El meu pare, de qui vaig aprendre tot el que sé d’art , em
deia que era molt important veure-ho tot, que fins en la més simple de les
exposicions hi havia alguna cosa per aprendre i que justament en elles era on
hi podria trobar aquell detall que més em sorprendria, just el que m’ha passat aquest
dies amb dues exposicions d’aquelles que considerem menors.
Una d’elles és la del malauradament desaparegut Guillem
Aymerich que presenta els seus “Ninotets” al hall de la Biblioteca Pompeu Fabra.
Aymerich era sens dubte un artista peculiar. El seu era
crear petits “teatrillos” en els que presentava
un petit acudit, o representava un fet real que li havia provocat una emoció. Uns
teatrillos amb personatges i tota la decoració ad hoc, creada físicament ad hoc
per ella mateix. Però tot això no ho feia en una composició habitual si no que
ho col·locava en l’interior d’una botella, com si d’un vaixell d’idees es
tractés.
Es clar que un fet com aquest sembla estar més proper a l’artesania
que no pas a l’art , però és tal la gràcia, i l’encant dels seus treballs que
seria del tot una injustícia, reduir-los a un fet lúdic artesanal, com si de la
torre Eiffel feta amb escuradents. El treball d’Aymerich té la gràcia i lla
frescor d’aquell que sap perfectament expressar les seves emocions i sensacions
en aquesta aposta lúdic-artística, i a fé que ho feia de meravella. Vagi des d’aquí
el meu aplaudiment més tancat.
A la sala del casal exposa l’alemanya afincada fa temps a la
nostra comarca , Elisa Schaar . Ho fa amb una exposició de títol “Summerswing”
que s’adapta perfectament al sentiment que vol trametre amb les seves obres,
unes obres plens de ritme i d’un ambient absolutament càlid en l’entorn d’aquesta
abstracció cromàtica de clar component líric que practica.
Schaar segueix en la línia que ja ens presentava en l’espai
capgròs però amb un avanç important en el
que pertoca a la seva llibertat compositiva. Les seves obres es veuen ara més
àgils i menys acartronades, amb el gest marcant el ritme i la potència, amb un
agosarament més atractiu i alhora controlat de la paleta cromàtica, enormement càlida.Però aquest
avenç conceptual no acaba d’arrodonir-se en un fet que ha de ser molt important en la seva pintura com és el
salt a les mides més grans.
Ara i aquí
conjuga formats petits amb d’altres de mitjans, i en la comparança directe , s’evidencia
un equilibri superior en les obres petites , front les altres en les que existeix
una certa desestructura en el conjunt de l’obra , però que s’intueix podrà ser
superada aviat i donarà pas a una creadora més valenta i madura.
Però hi ha dos
elements que l’autora ha de superar ràpidament. Un la saturació d’obres en cada
exposició. Si ja era evident a l’espai capgròs, ara s’accentua en les
dimensions d’una sala petita i en certa manera claustrofòbica i en l’aparició d’unes
mides més grans. Cal urgentment depurar el nombre de peces de les seves
exposicions. I l’altre està en la inversemblança dels seus preus. Que una
autora desconeguda ,i en formació gosi col·locar preus entre 4 i 5000 euros és
tal bajanada que es desqualifica per si mateixa.
Petites exposicions que permeten observar detalls creatius que
mostren sensibilitats en un cas,
alhoraa que albirar noves perspectives en l’altre.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada