És obvi que un no ha resistit a la temptació i n’ha fet
també visita amb un sabor agredolç en sortir de la mateixa. Havia vist l’anterior
expo de Cabellut al mateix espai que ara mateix i a més a més
les explicacions que m’havia fet
Gerardo Gil que va ser qui va escriure el catàleg de la seva exposició a
Singapur el 2013, m’havia permès conèixer de primera mà, no tan sols el modus
operandi de l’artista , alhora que entendre en part l’especial psicologia d’un autora , esdevinguda
diva per si mateixa i per el fet
comercial propi d’un món artístic al que li complau en gran manera històries
personals com la de la pròpia Cabellut,i més en uns moments en que l’art pur va
de baixada i s’eleva al màxim a autors com Jeff Koons o Damien Hirst.
Passejar-se per l’exposició retrospectiva que ens ofereix la
Vila Casas no hi ha dubte que impacta. Les gegantins obres se’t llencen al
damunt de manera aclaparadora i et sents sotmès a la força de la mirada dels
protagonistes que alhora empetiteixen la teva. Però el mateix succeeix en les escasses
obres de format normal que segueixen reptant-te
en el diàleg directe, aconseguint un ambient aclaparador , ben ajudat
per un muntatge i una il·luminació perfectament adient.
I això que la prevenció per la metodologia, l’ús i l’abús
del romanent comercial en el que l’artista està submergida i en el que es mou
de manera perfecte, et crea una certa prevenció defensiva front de l’engany
tècnic, el truc formal en el que desenvolupa tot el fer, però al final la
rendició és obligada ja que és la demostració més fefaent del que sempre hem
defensat, la tècnica és i ha de ser mitjà , mai finalitat, I cada finalitat
precisa de la tècnica més adient. És la fàcil comparança amb la que sempre he
discutit amb els artistes. Quan menjo un entrecot i valoro el seu sabor, m’importa
poc com ha estat fet si amb llenya , a la planxa , a la pedra. Si s’han emprat
olis, grasses o herbes , o al contrari ha estat una cocció nua. Al final el que
valoro és el seu sabor, l’exaltació dels gustos que ha generat en el meu
paladar.
Això mateix succeeix
amb Cabellut. Sabem la seva habilitat , el treballar amb la fotografia base i aquest
tècnica adaptada de la pintura al fresc. Aquesta fotorealitat que anirà capgirant
pinzellada a pinzellada, gest a gest , color a color, textura a textura. Aquest
realisme que anirà derivant per mostrar interiors,
sense modificar aparences, assolint un
retrat que depassa al protagonista , conegut o no, per establir-se en els
marges del retrat humanístic en l’estil mental dels seus grans referents , de Velázquez
a Goya, des dels artistes flamencs a Bacon, potser l’artista amb qui sembla
visualment tenir un més gran lligam.
I tot arrodonit amb el paper dels seus personals envernissats
formadors de craquelés superficials i donant petit volum amb l’aparició de
petites bombolles que cobreixen tota la seva superfície.
Com molt bé diu Giralt Miracle en l’escrit de presentació,
Cabellut cerca els límits allà on s troben els posicionaments contraposats. És allà
on es mou com peix a l’aigua l’artista en aquesta juguesca continuada d’obligar
a buscar el rerefons ja que el dubte s’estructura
en que tot pot ser pur, diàfan i veritable, o el més gran dels enganys en forma de gran mentida. Però això sí a la
recerca de l’arrel psicològica més profunda , sigui la figura que sigui i l’època
o el moment que vol representar.
Un es queda sens dubte amb la sèrie Black Tulip(2014) que
tant s’acosta a Vermeer i a a la pintura holandesa que tant bé coneix, fruit de
la seva residència a La Haia. L’espectacular obra de la trilogia del dubte (
2012) i la sèrie Madnes and Reason (2010), o la instal·lació de “caps” , mentre
que en la part negativa m’atrau molt poc la pintura referencial oriental i les
dedicades a Coco Chanel, Frida Kalo o Camarón, excessivament retòriques al meu
entendre.
En resum una exposició de recomanada i lenta visita que
exigeix una reflexió in situ. Una obra d’una creadora amb un altíssim poder
comunicatiu encara que jugui tècnicament
a l’engany. Visitar-la és com acudir a un espectacle de prestidigitació. Saps que
hi ha truc, però quedes embadalit. Aquest és el cas de Cabellut que pertany del
tot a aquest nou art espectacular , magnificent i aclaparador , encara que al
final puguis pensar que el contingut és més un flash efervescent que no el
desig de trametre la profunditat d’uns pensaments filosòfic i/o estètics.
Un art , el de Cabellut , que respon perfectament a una de
les definicionshabitual de l’art , que no és altre que la d’artifici.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada