En Jordi Prat Pons és potser l’artista mataroní amb les
idees més clares en el que pertoca a la creació
artística i al món que l’envolta. Unes idees que sempre ha desenvolupat amb
fermesa i convicció.
Va creure que era imprescindible una formació el més potent
possible. Així va cursar Belles Arts a on , encara que moltes coses li anaven a
contrapeu, va aconseguir obtenir uns coneixements tècnics i intel·lectuals que
li van permetre bastir uns sòlids fonaments que ha pogut desenvolupar al llarg
de la seva carrera.
Va entendre també molt bé que per treballar amb llibertat
era imprescindible trobar uns circuits comercials que li permetessin viure de l’art
sense haver de renunciar massa als seus convenciments artístics, d’aquí que
malgrat haver aconseguit reconeixements de jove ( Premi Jove de la Sala Parés)
va voler aixecar el vol i fugir de localismes i va ser molt valent anant a fer
les amèriques, desplaçant-se a Miami i
passejant el seu art per bona part dels Estats Units de la mà de la seva
galeria de Key Biscayne, lloc en el que justament ara mateix presenta nova exposició.
Igual evolució va seguir en els eu tractament pictòric. Als
seus primers treballs establerts essencialment en el tractament de volums, en
forma d’un seguit de composicions amb botelles estrictament morandianes, va contraposar
un volum dinàmic amb un seguit de
treballs esportius , alguns ben qualificat com el que forma part de la
col·lecció Municipal.
Comença llavors el seu descobriment del col·lage amb els
seus característics amb botelles i etiquetes de les que es produeix una deriva
vers el vintage. Unes formes i temàtiques treballades de manera especial que
esdevenen ja signe inconfusible de la seva personalitat , amb unes peces denses
de paleta impecable en les que l’afegitó
del paper provinent generalment dels plafons publicitaris públics , des dels “xinos”
( pirulís) fins a les grans tanques ( Publivia i semblants), aconsegueix donar matisos,
volums i personalitat alhora que obté un gran reconeixement públic que se sent
còmode amb aquesta mirada fàcilment compartida i d’ampli ventall
comunicatiu.
A bon segur que un altre artista més acomodatici hagués fet
parada i fonda en aquest concepte considerant que ja s’havia aconseguit aquella
mirada personal reconeixible que no deixa de ser el somni de tot creador, però
la inquietud natural de Jordi Prat l’obliga a reinventar-se per no caure en l’avorriment.
D’aquí que capgiri el seu fer com un mitjó, i si fins ara
els elements no pictòrics eren simplement un element de suport , mentre que la
base de la seva obra era essencialment pictòrica, ara inverteix dominis i els
seus treballs s’estructuren en la base , fons i forma en els materials que
basteixen quasi en el tot la seva obra mentre que la paleta pictòrica sols es
complement per acabar el detalls, tant als que no troba sortida com per remarcar límits , espais, gests i
volums.
A més a més, encara que manté el seu lligam apassionat amb botelles
i vintage, obre una apassionant relectura dels grans mestres de la història de
l’art i ho fa sense por i sense
vergonya. Així és capaç de submergir-se atrevint-se tant amb Velázquez, com amb Miquel Àngel, Goya
o Modigliani i molts més artistes importants. I ho fa amb un total respecte ,
intentant xuclar la seva ànima i concepte però deixant ben clara la seva marca
personal.
És en aquest concepte que s’estableix la magnífica exposició
que sota el títol de Class-X presenta ara a la Destil:leria , una mostra emmarcada
i dominada per la gegantina peça “Old man” ( 300 x240 ) amb el que recupera la
seva passió per les mides gegantines com quan va exposar a l’Ateneu una tanca publicitària de les habituals de
carreteres i autopistes . Un treball aquest d’Old man veritable resum i
compendi de tota la filosofia creativa de l’autor i alhora del seu mestratge
tècnic. Una peça dominadora i dominant , subjugant tant en al mirada llunyana
com en la propera, emanant força humana , creativa i artística i que sens dubte
es convertirà en tarja de presentació del nivell assolit per l’artista.
Al seu costat ens trobem un bon ventall de mirades , amb joc
de figures i personatges , realitzats amb gràcia, elegància i creativitat, i
per acabar un petit mostroari dels seus més habituals treballs en relació a la botelleria,
les marques i el vintage. Tot per
confegir una imatge potent de marca artística , en un desenvolupament personal en el que sense defugir de la comunicació, i
per que no dir-ho, una més que digne comercialitat, l’artista aposta per un
nivell qualitatiu estimable per el que mereix tota felicitació.
En resum , una magnífica exposició la que Jordi Prat ens presenta
a la Destil·leria que mereix una atenta mirada i de la que molt fàcilment se’n
surt satisfet i amb un bon regust que perdurarà molt de temps.
Felicitats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada