dimecres, de maig 08, 2019

CATHERINE LORTON. BIOGEOMETRIES





 Les parets de La destil·leria llueixen de manera resplendent amb l’exposició “Biogeometries” de Catherine Lorton que demostra amb aquesta més que recomanable exposició haver assolit ja un lloc de privilegi entre l’elit artística local. I ho diem així, curt i ras, i de bon començament per aquell que no es vol perdre en les ziga-zagues dels comentaris crítics.

En veure aquesta exposició i fer repassada al passat, sorgeix allò tòpic de “quién te ha visto y quién te ve”. Fa tan sols poc més d’una dècada que Lorton era una pintora immersa en un paisatgisme i una figuració adotzenada en la imitació del mestre, amb una obra vulgar, repetitiva i mediocre que res de bo presagiava en un anàlisi de vol ras, però que si s’aprofundia en l’anàlisi apareixia un espurna de rebel·lia i un llunyà ressò d’artista insatisfeta.

Intel·ligent i ambiciosa com és , Lorton va reflexionar profundament i va entendre que si seguia per aquell camí es quedaria en una mediocre pintoreta local i que el seu fer seria mort  més enllà de la petita autocomplaença. Va entendre que el camí per avançar i assolir una certa dignitat d’artista passava per dos fets durs i difícils quan un ja no disposa de la il·lusió del principiant. Dos elements era fonamentals. La formació i la crítica. La primera per assolir uns conceptes tècnics i mentals que servissin per bastir la seva idea creativa, i la segona , entenent la crítica com cal, és a dir no com element negatiu i de censura i sí com element de judici i anàlisi per a millorar.




Llençada amb il·lusió al futur, Lorton va cursar estudis reglats a la Pau Gargallo i es va diplomar en escultura i ceràmica artística. I cada vegada va anar mirant més cap a dintre i es va anar oblidant de mirar  en fora. Sols ho feia per alimentar el concepte, per aconseguir nous elements que donessin potència al seu vital motor artístic.

Així iniciava el seu camí cap l’infinit allà el 2010, amb l’exposició “Nous camins” a Gal-Art, galeria mataronina d’infausta memòria. En la presentació del catàleg escrivíem: “Caminant entre l’aventura i l’ordre , encara que amb tendència vers el primer concepte , Catherine Lorton comença a afermar-se en la seva realitat plàstica i creativa , aquella que té al ser humà i el seu entorn com a protagonista , i que l’ha de portar indefectiblement a aquell nivell creatiu que sols els que son considerats com artistes poden assolir.”




A ella van seguir “Nous llenguatges” al 2011 a Aparelladors en una exposició vibrant de la que dèiem :” mirades en les que la brillantor de la forma no ens ha de fer oblidar la mirada detinguda al detall que apareix , com afirmació o interrogació, en totes i cadascuna de les seves peces.

Però l’esclat va ser el 2014 a la Presó amb “Les veus perdudes” en la que dominava l’escultura i la ceràmica. Una mostra colpidora i de la que dèiem. “ L’art per ser considerat com a tal ha de disposar d’un principi essencial que no és altre que ser capaç de generar un cert misteri. A partir d’aquest fonament anirem més o menys enllà. Avui per avui Lorton disposa d’aquesta capacitat. L’obra crida i emociona”.




I allà ja començava a albirar-se el món del gravat com a punt de fuga de la potència plàstica. Un gravat que com tots sabem és una tècnica de cuina lenta i d’aprenentatge igualment lent , en el que Lorton s’ha submergit i aprofundit fins a límits insospitats.

La seva impulsiva impaciència i gestualitat s’ha vist obligada a la reflexió i al mètode i a pensar molt abans d’executar i això l’ha beneficiat. A més ha aparegut el repte, un element imprescindible per a molts artistes . La superació de límits com aposta personal. I amb tots aquest elements , ben amanits per la personal filosofia del “botonisme” , han confegit la formula perfecte per fer esclatar de manera definitiva el fer artístic de la creadora.




Sols entrar a La destil·leria, a mà dreta , apareix resplendent l’obra que defineix i domina tota l’exposició, una obra arrodonida plàsticament, tècnicament excel·lent , i amb un senti harmònic perfecte. Un munt de “botons lortians” dansant frenèticament en un espai ingràvid però alhora engabiats per dues superfícies “biomètriques” que els encapsulen , sotmès tot a la potència i l’interrogant de l’especial món en el que es mou l’autora. Les seves dimensions i la força de les imatges que trenquen la immobilitat plàstica per esdevenir obra viva, son en tal grau espatarrants que poden fins i tot arribar a frenar a l’espectador per la por que la resta de l’exposat no respongui al mateix nivell. Però no cal patir, la resta, encara que no assoleix tal nivell de magnificència el voreja.




Tècnicament agosarada  però superant amb nota la prova, aposta per gravats de grans mides, quasi gegantins, en els que ,- i aquest és potser el gran defecte de l’exposició-, la magnitud de la superfície l’obliga a un cert enfarfegament  plàstic que demana a crits una depuració amb l’eliminació del superflu. Potser per això les obres de mida més habitual son més agraïdes ja que en elles podem gaudir de manera més pura de la intencionalitat plàstica de l’autora.

Una intencionalitta clarament emocional i en al que vol submergir a l’espectador que clarament queda subjugat per la bellesa plàstica que atresoren i per la força de la tensió que generen presentant interrogants difícils d’esbrinar.



Però sigui com sigui, l’exposició és en conjunt una pura delícia plàstica , en la que cal deturar-se davant de cada treball per descobrir i gaudir dels detalls que ens ofereix i per copsar la filosofia que vol emetre. I com no apuntar ben bé el nom de l’artista protagonista, Catherine Lorton que des d’ara mateix és ja una de les grans de l’art mataroní.

Felicitats.

(imatges extretes de les xarxes socials)

Biogeometries . Catherine Lorton
La destil·leria . Del 4 de maig al 5 de juny de 2019