divendres, de febrer 28, 2025

QUÈ HI ANEM A FER AL MUSEU ?



Amb aquest espectacular títol , Llàtzer Moix presentava el passat diumenge a La Vanguardia , una acuradíssima reflexió  en relació a l’actuació de Macron i el Louvre ,  i ho feia amb una frase destacada “la degradació de l’experiència museística avança de bracet amb la massificació creixent”.

L’article era molt bo i encertat, - us recomano el cerqueu per Internet-,però a un , mataroní de residència i història, la farmàcia fundada per la família al carrer Nou és del segle XVII-, li van agafar ganes de riure.

A Mataró amb un Museu que té peces tan importants com la única col·lecció de gravats de Goya en un Museu català -l’altre està a la Biblioteca de Catalunya-, col·lecció de la tirada de 1937, amagades de tota visita, quan son un tresor artístic de primera magnitud que ocupa lloc de privilegi en Museus Contemporanis com per ex, el d’Helga d’Alvear a Cáceres.

Un tresor també econòmic, doncs a  Sotheby’s fa vuit anys es va adjudicar un lot amb els gravats de Goya de la seva sèrie La tauromàquia per un valor de 512.750 lliures , el que significava uns 605.000 euros a preus de valoració de la lliure d’aquells temps. Calculeu dons el valor de les quatre sèries de gravats del Museu.

Un Museu que disposa d’un fons important d’art aconseguit en bona part per Rafel Estrany que com apoderat del Servei de defensa del Patrimoni Nacional, amb l’estrella de disposar de dues obres de Dalí,  “Caballero con bigote” i un altre dedicat a Puig Puxades (sic) i un bon seguit d’artistes noucentistes i una petita i important col·lecció de taules gòtiques que mereixerien estar exposades a l’abast de la gent.

I un Museu que hauria de disposar d’obres del nombrós i valuós grup d’artistes que ha tingut la ciutat, és en canvi un museu mort i esllanguit que en la seva seu central, quan el vaig visitar fa pocs mesos, sols tenia exposat un quadre de Jordi Arenas de la façana de l’Ajuntament al començar la guerra civil.

Amb un Museu absolutament mort i buit de la realitat artística de la ciutat, el senyor Llàtzer Moix pot estar ben tranquil. A Mataró la degradació de l’experiència museística va de bracet de la desídia de l’Ajuntament i d’anys d’ineficàcia i de la no actuació del directors del Museu en els darrers 50 anys.

Ca L’Arenas n’és l’última demostració dels fets. I molt que ho sentim els ciutadans de Mataró