Era obvi que amb un sol post no podia quedar-me en el que
pertoca a la Nit de la Cultura. Algú amb presa m’exigia ser constructiu, encara
que penso que ho era ja que totes les meves negatives a la festa estaven
degudament raonades el que de per se indica un caràcter constructiu.
Ara però és el moment de oferir alternatives. Curiosament la
convocatòria no explicita el modus de
realització de la festa, però això si l’emmarca en un entorn aïllat. Penso que
no hauria de ser així. La nit de la cultura hauria de ser la cirereta que arrodonís
un veritable espetec cultural. Uns dies en els que la cultura dominés l’entorn
de la ciutat: Una gran exposició, una gran obra de teatre, un bon seguit de
concerts, espectacles de dansa, conferències de tota mena, simpòsium al voltant
de la cultura local ... i al final com a cirereta en acte solemne, l’atorgament
dels premis. Un concepte que crec no es
contempla de cap de es maneres en el projecte explicat, que converteixen a la “nit”
en un fet solitari i aïllat.
Puc estar d’acord que projectar premis a nivell disciplinar
pot provocar algun any certs problemes. Si be en certes disciplines més majoritàries
( teatre, plàstica...) no hi hauria problemes en bastir de candidats anys rere
any, si que en altres podria ser més dificultós i provoqués una baixada de nivell.
Però aquesta disfunció no s’ha de resoldre amb les
categories que es proposen en la convocatòria més proclius a associacions i
projectes que no pas a la creació pròpiament dita que és , al meu entendre, a
qui en fonament hauria d’estar dedicada la diada., o millor dit, “la nit”.
En el projecte que fa anys vàrem bastir per a 5 cèntims i
que lamentablement no es va poder dur a terme, establíem un nombre de 6 premiats
, un per cada lletra de la paraula Mataró, que podien coincidir en al
disciplina. És a dir apostar per els
fets i els seus creedors , deixant de costat en quina disciplina de la cultura
realitzaven la seva tasca.
La proposta actual limita a uns nivells misèrrims la
possibilitat d’un creador d’assolir un premi des de la seva individualitat. Una
espectacular exposició, un bon treball teatral, un bon llibre , difícilment podran
ser considerats aspirants a la premis de
Innovació i emprenedoria, de compromís i cohesió social, o de recerca i
difusió, quedant molt limitat en el cas de projecció de la ciutat.
Evidentment
queda lluny de la possibilitat de considerar.se en l’àmbit de trajectòria i
personalitat mataronina. I per tant sols queda la possibilitat de ser Premi del
Jurat , el que tendeix al zero infinit les possibilitats de que un acte creatiu
potent però en els nivells de la normalitat pugui assolir cap mena de
reconeixement.
Semblen més uns premis d’auto reconeixement municipal i d’autoestima
que afavoreix més als agents culturals que no pas al fet creatiu amb
protagonistes individuals.
Fora d’això em sembla lamentable que la tria es faci en
relació a l’any 2016 per ser atorgada nou mesos més tard ( certament i valgui l’acudit,
una absoluta parida). Tenint en compte que les temporades culturals s’estableixen
a partir de setembre. No seria millor convocar el premi per a fets de la
temporada 2016-17?
En el que pertoca al jurat , és ben cert que en una ciutat com la nostra plena de grups, capelles i capellets, filies i fòbies , una mirada externa pot afavorir la neutralitat , però ha de quedar clar que aquesta mirada externa ha de disposar al menys d’un coneixement de la realitat cultural de la ciutat. Dubto molt, o simplement estic convençut que ni el director de la revista Enderrock, ni el de Cultura Popular de la generalitat ni la directora del centre d’art La Panera de Lleida tinguin un coneixement circular i plural del fer creatiu mataroní. En el cas de Celia de Diego , per ex, queda molt clara la seva tendència per el contemporani i un absolut desconeixement de la plàstica local, el que la converteix en agent de capelleta, que és el que a bon segur s’hauria i es pretenia evitar.
Igualment atorgar el mànec de la paella en cas d’un empat al
president Manuel Cuyàs, és un fet ben discutible., ja que l’error al fer un
jurat de nombre parell pot afavorir l’empat en moltes ocasions.I de nou tornaríem
al defecte que justament volíem evitar.
I evidentment el més important, al meu entendre, és que
Cultura Mataró hauria de creuer en els premis que ell mateix ha creat. I tot sembla indicar que no
se’ls creu. Va llençar l’idea en un moment de crisi per el cas Viladomat i més
com a paraigües que no pas per convenciment , com ha quedat clar en el retard en
la plasmació d’una idea que en teoria j hauria d’haver estat treballada en el
moment de que es llençava a l’aire. I la
seva difusió és absolutament escadussera amb uns formalismes que ni arriben a
la gent, ni conviden de cap de les maneres a presentar cap candidatura. I vull
que quedi clar amb un exemple. Si vull presentar una exposició determinada per
la seva qualitat i importància algú és capaç de dir-me en quin apartat he de
presentar la candidatura?, de la mateixa o de l’artista protagonista?
I una demostració del tant se’n fotisme que per cultura
significa aquesta nit és el cartell anunciador, d’ínfima qualitat i a més absolutament
irrellevant en el que pertoca al’acte que ha d’anunciar.
Estem però a cinc mesos vista i esperem, que encara que sigui excepció,
Cultura es posi les piles i poleixi un projecte , avui per avui absolutament
infumable.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada