dissabte, de febrer 22, 2025

LES DIVERSES LECTURES D’ “ONÍRIC “ A LA FUNDACIÓ ILURO.





La Fundació  Iluro presenta la seva exposició anyal del seu fons i aquest any ho fa sota el títol d’ “Oníric” amb la que pretén abastar, segons el que podem llegir a la xarxa ja que no hi ha ni catàleg ni programa de mà, el següent: “Es defineix l’oníric com allò que pertany o és relatiu als somnis. Partint d’aquest concepte, aquesta exposició reuneix una sèrie d’obres del Fons d’Art de la Fundació Iluro, en diàleg amb peces i documentació d’altres col·leccions, que exploren l’espai dels somnis i el llenguatge oníric com a territori fonamental de reflexió i creació.”.

L’exposició , que és la vuitena de la seva sèrie que tingué com a prèvia iniciàtica, l’exposició que en el 2003 es realitzà del Fons d’Art de la Caixa Laietana, està conformada per una seixantena de peces que amb l’excepció de les bones obres de Weston, Togores, Roux, Masson  i especialment Cuixart i el pèssim conjunt d’obres del darrer guanyador de la Biennal Torres García, Gonzalo Elvira, son del Fons de la Fundació Iluro  i serveixen per confegir una exposició distreta en la seva mirada, amb bon nivell de qualitat en el seu judici, i amb peces rellevants en el seu anàlisi crític.




És a dir una exposició que plaurà a la gran majoria de visitants, com ho va fer en l’acte inaugural, que es pot recomanar per la qualitat de bona part de les obres presentades i que dona un pedigrí d’exposició important, quan en realitat és un refregit de la majoria de peces que ja havien estat exposades en anteriors exposicions del mateix caire.




D’entre les obres “noves” cal destacar en primer lloc la col·lecció “Tarot” d’Eduard Alcoy. Una col·lecció que Alcoy va voler es mantingués unida i que ara després de trobar-se fora de la mirada de públic, penjada a la casa Coll i Regás arriba  a ser exposada públicament després de molts anys ja que en la mostra antològica d’homenatge a l’autor(any 1999) tan sols van ser exposats “el boig” i “ la justícia”, i en l’abans esmentada de 2003, sols es van presentar quatre peces de la sèrie.  Una sèrie espectacular que ens fa reviure a aquells que el vàrem conèixer, la seva gran qualitat i nivell i que hauria de servir per que fos conegut per les noves generacions que el desconeixen absolutament ja que, lamentablement,  no hi ha cap obra exposada en un lloc públic de la ciutat.



Cal igualment destacar una complexa obra de Pepe Novellas amb la taula del seu estudi, una sorpresa enormement positiva en el sentimental i en l’afecte per el seu record, i que demostra la seva altíssima qualitat.




Com cal deturar-se detingudament davant les tres obres de Manuel Ángeles Ortiz, el magnífic pintor i artista que va presentar Dalí a Picasso, que va ser company de Falla i Garcia Lorca, i del que es realitzà a Mataró una gran exposició a Can Palauet ja que la família vivia a Vilassar de Mar. Tres obres  magnífiques que demostren la seva diversitat creativa i que crec no havien estat exposades mai per l’entitat. A destacar les dues peces petites que son un prodigid’imaginació i bon fer.






També entre les obres “noves” cal destacar el bon treball de l’obra d’Ester Aliu i la sorpresa d’una escultura de Guerau Calabia i com no, remarcar les tres peces de Josefa Tolrà, amb tot el que mostren i signifiquen.



De la resta la gran majoria ja havien estat exposades .Així tenim el “Guerrer” de Josep Mª Rovira Brull ,“Galatea” de Subirachs; , “Guitarrista” de Joan Ponç, així com l’aquarel·la “Senyor sobre un cavall” d’ell mateix van ser exposades en la gran exposició del 140 aniversari de la Caixa Laietana el 2003.



 “Sota l’horitzó” de Ràfols Casamada i  l’obra de Tharrats “Aranya” van ser exposats exposats a la mostra de Paisatge del 2014.



Les obres de Ponç abans esmentades van tornar a ser exposades a la sèrie “La figura i el retrat” del 2015. Igual que les peces abans esmentades de Subirachs i el guerrer de Rovira Brulll , així com el quadre de Novellas “Fumador en pipa”.




A la mostra del 2016 ,”Mostra d’exposicions a l’Ateneu en el Fons d’Art de la Fundació Iluro”, s’exposaven les obres “Àngel caigut” de Raúl Capitani  i la sèrie “Creus” de Ricard Jordà

A “Dues col·leccions que dialoguen” (2018) repetia de nou la Galatea de Subirachs, “Sota l’horitzó” de Ràfols Casamada i de nou apareixia l’Arlequí de Ponç que ja sembla el logo d’aquestes mostres.




Igualment s’exposava “Cap forat” de Guinovart, l’obra “Fresa b-7” de Rosa Codina Esteve, mentre repetia la sèrie “Capelletes” de Ricard Jordà i

A ”Dones” l’exposició que es realitzà a finals del 2021, hi podíem veure “Eva” de la Nefer i repetia de nou “Fresa V-7” de Rosa Codina Esteve.



Amb aquest vímets queda clar que o la col·lecció de la Fundació és tant pobre que les seves exposicions no arriben a més i per tant és obligada la permanent repetició, o que en aquest cas la xilena  Linda Valdés , responsable de Cultura i mediació de la Fundació Iluro, per més que hagués ocupat càrrec a la Fundació Tàpies, té un absoluta desconeixement de les eines que té a la mà i per tant l’estimball esdevé obligat.




Resumint. Exposició interesant per fer-ne passejada, però que és un fracàs absolut, fora de la recuperació visual del tarot de Eduard Alcoy, ja que la gran majoria de peces ja han estat exposades repetidament en les darrers retrospectives de l’entitat.

Un altre tret al peu de la Fundació Iluro, per el que essent una fundació pública, exigim a l’Ajuntament faci les correccions convenients en el seu staff per corregir els importantíssimes errors comesos. Encara que veient i sabent el no res que importa la cultura i l’art als que manen a la ciutat , que Deu ens agafi confessats

 

Oníric

Fundació Iluro

Del 13 de febrer al 25 de maig de 2025