En el Sant Lluc de fa 10 anys, escrivíem sobre l’obra que
presentava Toni Martí i dèiem això:” Segueix l’autor en aquesta evolució
personal donant voltes sobre si mateix en el desig d’aconseguir depurar en el
formal però accentuant el conceptual d’aquesta mirada interior d’unes certes
solituds que desitgen ser compartides. Teòrica simplicitat per a una obra
afermada i d’alta densitat creativa. Del millor de l’exposat.”. Avui,
justament després de visitar la seva exposició “Pells d’Aigua” que realitza al
museu de Llavaneres, em sembla que seguim en el mateix camí /o tarannà.
Toni Martí és un arquitecte mataroní, que fa quasi vint anys va voler mostrar els seus neguits creatius mitjançant l’art, ja que era impossible fer-ho des de la seva trajectòria professional. Així va començar a desgranar la seva capacitat sensible en diverses presències o exposicions, en les que mostrava la seva gran capacitat conceptual creativa capaç de ser demostrada mitjançant un art que intentava ser el més pur possible , sense entrar en disquisicions tècniques i creatives.
En el 2013 exposava a Can Xammar i acabàvem la nostra
crítica amb les paraules de Rafael Pérez Madero que dedicà a Zóbel en una exposició
i que creiem adients en el moment: “Troba l’embrió de la seva obra en la
natura. Però precisa que aquella matèria bruta perdi la seva consistència, la
seva elementalitat geològica, per convertir-se en un producte refinat de la
intel·ligència assistida per la sensibilitat. Tota la cerca consisteix en
trobar una essència que sigui el “co-relat objectiu” del paisatge vist,
del tornat a veure, recorregut, somiat...”.
Avui, onze anys més tard, Toni Martí arriba al museu de
Llavaneres i en comptes de presentar l’exposició que l’hauria de consagrar, ens
presenta el seu mar de dubtes oferint-nos tres mini-exposicions en la que
sembla preguntar-nos als espectadors, el camí a seguir.
Certament Toni Martí segueix amb la seva elegància natural, la
seva habilitat tècnica, amb el seu bon fer , però amb un mar de dubtes que no
li permeten esbrinar el seu camí definitiu. Un fet res estrany si tenim en
compte que no porta ni una vintena d’anys com autor, però que sorprèn davant la
seva rapidesa en aconseguir assolir un nom respectable en l’àmbit local i
comarcal.
Avui ,en aquesta exposició, ens presenta tres cares complementàriament
contradictòries com si esperes que fos el públic el que solucionés els seus
dubtes. Per un costat ens presenta un seguit d’obres interessants en el continuat de peces amb grisos que ja havia presentat abans. Son peces que generen
paisatges, interiors i exteriors, a través de la taca i del joc de cromatismes
apaivagats que els conformen. Obres que obliguen a una segona lectura i que
generen tracció des de la seva teòrica foscor.
Més enllà però ens trobem davant unes peces , en teoria mes
simples, realitzades amb estratificacions
verticals cromàtiques, en les que juga a marcar la pintura en una petita
creació sedimentaria en la gestació d’una pell pictòrica.
Aposta que dona pas al que per a mi és la realitat creativa actual
de Toni Martí, que son aquestes peces texturalment treballades, de cromatismes
controlats en unes seqüències que podríem considerar vivencials, en la recerca
d’expressar el pas del temps en la textura del que ens envolta, el que ens deixa
marques , a voltes subtils , a voltes ben clares, que ensenyen el nostre passat/
present remetent-nos , com diu el propi autor, a la natura.
Una exposició que sembla marcar un camí de futur, però que
cal definir de manera més taxativa. En el convenciment de l’autor , hi trobarà
la força per seguir el seu caminar creatiu positiu, desempallegant-se dels
dubtes creatius que queden present en aquesta exposició massa dispersa, però
amb la porta oberta de l’obra que encapçala aquest escrit que marca una fita
alta de qualitat, en la que cal seguir.
Pells d’aigua. Toni Martí.
Can Caralt. Museu de Llavaneres
Del 7 al 30 de març
de 2025
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada