada històrica a l’art que he viscut , i m’ha fet viure, intensament durant més de 50 anys. Serà un resum  crític, plural i espero que lluminós, sobre el que ha passat en l’art de la nostre ciutat durant aquest temps.

 Amb l’esperança i el desig de que pugui ser del vostre gust i mereixi al vostre atenció, comencem

 

PREÀMBUL .

Just en arribar el 1975, Mataró no estava en uns moments de gran efervescència cultural.

Si en anys anteriors havien existit un certs moviments individuals i col·lectius importants com per ex la lluita per salvar les restes arqueològiques de Torre Llauder, estimulades per la creació de la Secció Arqueològica del Museu Municipal de Mataró (1970); la creació de  la delegació de l’Òmnium Cultural a Mataró i la inauguració del nou Foment Mataroní i de la nova sala d’exposicions de la Biblioteca Popular de la Caixa Laietana ,traslladada a la planta baixa de la pça Sta Anna(1971); l’inici de la segona època de la col·lectiva Sant Lluc de la mà dels anomenats Santlluqueros (Antoni Boix, Salvador Pujol, Eduard López i Joan Parés); la realització de la primera setmana Cultural organitzada des de la clandestinitat del PSUC; i exposicions importants al Museu com les Tàpies o Viladecans (1972) o els actes que provocà la celebració del 125 aniversari del ferrocarril Mataró- Barcelona (1973)
L’any 1974, tingué un tarannà diferent. Començava  amb l’explosió que el 18 de gener destruïa el conjunt escultòric dedicat “A los caidos” que havia estat realitzat per Manuel Cusachs trencant l’habitual ortodòxia d’aquests monuments. En comptes de la tradicional creu amb els noms i emblemes corresponents, Cusachs havia triat per el monument , una peça esculpida en granet en la que apareixia la figura central d’una dona amb un nen entre cames al seus peus. Obra que havia estat enormement discutida en els seus moments.

Un fet important també va ser la inauguració de les dependències de la Secció Arqueològica del Museu , presidida per Joan Bonamusa.  Els nous espais al carrer Sant Pelegrí significaven un gran avenç ja que disposaven de laboratori, secció fotogràfica i espais especialitzats en els diversos temes de conreu de la secció.

Artísticament però la ciutat estava en un cert sopor, apaivagada la remor del Sant Pere més alt, l’activitat artística es movia en paral·lel entre els dos mons contraposats: el del classicisme ,  dominador a la ciutat, amb els Germans Arenas, Estrany, Boix, Puiggalí , Cuyàs i la gent provinent de l’escola d’Arts i Oficis, i l’art més contemporani i social , encapçalat per Alcoy i Rovira Brull, artistes barcelonins que a començaments dels 60 havien arribat a la ciutat i havien provocat un cert terratrèmol artístic amb el seu art i la seva intencionalitat pictòrica , que tenien gran predicament entre els joves artistes,

Expositivament parlant els espais existents eren:  La sala de la Biblioteca Popular, que a l’any 1971 s’havia situat  a l’alçada de carrer a la Plaça Sta.  Anna. Galeria dirigida per Claudi “Tayo” Mayol en la que cohabitaven els artistes mataronins considerats d’elit amb exposicions d’altres artistes catalans de bon nivell en la línia tradicional. Eren habituals artistes del grup de la Punyalada, del passeig de Gràcia o de l’Associació d’Aquarel·listes de Catalunya.

El Museu de Mataró amb sala d’exposicions dirigida per Santi Estrany, amb una intensa activitat , - les exposicions acostumaven a durar sols una quinzena-, en la que alternaven exposicions institucionals de ministeris o diputacions, amb les d’artistes més evolucionats i de forma destacada oferint espai als joves mataronins. Podríem dir que tots els artistes que voregen o superen avui en dia els 60 anys varen debutar expositivament al Museu, en una tasca de promoció que mai va ser prou valorada.

Coexistia amb ells  la galeria del Banc Mercantil de Manresa, entitat antecessora de  Banca Catalana. Es trobava al primer pis  d’on es trobava la delegació del banc, al carrer Barcelona , just on ara hi ha la joieria Tous. La seva línia era eclèctica, tant exposaven artistes locals nouvinguts (Comabella) o amb un cert prestigi ( Parés de Mataró) com de fora, com es presentaven conjunts de fons d’art  amb obres d’artistes de primer nivell.

A nivell particular existia Anticus”, -al carrer Sant Cugat, al Pla d’en Boet, ben a prop d’on hi ha actualment la comissaria dels mossos-,  anomenada galeria museu ja que aquesta era la intenció de Joan Recto, el seu fundador l’any 1972, la d’aglutinar en un mateix espai la seva col·lecció de peces artístiques i antiguitats, especialment   de caire oriental, una llibreria selecta i una sala d’exposicions. Lamentablement  al poc d’inaugurar va emmalaltir i morir i malgrat que la seva vídua va continuar el projecte , aquest ja no va ser ni de bon tros el mateix. Anticus va ser una galeria dedicada a l’art en la seva vessant més tradicional i sense risc de cap mena. Professionals de nivell, correctes en la forma, però insípids en el fons i el conjunt.

A finals d’any apareixien tres nous espais que varen tenir un curt camí. Un era un projecte ambiciós, “La cripta d’art” , un especial espai al carrer de Beata Maria que va inaugurar Jordi Arenas amb una antològica després de 20 anys sense exposar a la ciutat. Exposició a la que va seguir una de dibuixos de Joaquim Mir. Les desavinences entre els socis van portar al seu tancament un parell d’anys més tard.

També la llibreria Capgròs, predecessora de “Robafaves” , al Torrent i la botiga de mobles Tot, dedicada a mobles de disseny nòrdic com els de Jordi Casablancas o Anson, que es trobava a la ronda Alfons X cantonada Álamos, on actualment hi ha el bar “La Bombeta”, dedicaren un petit espai expositiu i  mantingueren una curta activitat amb mostes de cert nivell obrint uns nous punts de mira al reduït espectre expositiu local.

Per el que pertoca a artistes, la col·lectiva sant Lluc que sempre ha estat un eficient baròmetre per mesurar l’art local, sòls acollia a39 artistes dels que paga la pena recordar els seus noms: germans  Jaume i Jordi Arenas; Joaquim Arenas; F. Benítez; A.de P. Boix; Guerau Calabia; M. Cabot,; Juanjo Cardenal; Pere Gonzalez Coll (Perecoll); F.Costa; M. Cusachs; E. Domínguez; S. Esquerra; J.Graupera; R. Jordà; J.M .Jubany; E. López; A. Luis ; A.Lleonart; R.Llibre; J. Martínez; J. Munné; J. Noguera; J. Novellas; A.Palomer (Pal); J.Parés ;M. Poch; J. Puiggalí; S. Pujol; JL Rabassa; E. Ral; M. Rovira; T Safont Tria; C. Sellers; S. Soler; E. De Torres ; P.M. Viada; J. Vilarrupla i B. Vizcaíno. I cito tots els noms per que hom pugui observar quina va ser la seva trajectòria a posteriori i qui va aconseguir fer-se un espai i un nom a l’art de la ciutat .

Per un llavors el críic d’art Pere Pascual Clopés (PIC) indicava, en un comentari molt proper a la realitat actual, que” .. el Sant Lluc no tiene chispa para encender el entusiasmoper a rematar tot reflexionantpara el Sant Lluc anual cada artista debiera mandar su mejor obra, exigiéndose un auto análisis de valores. Entonces la colectiva tendría una fuerza sin discusión. Incluso puede que el éxito sonriera”. És a dir com avui mateix.

Altre exposició a remarcar va ser la que efectuà Eduard Alcoy a la Biblioteca Popular , després d’exitoses exposicions a Madrid, Barcelona i Italia presenta 40 obres que mereixeren una crítica de PIC amb final tan destacat com aquest “Arte puro, lo demás como decía Eugeni d’Ors es el vacío relleno de colorines. Es decir, la nada.”

L’any acabava amb una intensa activitat en celebrar-se a Mataró els 500 anys de llibres en català, el que va provocar un allau d’activitats amb participacions tan destacades com J. Cadena, Huertas Claveria, Paco Candel, Francesc Vallverdú, Maria del Mar Bonet o Rafael Subirachs. I que en l’artístic comptà amb una espectacular conferència d’Alexandre Cirici.

En aquells temps l’alcalde de Mataró era Francesc Robert Graupera i el responsable de cultura Àngel Fábregas Blanch.