Sota el suggerent títol de “Damunt
la mar en calma. Dues mirades”, la sala del Col·legi d’Aparelladors presenta aquesta mostra
creativa que és potser el darrer acte de l’any Espriu. Sota l’ambivalent mirada
de les fotografies d’Araceli Merino i les pintures sobre cartró de Carme Riera,
se’ns ofereixen diverses obres protagonitzades per diferents elements
escultòrics del cementiri d’Arenys , tan relacionat amb l’obra d’Espriu.
La proposta de conjuntar mirades
complementaries al voltant d’un element comú és una juguesca molt habitual i
que generalment obté uns resultats que acaben essent ben agraïts. Succeeix això
generalment quan el que es pretén és apostar per la diversitat conceptual dels
creadors que jugant en camins i posicions diferents han d’enfrontar-se a un “enemic”
comú. Llavors el polièdric de la mirada el que fa és ressaltar aquell element
escollit com a punt de partida. Però si la juguesca s’estructura en el
paral·lelisme, les possibilitats de ser reeixida restaran únicament en la
qualitat dels protagonistes.
Un paral·lelisme que és el que han
escollit Merino i Riera en aquesta duplicitat de mirades obtenint un resultat
absolutament decebedor. Conjugar fotografia i pintura és sempre molt difícil si
es vol jugar amb les mateixes cartes i més encara si aquestes estant marcades
per el realisme.
Araceli Merino presenta un conjunt de magnífiques
fotografies en les que afageix a la magnífica selecció d’imatges , un treball
tècnic de gran qualitat que donen més força encara als conjunts escultòrics escollits.
Hauria de quedar clar que davant la potència de les imatges presentades el
procés plàstic no podia competir en igualtat de condicions i per tant calia fer
una aposta diferent , ja fos en una diversificació estilística de la mirada o
en un apostar per una part i no el tot, o per l’accent en algun detall
important de l’obra representada.
Però Carme Riera ha preferit
apostar per el risc de jugar amb les mateixes cartes i la derrota és
estrepitosa. No parlem ja de l’element real en el que la comparança directa és
esfereïdora, parlem també del sentit eteri de l’obra en la que mai pot competir
amb la profunditat de camp de la fotografia, i parlem com no del sentit plàstic
general de l’obra en la que l’elecció cromàtica de les seves pintures en res
ajuda a potenciar-los ans més aviat les enfonsa en un distanciament en l’espai i
el temps .
Si afegim a més a més que a la mostra és en excés atapeïda , amb
obres que no tenen espai vital per a respirar , haurem de convenir que el
resultat general del presentat depassa per baix la mediocritat, i tot això
tenint en compte el bon nivell del treball fotogràfic de Merino.
Una exposició fonamentada en una
bona idea però absolutament fracassada per la mediocritat i manca de gosadia
del seu plantejament.
(Les imatges han estat manllevades del blog de l'Ass. Sant Lluc)
(Les imatges han estat manllevades del blog de l'Ass. Sant Lluc)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada