No deixa de ser curiós, si més no,
la presència de Santi Clavell ocupant tota la planta baixa de l’Ateneu. I ho
diem ja que fa poc més d’un any que l’artista realitzava una performance ben
personal regalant tota la seva obra a canvi del que tingués a be oferir el
receptor del regal. Un acte simbòlic que deixava bé a les clares la renúncia de
l’artista al seu passat creatiu com si digués que ja no combregava amb el
mateix. Això per no fer pensar en la seva renúncia a l’activitat creativa
plàstica , deixada en segon terme per altres activitats creatives , com per ex.
el teatre , actualment molt més vives en ell.
Però per el vist avui, res de res.
Santi Clavell segueix en aquest el seu camí creatiu en el que l’obra brolla
sense embuts i sense cercar en cap moment una línia o una coherència que pugui
implicar un llenguatge unitiu. Per ell l’art son emocions i aquestes apareixen
com apareixen i es desenvolupen segons els moments i les circumstàncies. Així l’obra
de Clavell es va escampant per l’espai en certa manera com en una ampliació ,
general i individual, d’aquella la seva exposició de fa unes temporades a Ca l’Arenas.
Malgrat que la mostra quedi
separada en dues parts teòricament diferenciades, la mateixa segueix el
personal monòleg de Santi Clavell amb si mateix. Per un costat ens trobem amb “La
ràbia al cos” un seguit de representacions plàstiques d’obres teatrals que han
motivat en l’artista alguna reacció ben interior. Son peces establertes a modus
i manera de possibles portades de cartell o del catàleg de mà. Peces que
evidentment son vistes sota el segell i l’emoció personal que per l’autor ha
significat l’obra teatral, però que evidentment venen mediatitzades per el
sentit de la pròpia obra teatral en sí mateixa. Una mediatització que potser
les edulcora en part i fa que en ells predomini més el sentit plàstic i estètic
que no pas el visceral, potser en la bona entesa del desconeixement per bona
part dels espectadors del sentit de l’obra
agafada com arrel i eix.
Altra cosa és la part de “Potzuaren
barruan” , que si el traductor de Google funciona , que ja sabem que
generalment no ho fa, vol dir alguna cosa així com enfonsat en el pou. Son obres que encara que mantenen el sentir
de Clavell, es mouen en un intimisme intens i sense cap mena de desig de ser “llegides”
i reconegudes per els espectadors.
Son peces críptiques, plenes d’iconografies
personals, senyals d’identitat, frases , noms, números... tot en un equilibri inestable
que sembla pugui desmuntar-se en cada moment però que en la mirada interior un
compren que no serà així ja que responen a la veritat més íntima de l’artista ,
aquella que de manera ciclotímica i arrítmica , provoca enlairades
imprevisibles i fondalades de les que n’és
difícil sortir.
Amb tots aquest elements, lògic és que la mostra quedi en certa manera esfilagarsada. Existeix el lligam d’un fil interior i personal que identifica i arrodoneix el conjunt , però les obres salten i ballen en aquella visceralitat que tant li agrada a l’autor ja que per ell és símbol i senyal d’una sinceritat absoluta i això el complau.
Però clar , l’espectador no ha d’entendre ni copsar aquesta mirada. Sempre s’ha dit que les obres les acaba sempre l’espectador segons el seu sentit personal. Potser per això s’agrairia una mirada plàstica més reflexiva , més meditada , menys impulsiva si es vol, el que no voldria dir que menys sincera. Plàsticament moltes obres queden coixes , l’estructura de la peça trontolla i el resultat no és del tot correcte amb uns evidents defectes fàcils de solucionar amb un treball en el que la cuita tingui el seu temps per obtenir-ne un perfecte sabor. Unes obres a les que cal potser una depuració que els despulli d’anècdotes i les reforci en la seva intensitat comunicativa.
Presumint , una exposició amb un
excel·lent text però que precisa d’una interpretació més afinada. Aquella que
Santi Clavell sap fer molt bé, però que potser ara està lluny de les seves
intencions.
(Les fotografies han estat manllevades de les xarxes socials de la Fundació Iluro)
(Les fotografies han estat manllevades de les xarxes socials de la Fundació Iluro)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada